Briskebylinjen, «Blåtrikken», har vært en del av Oslos bybilde siden 1894 og var Skandinavias første elektriske trikkelinje. Nå skal Sporveien gjennomføre en helhetlig oppgradering av strekningen fra Henrik Ibsens gate til Riddervolds plass, samt deler av Briskebyveien sør for Uranienborg skole. Gjenåpning av oppgradert trase og nye gateløp er planlagt til november 2027.
Isachsen Anlegg AS blir utførende entreprenør
– Briskebylinjen er en viktig del av Oslos trikkehistorie. Med denne oppgraderingen sikrer vi både fremtidig drift og et mer attraktivt bymiljø. Sporveien har kontrahert Isachsen Anlegg AS som entreprenør for prosjektet. Isachsen er en erfaren aktør innen anleggsarbeid og har bred kompetanse på komplekse byprosjekter, sier Hanna Rachel Broch, Utbyggingssjef i Sporveien.
Prosjektet vil gi Briskebylinjen en helt ny drakt, samtidig som den historiske karakteren bevares. Arbeidene starter i januar 2026 og forventes å ville pågå til senhøsten 2027.
– Vi er stolte over å bidra til et prosjekt som kombinerer moderne infrastruktur med historisk bymiljø. Vi har tidligere gjennomført flere større trikkeprosjekter i Oslo, og vår solide erfaring vil komme godt til nytte i oppgraderingen av Briskebylinjen, sier Espen Snipen, daglig leder i Isachsen Anlegg AS.
Tverretatlig prosjekt
Briskebylinjen skal oppgraderes med bedre sporgeometri for å kunne ta imot byens nye SL18-trikker. Oppgraderingene skjer i tett samarbeid med Bymiljøetaten og Vann- og avløpsetaten, som har egne behov for fornyelse av infrastruktur i området. Ved å jobbe parallelt med vann, skinner og byrom, er målet at vi skal unngå at gatene graves opp i flere omganger etter hverandre.
Den totale oppgraderingen vil bidra til sikrere vannforsyning, mer bærekraftig overvannshåndtering, og en tryggere- og mer oversiktlig situasjon for alle trafikanter.
SE BLADARKIV
