Fyllingsdalstunnelen og den nye sykkelstamveien i Bergen har gjort det enklere og raskere å sykle – og ført til en tydelig økning i sykkelbruk. En ny rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI) viser at andelen som sykler har økt med opptil seks prosentpoeng blant dem som har hatt størst tidsgevinst.
– Når forholdene legges til rette, endrer folk atferd. Det er strukturelle tiltak – ikke holdningskampanjer – som virker best, sier senior TØI-forsker Aslak Fyhri.
Sykkelboom
Fyhri viser til tre hovedpunkter fra den ferske rapporten:
- Sykkelboom: Sykkelandelen har økt markant der reisetiden er kortet ned.
- Bybanen gir mindre effekt: Til tross for 16 prosent flere påstigninger på linje 2, har den nye bybanetraséen ikke ført til mindre bilbruk.
- Trygghet og komfort teller: Tunneler som beskytter mot regn, trafikk og bratte bakker gjør at flere opplever sykling som et reelt alternativ.
Økt komfort for gange og løp
Mange bruker også tunnelen til trening om vinteren, takket være godt dekke og gode lysforhold.
– Når vi så på tellingene stusset vi først over at antallet passerende fotgjengere faktisk var tre ganger høyere om vinteren enn om sommeren. Men så skjønte vi at komforten, med tartandekke i stedet for asfalt – gjør at mange bruker tunnelen til løpetrening om vinteren, sier Fyhri.
Ingen reduksjon i bilbruk
Utvidelsen av Bybanen til Fyllingsdalen har derimot hatt liten målbar effekt på folks reisevaner. Selv om flere reiser med Bybanen, er det ikke registrert reduksjon i bilbruk blant dem som bor nærmest linjen.
Forskerne finner stabile, positive holdninger til sykling og kollektivtransport, men økt støtte til de konkrete tiltakene. Et eksperiment med målrettet informasjon viste ingen endring i atferd – noe som bekrefter at fysiske forbedringer i infrastrukturen har langt.