Select Language
  • Afrikaans
  • Albanian
  • Arabic
  • Armenian
  • Azerbaijani
  • Basque
  • Belarusian
  • Bengali
  • Bulgarian
  • Catalan
  • Cebuano
  • Chichewa
  • Chinese (Simplified)
  • Chinese (Traditional)
  • Corsican
  • Croatian
  • Czech
  • Danish
  • Dutch
  • English
  • Esperanto
  • Estonian
  • Tamil
  • Finnish
  • French
  • Galician
  • Georgian
  • German
  • Greek
  • Gujarati
  • Haitian Creole
  • Hausa
  • Hawaii
  • Hebrew
  • Hindi
  • Hmong
  • Hungarian
  • Icelandic
  • Indonesian
  • Irish
  • Italian
  • Japanese
  • Javanese
  • Kannada
  • Kazakh
  • Khmer
  • Korean
  • Kurdish (Kurmanji)
  • Kyrgyz
  • Lao
  • Latin
  • Latvian
  • Lithuanian
  • Luxembourgish
  • Macedonian
  • Malagasy
  • Malay
  • Malayalam
  • Maltese
  • Maori
  • Marathi
  • Mongolian
  • Myanmar (Burmese)
  • Nepali
  • Norwegian
  • Pashto
  • Persian
  • Polish
  • Portuguese
  • Romanian
  • Russian
  • Samoan
  • Scots Gaelic
  • Serbian
  • Sesotho
  • Shona
  • Sindhi
  • Sinhala
  • Slovak
  • Slovenian
  • Somali
  • Spanish
  • Sudanese
  • Swahili
  • Swedish
  • Tajik
  • Telugu
  • Thai
  • Turkish
  • Ukrainian
  • Urdu
  • Uzbek
  • Vietnamese
  • Welsh
  • Xhosa
  • Yiddish
  • Yoruba
  • Zulu
Meny
Spordrift er der de skal være

Emner
Bane

Publisert
08.May.2019

Spordrift er der de skal være

– Vi er der vi skal være, vil jeg si. Det betyr at vi er inne i en prosess frem mot oppstarten den 1. juli, og at vi har fattet de beslutninger som er nødvendig så langt.

Interimsleder Stein O Nes hadde ansvaret for de forberedende arbeidene for etableringen av Spordrift AS og for å legge fram saker for styret i Spordrift AS frem til administrerende direktør Henning Bråtebæk tiltrådte første april. Og den daværende daglige lederen er overhode ikke arbeidsledig, kan han forsikre:

Stortingsvedtak

– Selskapet ble jo opprettet på bakgrunn av et regjeringsvedtak om å konkurranseutsette basis drift og vedlikehold av jernbanenettet. Vedtaket om å opprette et selskap ble fattet av styret for Bane NOR i oktober i fjor, og i desember ble fremdriftsplanen for konkurranseutsetting og for opprettelsen av selskapet vedtatt. Den tilsier som sagt at vi skal kjøre i gang fra første juli, dvs at fra da skal Spordrift AS levere basis drift og vedlikehold til Bane NOR SF, og det skal vi få til, slår han fast.

– Hva er viktigst for dere akkurat nå?

– Det vi har øverst på agendaen for selskapet akkurat nå, er å få på plass en organisasjonsmodell. Bane NOR besemmer hva som skal utføres av leverandører og de arbeider også med sin nye organisasjosnmodell. Den er allerede drøftet med fagforeningene, og jeg er rimelig sikker på at Spordrifts organisasjon kommer på plass i førstkommende styremøte.

– Kan vi få noen lekkasjer om dette?

– Vel, det er jo ikke den helt store hemmeligheten, humrer han: Hovedkontoret skal ligge i Oslo, og den løpende feilrettingen må nødvendigveis være der jernbanen er, slik at det neppe blir store endringer fra i dag geografisk sett.. I alle fall kan vi si at det i hovedsak vil bli slik det er. Vi er selvsagt opptatt av å bygge en organisasjon som vil stå seg godt i konkurranse mot andre tilbydere. Til 1. juli vil ansatte i Bane Nor som arbeider med basis drift og vedlikehold overføres til Spordrift AS ved virksomhetsoverdragelse. Spordrift AS vil være et datterselskap av Bane NOR. Når første konkurranse iverksettes i 2021 vil nye eiere overta Spordrift AS. Første konkurranse vil være om Sørlandsbanen.

Administrerende

– Hvilken bakgrunn har den nye administrerende direktøren?

– Han har bakgrunn både fra NSB og Jernbaneverket, og er i dag direktør for lufthavntjenester ved Oslo Lufthavn AS.

– Hva vil bli de viktigste oppgavene når han tar over?

– Det vil ganske enkelt være å videreføre den prosessen som vi er inne i, og som styret for selskapet har lagt føringer for. Dette er en omfattende prosess, og det er mange detaljer som skal på plass før vi kan si at vi er skikkelig i gang, noe vi har en deadline på, nemlig første juli.

– Men du opplever at dere er der dere skal være i forhold til det? Ingen skjær i sjøen?

– Som sagt er dette en ganske omfattende prosess. Tross alt skal drift og vedlikeholdsarbeidene til hele jernbanenettet gradvis konkurranseutsettes. Da er det mange ting å tenke på, virksomhetsoverdragelse følger arbeidsmiljølovens bestemmelser, vi skal ha stor oppmerksomhet på informasjon til ansatte og tillitsvalgte sat alt som skal til for å etablere et selskap med 1200-1400 ansatte sier Nes.

– Vi må etablere en kostnadseffektiv produksjonsbedrift så vi står rustet til å konkurrere med andre entreprenører. Dette er en konkurranseutsetting i stort format og i et sjeldent stort omfang, i hvert fall innen jernbanesektoren.

– Vi har fått en oppdrag, og forholder oss til det. Jeg har jobbet lenge i dette systemet, og er som jeg var inne på, opptatt av at det som skjer, følger det regelverket, slik at vi kan overlevere et selskap som er klar for de oppgavene det skal løse, sier han til slutt.

Les Også

Fornebubanen forsinket: Oslos lengste T-banelinje i tunnel vil koste mer enn først planlagt

Den nye T-banestrekningen mellom Majorstuen og Fornebu skulle ferdigstilles i 2025. Nå vil byggetiden trolig ta 1 til 1,5 år mer enn Oslo kommune antok i sine opprinnelige beregninger. Fornebubanen vil trolig også koste 2,4 milliarder kroner mer. Plassutfordringer, krevende byggegroper og anleggsgjennomføring har fordyret og forsinket prosjektet.

Les Også

Prosjektstatus Bane NOR

Vi spurte konsernsjef Gorm Frimannslund i Bane NOR hvilke større prosjekter de har på trappene.

På Forsiden Nå

Vil halvere byggetiden

Få ting flyr så fritt som timene i norske byggeprosjekter, ifølge Agnar Johansen hos Sintef. Seniorforskeren mener byggetiden jevnt over kan halveres.

På Forsiden Nå

Nytt konsept for utbedring av vei

– Dette er et helt nytt konsept for å utbedre veier. For det første tar vi for oss en lengre distanse enn vanlig, og for det andre involverer vi entreprenøren på et tidligere tidspunkt enn før. Begge deler mener vi vil slå positivt ut for prosjektet.

På Forsiden Nå

Anleggs-IT bør være langsiktig planlegging

– Det er nok mange kolleger som opplever det samme som oss: IT-anleggene er noe som bare skal fungere, og det legges ofte for lite planer i prosjektene før de legges ut på anbud. Om man da for eksempel trenger helikopter for å frakte ut anleggsutstyret, sier det seg selv at IT-kabler vil være en utfordring.

På Forsiden Nå

Blir verdens største fjernstyrte tårnsenter: Vil fjernstyre 15 kontrolltårn i Norge fra Bodø

Når Avinors nye fjernstyrte tårnsenter til 110 millioner kroner står klart i 2020, får det status som verdens største. Tårnsenteret vil kunne gi mulighet for utvidede åpningstider ved små lufthavner, og bedre tilgjengelighet til mindre samfunn.

På Forsiden Nå

El-ferger bedre enn bro og tunnel?

– Det er grunn til å reise spørsmålet om hvorvidt elferger kan være et bedre alternativ enn kostbare broer og tunneler i tiden som kommer. Se bare på den såkalte «fergefri» kystvegen fra Stavanger til Trondheim. Det kan kanskje finnes bedre alternativer.