Etter litt politisk drakamp er det klart at Kystverket skal fullføre anbudsprosessen for skipstunnelen. Her fra tunnelåpningen i Kjøde. Illustrasjon: Kystverket/Multiconsult/LINK Arkitektur
Publisert: 24.10.2025 

Stad skipstunnel: Anbudsprosessen fortsetter

Kystverket skal fullføre anbudskonkurransen for Stad skipstunnel, med sikte på at det kan legges frem en sak for Stortinget om prosjektet i revidert nasjonalbudsjett 2026.

I forslaget til statsbudsjett for 2026 varslet regjeringen 10. oktober at arbeidet med Stad skipstunnel skulle stanses.

Etter trontaledebatten 14. oktober gjorde imidlertid Stortinget følgende vedtak:

«Stortinget ber regjeringa sikre at Kystverket held fram og fullfører dei pågåande forhandlingane med dei utvalde entreprenørane i arbeidet med Stad skipstunnel for å få fram ein endeleg pris, samt jobbe fram kostnadsreduserande tiltak

Som følge av dette har Nærings- og fiskeridepartementet (NFD) bedt Kystverket om å gjenoppta og gjennomføre anbudsprosessen for Stad skipstunnel.Målet er at saken kan legges fram for Stortinget i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2026.

– Vi går nå i forhandlinger med de tre tilbyderne. Vi har bedt om et revidert første tilbud i slutten november, før det etter planen blir forhandlinger og levering av oppdaterte tilbud i januar og februar, sier kystdirektør Einar Vik Arset.

– Forhandlingene handler om å gjøre prosjektet best mulig: finne de smarteste løsningene, redusere risiko og kutte kostnader, legger han til.

De tre tilbyderne er AF-gruppen, franske Eiffage Genie Civil og Skanska, i samarbeid med Vassbakk og Stol.

Fremdriftsplan

Kystverket planlegger å gjennomføre resterende del av tilbudskonkurransen med følgende tentative milepæler:

  • Revidert tilbud 27. november 2025
  • Forhandlinger i desember og innlevering nytt tilbud medio januar
  • Forhandlinger ultimo januar og innlevering nytt tilbud medio februar
  • Eventuelt ytterligere forhandlingsrunder mars-april med oppdaterte tilbud

 

– Det kan bli behov for noen avsluttende forhandlinger i mars og april før endelig tilbud foreligger, men planen er å oversende departementet et tilstrekkelig grunnlag i mars 2026, for fremleggelse til revidert nasjonalbudsjett, sier Arset.

Grunnlaget skal inneholde forslag til oppdatert styringsramme (P50) og kostnadsramme (P85) for prosjektet, samt presentere handlingsrom og mulige kuttlister for reduksjon av kostnader.

Forberedende arbeider

I tillegg til å gjennomføre anbudskonkurransen har Kystverket bedt NFD om å få gjenoppta arbeid og prosesser som er av betydning for en hensiktsmessig fremdrift i prosjektet frem mot en endelig behandling i Stortinget.

– Dette er arbeid som er i gang, og som er viktig for fremdriften i prosjektet, uten at det medfører store  forpliktelser eller kostnader, sier Arset.

Oppdaterte samfunnsøkonomiske vurderinger

Som del av arbeidet med å oppdatere beslutningsunderlaget for prosjektet, har Kystverket nylig ferdigstilt revisjon av den samfunnsøkonomiske analysen basert på det grunnlaget som foreligger per i dag.

Analysen viser at netto nytte per budsjettkrone (NNB) er – 0,95. NNB er dermed rimelig konsistent sammenlignet med tidligere samfunnsøkonomiske analyser, og viser at både nytte- og kostnadssiden har økt siden forrige beregning.

– Det er særlig nytten i forbindelse med å gjenbruke steinmassene til å bygge og utvikle ny næringsvirksomhet som har økt. Det gir mye nytte kontra å deponere steinen på havbunnen. Der er også beregnet økt nytte på spart ventetid for skipstrafikken, sier Arset.

Om Stad skipstunnel:

Målsettingen med prosjekt Stad skipstunnel er å forbedre fremkommelighet og sikkerhet for sjøtransport forbi Stad, trolig det mest værutsatte og farligste havstykket langs norskekysten. I tillegg skal prosjektet optimaliseres for å hente ut andre nyttegevinster.

Skipstunnelen skal bygges der Stad-halvøya er på det smaleste, mellom Moldefjorden og Kjødepollen, i Vanylvsfjorden. Tunnelen blir 1,7 kilometer lang (2,2 kilometer med entringsområder), 50 meter høy og med en bredde på 36 meter − som betyr at fartøy opp til størrelsen på Kystruten/Hurtigruten  vil kunne få en sikker seilas forbi Stadlandet.

Kystverket er en transportetat som ligger under Nærings- og fiskeridepartementet. Visjonen vår er å utvikle kysten og havområdene til verdens sikreste og reneste. Stad skipstunnel er en del av dette arbeidet.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur