Dagens kraner Alnabru. Foto: Kenneth Tønnesen/Nordic Unmanned
Emner
Publisert
05.05.2021

Store klimavennlige kjemper gir mer gods på bane

Større, raskere og mer bærekraftig: To nye kraner er ventet på Alnabru godsterminal. De er semiautomatiserte, kan fjernstyres, produserer selv strøm, og vil øke jernbanens godskapasitet.

Det trengs kraft for å løfte en kontainer full av varer om bord på et godstog. Dette gjøres av trucker og store, skinnegående kraner. Dagens giganter på Alnabru har gjort en trofast jobb: Terminalen tar imot om lag 90 prosent av alle kontainere som fraktes rundt i landet, og er stor i europeisk målestokk. Nå skal det gamle, velbrukte utstyret få hvile. Det er bestilt moderne, østeriske Künz-produserte kraner som skal ta over jobben i 2022.

Nye kraner: illustrasjon av de nye kranene som er bestilt til Alnabru godsterminal og som skal tas i bruk andre kvartal 2022. Illustrasjon: Künz

– Det er godt nytt for oss som er opptatt av bærekraftig utvikling. Dette vil kutte kostnader og gjøre jobben raskere og mer effektiv. Samtidig er det et godt skritt på vei mot en automatisert godsterminal, forteller Oskar Stenstrøm, Bane NORs direktør for godstrafikk.

Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur