– Styret er svært fornøyd med at Atle Rønning har takket ja til rollen som konstituert administrerende direktør i Unibuss. Atle har lang fartstid i bransjen, og har levert solide resultater. Vi mener han er rett person til å overta ansvaret for Unibuss i en krevende tid med store ambisjoner for elektrifisering av bussparken, sier styreleder i Unibuss, Birte Sjule.

Atle Rønning overtar etter Øystein Svendsen, som slutter etter eget ønske. Rønning har hatt rollen som CCO (kommersiell direktør) i Unibuss siden januar i år. Før det har han blant annet vært CEO i Norgesbuss.

– Oslo har kommet langt med elektrifisering på kort tid, og er verdensledende innen miljøvennlig passasjertrafikk. Men vi må erkjenne at ny teknologi har ført med seg en rekke utfordringer. Nå må alle involverte parter bidra gjennom et godt og tett samarbeid, slik at vi løser utfordringene vi har sett i vinter, sier Rønning.

– Det fortjener passasjerene i Oslo og alle våre medarbeidere som står på hver dag, fortsetter han.

Rønning tiltrer stillingen som konstituert administrerende direktør i Unibuss med umiddelbar virkning. Unibuss er et datterselskap av Sporveien.

– Styret vil rette en stor takk til Øystein Svendsen for hans innsats gjennom en årrekke og nå i en veldig intens tid. Under Øysteins ledelse har Unibuss bidratt til å bedre luftkvaliteten og til å kutte klimagassutslipp i Oslo. Han har også vært en sterk pådriver i arbeidet med å rekruttere flere yrkessjåfører, sier Birte Sjule.

Administrerende direktør Bernt Reitan Jenssen møtte tirsdag formiddag i Oslo rådhus for å redegjøre og legge frem hvilke tiltak Ruter enten allerede har gjennomført eller planlegger å innføre på kort eller lang sikt.

–Det er vårt ansvar å sørge for at kollektivtransporten i Oslo og Akershus går når den skal, og vi ser svært alvorlig på situasjonen som er oppstått med altfor mange innstillinger og forsinkelser. Slik skal det ikke være, sier Bernt Reitan Jenssen.

Her er noen av tiltakene som ble lagt frem:

  • Piggdekk i utvalgte områder:
    Vi har blant annet iverksatt tiltak knyttet til valg av vinterdekk. Piggfrie vinterdekk er hovedregelen, men vi er i gang med å teste piggdekk i utvalgte områder sammen med operatørene og innfører dette der det har mest positiv effekt. Vi står inne for at hovedregelen er piggfrie vinterdekk, fordi disse i de fleste tilfeller vil være tilstrekkelig. Dessuten går bruk av piggdekk utover luftkvaliteten på grunn av svevestøv.
  • Bedre vintervedlikehold av veiene:
    Ruter har intensivert dialogen med veimyndighetene i Oslo og Akershus. I praksis innebærer dette at Ruter melder inn konkrete veistrekninger som har behov for brøyting, strøing eller salting. Her har Ruter fått gode tilbakemeldinger fra operatørene om at dette har god effekt på utfordrende strekninger.
  • Operatørene må dokumentere tiltak før innstilling:
    Vi ber operatørene om å forsikre seg om at det er vurdert å iverksette tiltak, som for eksempel bruk av kjetting, før de innstiller trafikken. Det er viktig å presisere at trafikksikkerhet kommer først, og at Ruter ikke kommer til å presse operatørene til å kjøre ruter det vurderes som trafikkfarlig å kjøre.
  • Bedre informasjon til de reisende:
    Det har vært for dårlig informasjon om innstillinger og forsinkelser. Ruter vil derfor fremskynde et prosjekt som vil gi de reisende bedre informasjon. Konkret handler dette om utskifting av eldre systemer som gir de reisende informasjon på skilt på holdeplass og om bord på busser.
  • Oppfølging av kontraktsbrudd:
    Ruter følger opp Unibuss spesielt som følge av kontraktsbrudd. Dette handler blant annet om konkrete tiltak som for eksempel elektrisk forvarming av busser for å forbedre batteri- og ladekapasitet, endeholdeplasslading på flere ruter og tillate tilleggsbusser som ikke går på utslippsfritt drivstoff. På lengre sikt vil det også innføres flere elbusser i Indre By og Oslo Øst, og sette inn ekstra lange busser på linje 20 og/eller 21, som frigjør mellom 20 og 40 leddbusser.

– For oss er det viktig å gjøre alt vi kan for å løse utfordringene vi har hatt. Vi har startet evalueringen for å lære av situasjonen som har oppstått, slik at vi kan forbedre oss. Ifølge en analyse vi har bestilt fra meteorologisk institutt må vi forberede oss på flere slike vintre i fremtiden, sier administrerende direktør, Bernt Reitan Jenssen.

Detaljert tiltaksliste:
I gang:

  1. Tiltaksplaner fra operatøren.
  2. Valg av vinterdekk, piggfrie vinterdekk er hovedregel, men vi tester piggdekk i utvalgte områder sammen med operatørene og innfører det der det har positiv effekt.
  3. Operatørene trenger ikke søke om piggdekk, kun orientere Ruter.
  4. Forsikre oss om at operatørene har vurdert tiltak som kjetting og alternative trasèer før de innstiller kjøring
  5. Tett samarbeid med veiholdere, melder inn problemveier fortløpende som utbedres fortløpende. Gode tilbakemeldinger fra operatørene
  6. Proaktivt samarbeid med veiholder i god tid før varslet væromslag
  7. Kunnskapsdeling om vinterdrift mellom operatørene i regi av Ruter
  8. Sammen med operatørene oppdatere og utvide en styggværsplan for trasèer som kan brukes ved redusert fremkommelighet
  9. Gjennomgår egne anbud med tanke på forbedringer som følge av læringen vi har gjort
  10. Evaluering av årets vinterdrift
  11. Elektrisk forvarming av busser for å optimalisere batteri- og ladekapasitet *
  12. Endeholdeplasslading utvalgte ruter Indre By og Oslo Øst *
  13. Oppgradere varmepumpe i busser på kontrakt Indre By *
  14. Ruter har inntil videre gitt tillatelse til tilleggsbusser på HVO / gass, Indre By, Oslo Øst
  15. Manuell overstyring av informasjonstavler og avviksinformasjon på digitale flater
  16. Daglig oppdaterte reiseråd på egne flater (web, app, presserom) før morgen og ettermiddagsrush og ved store endringer og som pressemelding
  17. Fjernet listevisning av avviksinformasjon på web og erstattet med søkemotor tilpasset kundens behov
  18. Tverrfaglig team i Ruter for håndtering av hendelser knyttet til sanntidsinformasjon fra kjøretøyene til tavler og app (IT-beredskap)
  19. Følger opp operatørene for å sikre gjennomføringen av manuelle prosesser, dataleveranser og at ombord-systemene fungerer, er påslått og inn-logget
  20. Avbøtende tiltak i app og på skilt, slik at kundene kan få vite om de ser sanntid eller rutetabell

    Tiltak på lengre sikt:

  21. Fremskynder utskifting av gamle løsninger (SIS-METRO og SIS-skilt på holdeplass og ombord i kjøretøy)
  22. Fremskynder utskifting av gamle løsninger (SIS-METRO og SIS-skilt på holdeplass og ombord i kjøretøy)
  23. Ferdigstille integrasjonen mellom dataløsninger
  24. Fremskynde oppgradering til nyeste versjon av ADT (Avtale om Digitale Tjenester) som medfører krav om automatisk innmelding av innstillinger og avvik)
  25. Konfigurere datasystemene for enkel overgang til «styggværsplan»
  26. Vurdere flere elbusser i den tilbudet ruteplanen for Indre By og Oslo Øst
  27. Vurdere ekstra lange busser på linje 20 og/eller linje 21, kan frigjøre 20 eller 40 leddbusser
  28. Ettermontere HVO brenner til innvendig oppvarming av bussene

*Tiltakene er foreslått av Unibuss etter dialog med Ruter

Innovasjonsprisen for inkluderende design er DOGAs design- og arkitekturpris for mangfold, likeverd og universell utforming. Onsdag ettermiddag vant Sporveien, sammen med Ruter og Designit, prisen i kategorien «Transport».

Innovasjonsprisen løfter frem noen av Norges mest inkluderende innovasjonsprosjekter som bruker design og arkitektur til å skape et mer likestilt samfunn. Prisen er en del av regjeringens handlingsplan for universell utforming (UU), som koordineres av Kultur- og likestillingsdepartementet.

– Med de nye trikkene forbedrer vi kollektivtilbudet både med økt kapasitet og tilgjengelighet. Trikker som er universelt utformet er viktig for at alle i Oslo skal ha muligheten til å reise kollektivt. Det er både fortjent og stas at den nye trikken blir verdsatt og at den mottar pris for inkluderende design. Det viser at brukermedvirkningen under anskaffelsen har vært viktig. Trikken er en del av byens grønne identitet, og jeg er glad for at vi kan tilby bærekraftig mobilitet til alle, sier Marit Vea (V), byråd for miljø og samferdsel i Oslo.

Brukerinvolvering lønner seg

Innkjøpet av nye trikker til Oslo ble besluttet av politikerne i 2015. Kontrakten med den spanske leverandøren CAF ble signert i 2018. Den første av de nye trikkene ankom deretter Oslo høsten 2020, for å gjennomgå omfattende testing før de ble tatt i bruk med passasjerer ombord i 2021.

– Oslos nye trikker er ikke bare et effektivt transportmiddel, de fremmer også økt sosial bærekraft ved å være tilrettelagt for byens mangfold. Vi er stolte av å bidra til en mer inkluderende og tilgjengelig by, sier Ellen Rogde, administrerende direktør for Sporveien Trikken.

Allerede før leverandør av de nye trikkene ble valgt satte Sporveien og Ruter, med designbistand fra Designit, i gang et omfattende arbeid som involverte ansatte i Sporveien, reisende og interesseorganisasjoner i Oslo. Takket være dette samarbeidet har Oslo fått en inkluderende og reisevennlig trikk.

– I starten så tenkte jeg at omfattende brukerinvolvering var bortkastet bruk av ressurser, men nå er jeg overbevist om at alle arbeidstimene var verdt det og vil støtte å benytte brukerinvolvering som arbeidsmetodikk også i fremtidige investeringer. Det lønner seg! Det er mye bedre å ta seg tid til å gjøre det riktig første gang, sier Anders Wergeland i Sporveien, prosjektsjef for Trikkanskaffelsen.

Mange busslinjer gjenopptar nå kjøring etter å ha vært innstilt eller delvis innstilt på grunn av vanskelige kjøreforhold som følge av væromslaget som ga såpeglatte veier flere steder i Oslo og Akershus.

– Vi i Ruter vil takke alle de reisende for tålmodigheten, og fordi de lyttet til reiserådene om å unngå å reise om de ikke måtte, sier kommunikasjonssjef Cathrine Myhren-Haugen i Ruter.

– Brøytemannskapene har gjort en god jobb med salting og strøing, og har gjort fremkommeligheten betraktelig bedre. I tillegg har mildværet gjort at snø og is har smeltet, sier hun videre.

Det er fremdeles utfordringer på enkelte ruter, og det må påregnes forsinkelser.

– Jeg vil rette en stor takk til alle sjåførene som gjør en stor innsats under krevende forhold i dag.

Det skal være lett å reise kollektivt. Det er både samfunnsøkonomisk lønnsomt og klimavennlig. Riksrevisjonen har undersøkt satsingen på sømløse kollektivreiser og hvordan selskapet Entur bidrar til dette gjennom sin nasjonale reiseapp.

– Det er for komplisert å reise kollektivt. Ti år etter at Stortinget ba om det, har ikke Samferdselsdepartementet og Jernbanedirektoratet klart å gi oss sømløse kollektivreiser. Det er ikke tilfredsstillende, sier riksrevisor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen.

Vi har undersøkt perioden 2016 til 2023.

Les undersøkelsen.

Lite kjent og lite brukt

I reiseappen til Entur skal du enkelt kunne planlegge kollektivreisen din og kjøpe billett for hele landet på ett og samme sted, men appen er lite brukt. Få kjenner til appen og den mangler både billetter og informasjon om priser.

Kun tre prosent av de som kjøper togbillett bruker Entur-appen, viser en undersøkelse gjennomført av Jernbanedirektoratet. Tallene er også svært lave for bussbilletter i fylkene, og ingen bruker appen til å kjøpe billett til ekspressbussene.

– Det er ikke tilfredsstillende at samferdselsmyndighetene ikke har lykkes med å samle alle kollektivreiser i en reiseapp som faktisk blir brukt, sier Schjøtt-Pedersen.

At det mangler både billetter og informasjon i Entur-appen, gjelder for store deler av landet. I store deler av Vestland, Møre og Romsdal og store områder i Nord-Norge, er det fortsatt ikke mulig å kjøpe billetter til lokal kollektivtransport i appen.

– Intensjonen med en felles nasjonal reiseapp er god, men rammebetingelsene er ikke der. Entur mangler myndighet og virkemidler, og er prisgitt andres godvilje og samarbeidsvilje. Det er hovedgrunnen til at vi ikke har sømløse kollektivreiser i hele landet, sier Schjøtt-Pedersen.

Bidrar likevel med viktig informasjon

Når det gjelder innhenting av reiseinformasjon, ser Riksrevisjonen at Entur gjør en viktig jobb. De samler inn store mengder informasjon og gjør reisedata tilgjengelig, både for kollektivselskapene og offentligheten. Viktige aktører som Google Maps, kollektivselskaper som Ruter og togoperatører som Vy, bruker data fra Entur sine systemer. Dette er et viktig bidrag til sømløse kollektivreiser.

– Selv om det ikke er sømløst å reise kollektivt over hele landet, vil jeg understreke at Entur gir et viktig bidrag, særlig når det gjelder reiseinformasjon. Her ligger Norge langt framme sammenlignet med andre land, avslutter Schjøtt-Pedersen.

Undersøkelsen ble levert til Stortinget 16. januar.

Denne måneden deler DOGA (Design og Arkitektur Norge) ut Innovasjonsprisen for inkluderende design for femte gang siden 2011. Prisen er en del av regjeringens handlingsplan for universell utforming, som koordineres av Kultur- og likestillingsdepartementet.

Sporveien mottar designprisen fra DOGA for den nye Oslo-trikken. De nye trikkene er kategorivinner innenfor «Transport».

Trikkebestilling fra Oslo kommune

Da bestillingen kom fra Oslo kommune om å bestille nye trikker til Oslo, satt Sporveien og Ruter med bistand fra Designit i gang et omfattende arbeid som inkluderte mange brukergrupper og organisasjoner i Oslo. Mange avgjørelser skulle tas, og samarbeidspartnerne forsto raskt at ikke alt kan bestemmes gjennom noen setninger og tegninger på papir.

– I trikkeanskaffelsen ligger det like mye innovasjon i prosessen som i den endelige løsningen. Reisende og ansattes erfaringer og innspill har vært i fokus fra start. Universell utforming på trikken og tanken om at trikken skal være for alle var et førende prinsipp helt fra forprosjektet, sier Anders Wergeland, prosjektsjef for trikkeanskaffelsen som ledes av Sporveien.

En målsetning har vært å få til en trikk med så stor kapasitet og så korte holdeplassopphold som mulig. Tilbakemeldingene Sporveien har fått fra publikum er at den nye trikken oppleves som romslig, selv i rushtiden. At trikken ikke har trapper, gjør det enklere for alle å gå av og på. Og flere dører gjør at folk kommer seg av og på raskere.

– Nye og universelt utformede trikker gjør at vi kan tilby 100 millioner grønne og effektive trikkereiser i årene som kommer. Det er en dobling i antall reiser sammenlignet med i dag. Jeg opplever det som ekstra viktig at vi med de nye trikkene gjør det enda enklere og bedre å reise med trikken for alle, også de som ikke like enkelt kan reise med de to eldre trikketypene vi har i dag. Det er vesentlig at vi kan tilby bærekraftig mobilitet for alle, for å lykkes med å utvikle kollektivtrafikken i Oslo på en god måte, sier Birte Sjule, konsernsjef i Sporveien.

Noen av målene med de nye trikkene var å forbedre brukeropplevelsen, øke kapasiteten og bedre flyten. I stedet for å sette alle premissene kun basert på tekniske krav i konkurransegrunnlaget, så ble det i tillegg satt funksjonskrav basert på hva de reisende og ansatte hadde behov for.

Brukerinvolvering har vært vesentlig i anskaffelsen av de nye trikkene

En rekke organisasjoner og brukergrupper har medvirket til brukerinvolvering under anskaffelsen av produktet som nå kjører rundt i Oslos gater.

– Denne prisen viser at å jobbe grundig med brukermedvirkning gir bedre løsninger til alle, og bidrar til at flere kunder får deltatt i samfunnet gjennom kollektivtilbudet, sier administrerende direktør i Ruter, Bernt Reitan Jenssen.

Dette er en kronikk av Elisabeth Skarsbø Moen, direktør kommunikasjon og samfunnskontakt i Ruter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Jobber på spreng mot kulden

Ruter jobber nå tett med operatørene for at kunden skal oppleve minst mulig konsekvenser av neste kuldeperiode og resten av vinteren, samtidig som vi sørger for at transporten blir utslippsfri.

Vi er stolte av å ha vært en pådriver for grønne innkjøp av tjenester gjennom bruk av anbud. I seg selv er anbud fornuftig i et teknologisk skifte, fordi vi gjennom tjenestekjøp fra operatører sørger for at Ruter, som er eid av innbyggerne i Oslo og Akershus, ikke blir sittende med et lager av gammel og sterkt forurensende teknologi.

Verktøykassaen

Ruter har i sitt arbeid vektlagt å bruke alle virkemidler i anbudsverktøykassen, for å bidra til å skape positive resultater for klima og miljø. Anbud er vårt viktigste verktøy for å nå målene som er satt om utslippsfrihet.

Elisabeth Skarsbø Moen. Foto: Peter Gløersen/Nucleus

Jevnlig gjennomfører vi dialogmøter med bussprodusenter og operatører for at vi skal ha kunnskap om hva markedet kan tilby av løsninger, og hvilke funksjonskrav Ruter bør stille i en anbudsutlysning for at markedet skal ha interesse av å utvikle de mest klima- og naturvennlige løsningene for oss. I tillegg snakker vi med bransjeforeninger, brukerorganisasjoner, forskningsmiljøer, miljøer for næringsutvikling og myndigheter.

Medvirkning fra sjåfører

Det er reist kritikk om at anbudsregimet ikke åpner for medvirkning fra ansatte hos operatørene. Det stemmer ikke. Ruter har gjennom direkte samarbeid med sjåførenes tillitsvalgte utformet krav til sjåførsikkerhet i anbud og sikret at bussjåførene har bedre arbeidsforhold i de nye bussene. Det er viktig for oss å si at tilbyderne også står fritt til å involvere sjåførene sine i anbudsprosessen og bruke den kompetansen aktivt når det gjelder for eksempel elbusser. Vi ønsker deres kunnskap og erfaring velkommen.

Omleggingen er gjort over tid

Tilbake i 2017 startet vi forsiktig med en toårig pilot med elbusser sammen med tre operatører for å skaffe innsikt og erfaring med å kjøpe og starte opp utslippsfrie kontrakter. Som en forlengelse av piloten ble det i 2019 anskaffet 70 elbusser på endringsordrer på eksisterende busskontrakter med de samme tre operatørene for å få erfaring med drift. Dette ga oss mye felles læring fordi bussene var fra ulike leverandører med ulike egenskaper. Innfasingen av elbusser har deretter blitt gjort kontrakt for kontrakt.

Grundig forberedelser og oppfølging

Vi bruker flere arenaer for å kommunisere med interessentene våre. Vi debriefer etter konkurranse, arrangerer bransjesamlinger, flere dialogkonferanser i forbindelse med ett enkelt anbud, vi har i enkelte tilfeller én til en møter før utlysning, tilbudskonferanser etter at konkurransegrunnlaget er lagt ut og vi drar på befaringer i tillegg til de direkte forhandlingene med anbyderne. Alt dette gir Ruters anbudsteam god kunnskap til å forberede, gjennomføre og følge opp anbud.

Den raske omstillingen til utslippsfri kollektivtransport krever tett samarbeid og en løsningsorientert tilnærming.

Anbud har ført til bedre tjenester og en renere by

Enkelt forklart mener vi at anbud som metode har gitt innbyggerne i Oslo et mer verdifullt tilbud enn de ellers ville fått.

Jeg tror ingen ønsker seg tilbake til dieselbussene med de store utslippene dette innebærer – og tilhørende dårlig luftkvalitet for byens innbyggere. Hadde vi kjørt dagens flåte med dieselbusser, ville det ha medført en økning på 35 000 tonn CO2 ekvivalenter utslipp. I tillegg ville vi hatt store utslipp av NOX og svoveldioksid med tilhørende dårlig luftkvalitet. På de kaldeste dagene vi har hatt nå i det siste, har folk med astma og lungeproblemer blitt advart mot å gå ut på grunn av helsefaren luften utgjør. Det skjer, selv om nesten hele bussflåten i Oslo kjører på el.

Omfattende plan

Vi jobber nå med en omfattende plan sammen med en rekke aktører for at bussen skal komme til rett tidspunkt, året rundt, uansett vær i hele Oslo og Akershus. Også når det er kuldeperioder. Det er ansvaret vårt.

Mandag kveld går Sporveien i gang med fase 2 av vedlikeholdsarbeidet på nedre del av Ekebergbanen. Nå skal det jobbes med utgående spor, i retning Ljabru, og entreprenørene starter med å fjerne gamle skinner og sviller på strekningen.

Buss for trikk

Trikkesporet på nedre del av Ekebergbanen er stengt for ordinær trikkedrift under anleggsperioden. Det betyr at det igjen blir buss for trikk mellom Ekebergparken og Oslo Hospital.

Fra mandag 15. klokken 20.00 til tirsdag morgen den 16. januar blir det buss for trikk på strekningen helt fra Holtet til Oslo Hospital. Her må reisende beregne litt god tirsdag morgen.

Vedlikeholdsarbeidene er planlagt ferdigstilt til sommeren.

Dette skal gjøres mellom Ekebergparken og Oslo Hospital i utgående spor, retning Ljabru:

Dette skjer i Kongsveien fra tirsdag morgen:

Fornebubanen inviterte i fjor, i samarbeid med kulturetatene i Oslo kommune og Viken fylkeskommune (nå Akershus), kunstnere til å delta i en åpen prekvalifisering om å utforme kunsten på Fornebubanens seks stasjoner.

Fornebubanen er den største T-baneutbyggingen i hovedstadsområdet på mange tiår og kunsten skal gå i dialog med stasjonenes karakteristiske arkitektur og med omkringliggende bymiljø.

512 kunstnere meldte sin interesse. Nå har juryen valgt ut 18 kunstnere, tre per stasjon, som inviteres til en lukket konkurranse om å utforme unike kunstbidrag. I mai vil juryen velge ut ett vinnerbidrag per stasjon, og vil deretter inngå et samarbeid med kunstnerne for å produsere og montere kunsten på henholdsvis Skøyen, Vækerø, Lysaker, Fornebuporten, Flytårnet og Fornebu T-banestasjoner.

Juryen har lagt vekt på å slippe til nye kunstnere, samt gjennomføringsevne, variasjon i kunstneriske uttrykk, medium, kjønn og alder. Konkurransen har vært utlyst i Norden, og det er derfor også i hovedsak norske og nordeuropeiske kunstnere som har søkt.

– Vi er overveldet over den gode responsen fra et bredt utvalg kunstnere som vil utsmykke Fornebubanens stasjoner. Juryen har gjort en omfattende jobb med utvelgelse av bidragsytere som passer i offentlige rom, og vi har utmerkede kandidater som helt sikkert vil løfte opplevelsen av våre seks stasjoner og sette preg på dem, sier Irene Måsøval, direktør i Fornebubanen.

Følgende inviteres til lukket konkurranse på Skøyen stasjon:

Randi Nygård, Andreas Siqueland, Sara Eliassen

Følgende inviteres til lukket konkurranse på Vækerø stasjon:

Idun Baltzersen, Yngve Holen, Anna M. Sigmond Gudmundsdottir

Følgende inviteres til lukket konkurranse på Lysaker stasjon:

Marthe K. Kampen & Johannes B. Hansen, Daniel Dewar & Gregory Gicquel, Signe Solberg

Følgende inviteres til lukket konkurranse på Fornebuporten stasjon:

Cecilia Jonsson, Lutz Rainer Muller og Stian Ådlandsvik, Anders Holen

Følgende inviteres til lukket konkurranse på Flytårnet stasjon:

Synnøve Sizou G. Wetten, Ingrid Eggen og A Kassen

Følgende inviteres til lukket konkurranse på Fornebu stasjon:

Lillian Tørlen og Ann Kristin Einarsen, Kaia Hugin, Markus Lantto og Per Kristian Nygård

Idun Baltzersen er med i konkurransen om Vækerø T-banestasjon:

– Jeg har alltid hatt lyst til å gjøre en T-banestasjon, fordi det er en av de mest offentlige plassene som finnes, og man møter virkelig mennesker med kunsten der. I tillegg er det masse utfordringer med tanke på for eksempel holdbarhet, akustikk og slitasje som gjør at man må være nøye med hvilke materialer man bruker, jeg er en materialnerd og synes sånt er spennende, sier Idun Baltzersen.

A kassen er et kjent dansk kunstnerkollektiv som blant annet har utsmykket fylkeshuset til Vestland fylkeskommune i Bergen. De er med i konkurranse om jobben med å utforme kunst til Flytårnet T-banestasjon:

– For Fornebubanen og Flytårnet T-banestasjon vil vores arbejdsproces være at forholde os til det specifikke sted. Vi finder det interessant at arbejde stedsspecifikt og gør det altid i vores projekter. Vi vil lede efter en intuitivt idé, som fanger vores fælles interesse. En idé der kan inspire og give nye perspektiver p de omr der folk opholder sig i, forteller A kassen.

Markus Lantto i kunstnerduoen Lantto og Nygård er med i konkurransen om å utsmykke Fornebu stasjon:

– Jag brukar säga att Konsten är Livet. Det låter både pretentiöst och banalt, och likafullt är det en ledstjärna i den konstnärliga verksamheten. Vi vill fördjupa oss i en plats, se ljuset, miljön, människorna och deras beteendemönster. Allt är av intresse, och behöver ingående studeras, sier Markus Lantto.

Kunst på Fornebubanen gjennomføres av et overordnet kunstutvalg som har ansvar for gjennomføring av hele prosessen. Det er i tillegg etablert en jury per stasjon der det overordnede kunstutvalget også deltar, samt arkitekt og prosjektleder fra Fornebubanen. Medlemmene av det overordnede kunstutvalget er:

  • Leif Ingholm – prosjektleder Fornebubanen.
  • Knut Wisthus Johansen – utviklingssjef Sporveien AS.
  • Synnøve Øyen – spesialrådgiver Akershus fylkeskommune v/seksjon kulturutvikling.
  • Line Helen Danielsen – spesialrådgiver Akershus fylkeskommune v/seksjon kulturutvikling.
  • Mari Fredriksen Sundet – kunstfaglig prosjektleder Oslo kommune v/Oslo kommunes kunstsamling.
  • Per Gunnar Eeg-Tverrbakk – kunstfaglig prosjektleder Oslo kommune v/Oslo kommunes kunstsamling.

Akershus fylkeskommune v/seksjon kulturutvikling og Oslo kommune v/Oslo kommunes kunstsamling har den kunstfaglige ledelsen for kunstutvalgets arbeid, mens etaten Fornebubanen har ansvar for prosjektledelse og gjennomføring.

Det er avsatt 22 millioner kroner til kunst på Fornebubanen totalt, inklusiv 5 prosent kunstavgift, kommunikasjon og formidling. Summen og konkurransen for øvrig følger tradisjonen for utsmykking av T-banestasjoner, skoler og andre typer offentlige bygg i Oslo og Akershus.

Prosessen vil gå frem til 2028–29. Kunsten skal være ferdig installert på hver stasjon og/eller i tilknytning til stasjonene før idriftsettelse av Fornebubanen.

– Vårt mål er at toga skal kome og gå slik det står i rutetabellane. Her har vi ikkje alltid vore flinke nok. I dei komande åra skal togtrafikken bli meir punktleg. Dette er ein lovnad frå alle i jernbanesektoren til dei reisande og godsnæringa, seier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Vil prioritere tiltak i ny NTP

Før påske legg regjeringa fram ny Nasjonal transportplan (NTP). Her kjem ulike tiltak som gjer at fleire tog skal gå i rute.

– Meir punktlege tog vil gi meir nøgde passasjerar og fleire vil ta toget. Vår viktigaste oppgåve er å sikre eit godt, trygt og påliteleg togtilbod på den jernbanen som vi allereie har. Berre på Austlandet er det 160.000 som reiser med tog på ein vanleg kvardag. Dei vil vi ikkje skuffe, seier Nygård.

Handlar om meir enn pengar

– Alt handlar ikke berre om tiltak som kostar pengar. Vi treng betre samarbeid og koordinering mellom etatar og verksemder, og ein enda sterkare kultur i sektoren for forhindre forsinkingar og instillingar. Alle ledd i den store jernbanefamilien må kvar dag arbeide for dette. Her har eg høge forventingar om at etatar og verksemder vil levere betre i i åra om kjem, seier samferdselsministeren.

Ta betre vare på eksisterande jernbane

Auka innsats på drift, vedlikehald og fornying, og bedre utnytting av midlane som Stortinget løyver var blant forventingane og styringssignala som Nygård trakk fram i jernbanetalen for 2024.

Talen blei halden for leiarar i etater, verksemder og organisasjonar i jernbanesektoren.

Les jernbanetalen. 

Sjå talen i opptak. 

Så langt har alt gått som planlagt med Sporveiens arbeid mellom Ekebergparken og Oslo Hospital. Nye skinner er lagt på inngående spor, og i julen tok man en pause slik at trikken kunne gå som normalt på strekningen. Tirsdag skulle entreprenørene ta fatt på utgående spor, i retning Ljabru, men ekstremkulden forskyver oppstarten.

For kaldt til å jobbe med stål ute

Banesjef trikk i Sporveien, Tone Manum forklarer at det er både sikkerhets- fagmessige og menneskelige utfordringer knyttet til å jobbe ute med stål i så streng kulde.

– Vi utsetter omleggingen av sporet med én uke og det er flere grunner til dette: Det er svært utfordrende for våre anleggsarbeidere å jobbe med stål ute i så streng kulde. I tillegg umuliggjør kulden å legge om sporet på en forsvarlig måte. Vi har sett på alternative løsninger, men dette var den beste, sier Manum.

Trikken fortsetter som normalt en uke

Det betyr at trikken går som normalt på strekningen frem til 15. januar klokken 20.00. Om alt går som planlagt starter fase 2 av vedlikeholdsarbeidet, da. Det blir buss for trikk mellom Ekebergparken og Oslo Hospital frem til jobben er ferdigstilt til sommeren.

I denne perioden skal Sporveien jobbe på utgående spor, i retning Ljabru.

Dette skal gjøres på nedre del av Ekebergbanen:
  • Riving av skinner, sviller og kjøreledning.
  • Utskifting av overbygning, som er gammelt pukk og sviller.
  • Utskifting av gamle og slitte trikkeskinner.
  • Legging av nye kabelkanaler.
  • Utskifting av kontaktledningsmaster og kontaktledningsanlegg.
  • Arbeid med rekkverk.
  • Innlegging av sviller og skinner.

I tillegg til å ivareta bussoperatørens driftsadministrasjon med en kontordel, vil det nye anlegget også omfatte verksted, tilhørende delelager og vaskehall, samt gode kantine- og opplæringsfasiliteter for operatørens sjåfører.

Byggeklart for utslippsfri bussdrift

Anlegget skal bygges med helelektrisk drift for nye elektriske busser, som ved oppstart av den nye busskontrakten Ruter har inngått, skal betjene området allerede fra sommeren 2025. Med formål om å dekke kapasitetsbehovet for bussdrift i Follo, har Sporveiens utbyggingsavdeling i høst klargjort tomten i Holterkollveien 3B med sprengning og planering. Overskuddsmasser fra forberedende arbeider bearbeides, og vil utnyttes lokalt på tomten.

– Gjenbruk av overskuddsmasser etter høstens sprengningsarbeid, vil begrense massetransport og minske anleggstrafikk i området betraktelig. Miljøhensyn og bevissthet rundt klimaavtrykk ligger alltid naturlig til Sporveiens samfunnsoppdrag, også når vi bygger ny infrastruktur, sier Hans Olav Drømtorp Kristiansen, prosjektleder hos Sporveien.

Det vil også etableres solceller på tak, og borres energibrønner som vil ivareta noe av varme- og energibehovet til bussanlegget.

Flerfunksjonelt anlegg for fremtidens kollektivreise

Det nye bussanlegget i Holterkollveien 3B vil være et selvstendig anlegg, der alle funksjonene for bussdrift dekkes, inkludert administrasjonslokaler, verkstedspor for inntil fire busser, vaskehall, et såkalt PKK-spor for periodisk kjøretøykontroll, samt gode arbeidsforhold for de ansatte med sosiale soner, og pause- og lounge-områder for sjåførene. Bussanlegget vil ha et tilhørende delelager, og vaskehall med våt- og tørr sone for både innvendig- og utvendig renhold av bussene.

– Vi gleder oss over at det nå blir bygget et fremtidsrettet anlegg av mer permanent karakter, som gir bedre arbeidsforhold og levetid for de investeringene som gjøres i infrastruktur for lading av elektriske busser, sier Anders Steen-Nilsen, fagsjef bussanlegg i Ruter.

Rett før jul signerte Sporveien kontraherende entreprenør, der Consto vant frem i anbudsrunden:

– Vi er takknemlig for at Sporveien har valgt oss som samarbeidspartner i dette spennende og fremtidsrettede prosjektet. Det er viktig for oss å bidra til det grønne skiftet, og vi ser frem til nok et godt samarbeid med Sporveien, sier prosjektleder Oscar Lundqvist i Consto.

– Prosjektet passer godt inn i vår portefølje, med tanke på geografi, arbeidets art og for en viktig oppdragsgiver som Sporveien. Fra andre liknende prosjekter har vi opparbeidet oss erfaring og kunnskap som vi vil nyttiggjøre oss av, og vårt dedikerte team har allerede startet planlegging og detaljprosjektering med full innsats, legger Lundqvist til.

Byggestart for selve anlegget vil skje i mars med ferdigstillelse våren 2025.

Gevinster ved ferdigstillelse:
  • Elektrifisering for utslippsfri kollektivtrafikk i Drøbaks-området: Fylkeskommunen estimerer at utfasingen av diesel- og biodrivstoffsbusser vil redusere klimagassutslippene med 31 440 tonn CO2-ekvivalenter.
  • Moderne- og effektive fasiliteter for bussoperatør, som et bidrag til å bedre arbeidsforhold for sjåfører og andre ansatte.

Logg inn