Select Language
  • Afrikaans
  • Albanian
  • Arabic
  • Armenian
  • Azerbaijani
  • Basque
  • Belarusian
  • Bengali
  • Bulgarian
  • Catalan
  • Cebuano
  • Chichewa
  • Chinese (Simplified)
  • Chinese (Traditional)
  • Corsican
  • Croatian
  • Czech
  • Danish
  • Dutch
  • English
  • Esperanto
  • Estonian
  • Tamil
  • Finnish
  • French
  • Galician
  • Georgian
  • German
  • Greek
  • Gujarati
  • Haitian Creole
  • Hausa
  • Hawaii
  • Hebrew
  • Hindi
  • Hmong
  • Hungarian
  • Icelandic
  • Indonesian
  • Irish
  • Italian
  • Japanese
  • Javanese
  • Kannada
  • Kazakh
  • Khmer
  • Korean
  • Kurdish (Kurmanji)
  • Kyrgyz
  • Lao
  • Latin
  • Latvian
  • Lithuanian
  • Luxembourgish
  • Macedonian
  • Malagasy
  • Malay
  • Malayalam
  • Maltese
  • Maori
  • Marathi
  • Mongolian
  • Myanmar (Burmese)
  • Nepali
  • Norwegian
  • Pashto
  • Persian
  • Polish
  • Portuguese
  • Romanian
  • Russian
  • Samoan
  • Scots Gaelic
  • Serbian
  • Sesotho
  • Shona
  • Sindhi
  • Sinhala
  • Slovak
  • Slovenian
  • Somali
  • Spanish
  • Sudanese
  • Swahili
  • Swedish
  • Tajik
  • Telugu
  • Thai
  • Turkish
  • Ukrainian
  • Urdu
  • Uzbek
  • Vietnamese
  • Welsh
  • Xhosa
  • Yiddish
  • Yoruba
  • Zulu
Meny
Store fordeler ved vinterstøp: – Helt genialt

Emner
Betong

Publisert
14.November.2018

Store fordeler ved vinterstøp: – Helt genialt

BetonmastHæhre Anlegg AS bruker HeatWorks væskebårne teknologi til betongarbeid i flere av sine prosjekter – med svært god erfaring.

Ved 5+ grader er det regler for herdetiltak ved betongarbeid. Det er ønskelig, og et stort fokus i bransjen, at det blir større aksept for å legge rør i betongen. Dette for å kunne gjøre herdetiltak på en mer miljø- og kostnadseffektiv måte.

Bruker man væskebåren herdeteknologi er det mulig å sikre riktig temperatur for herding av betong i kaldt klima, uansett utetemperatur.

Helt genialt

Det erfarer BetonmastHæhre Anlegg AS som bruker væskebåren teknologi til tining av snø og is, frostsikring samt forvarming av forskaling.

– Det å kunne bruke teknologien i flere deler av prosessen ved betongarbeid drar vi store fordeler av, sier driftsleder Ørjan Hov. Han skryter av at metoden fungerer veldig bra, spesielt oppvarming av kontaktflate er helt genialt.

Eksempelvis støpes HeatWork-rør i konstruksjon. Rørene kobles til HeatWork-maskinen, og pumpen på maskinen fyller og lufter ut rørene med HeatWorks varmetransporterende væske (VTV).

Sparer enormt

Ved litt planlegging kan man spare mye, sier driftsleder Ørjan Hov, som bruker teknologien på flere av sine prosjekter. Det er også et faktum at man sparer enormt på dieselforbruk. Sammenlignet på et gitt areal bruker man 20L diesel med HeatWork kontra 200L ved bruk av tradisjonell kokoverk. Det er hele 90% besparelse.

Det er både økonomisk og miljømessig svært gunstig, da utslippene reduseres tilsvarende. I tillegg sikrer man riktig kvalitet og fremdrift i prosjektet.

BetonmastHæhre Anlegg AS bruker også herdeteknologien til forvarming av portalforskalingen tunnelarbeid, samt til frostsikring av fersk betong. Oppvarmingen foregår da både med CliWi-luftvarmere og innstøpte rør i fundament. Væsketemperaturen fra maskinen er justerbar, dermed kan man tilføre kontrollert temperatur direkte i betongen.

Les Også

Bergensfirma utvikler nanopartikler som renser betong og omgivelsene

God luftkvalitet er en forutsetning for et godt miljø. Nå har Joma International, basert i Bergen, utviklet en betongbehandling som både er NOX-reduserende og vannavstøtende. Det innovative produktet bruker fotokatalytiske nanopartikler for å holde både betongen og omgivelsene rene.

Les Også

Betong til besvær: – Det er «vill vest» der ute

Gjenbrukbar betong blir deponert, mens useriøse entreprenører spekulerer i miljøkriminalitet. Vi trenger klarere regler og mer kontroll, sier miljøgiftjeger Eirik Rudi Wærner.

På Forsiden Nå

Vil halvere byggetiden

Få ting flyr så fritt som timene i norske byggeprosjekter, ifølge Agnar Johansen hos Sintef. Seniorforskeren mener byggetiden jevnt over kan halveres.

På Forsiden Nå

Nytt konsept for utbedring av vei

– Dette er et helt nytt konsept for å utbedre veier. For det første tar vi for oss en lengre distanse enn vanlig, og for det andre involverer vi entreprenøren på et tidligere tidspunkt enn før. Begge deler mener vi vil slå positivt ut for prosjektet.

På Forsiden Nå

Anleggs-IT bør være langsiktig planlegging

– Det er nok mange kolleger som opplever det samme som oss: IT-anleggene er noe som bare skal fungere, og det legges ofte for lite planer i prosjektene før de legges ut på anbud. Om man da for eksempel trenger helikopter for å frakte ut anleggsutstyret, sier det seg selv at IT-kabler vil være en utfordring.

På Forsiden Nå

Blir verdens største fjernstyrte tårnsenter: Vil fjernstyre 15 kontrolltårn i Norge fra Bodø

Når Avinors nye fjernstyrte tårnsenter til 110 millioner kroner står klart i 2020, får det status som verdens største. Tårnsenteret vil kunne gi mulighet for utvidede åpningstider ved små lufthavner, og bedre tilgjengelighet til mindre samfunn.

På Forsiden Nå

El-ferger bedre enn bro og tunnel?

– Det er grunn til å reise spørsmålet om hvorvidt elferger kan være et bedre alternativ enn kostbare broer og tunneler i tiden som kommer. Se bare på den såkalte «fergefri» kystvegen fra Stavanger til Trondheim. Det kan kanskje finnes bedre alternativer.