– Hensikten er å teste om bruk av resirkulerte gravemasser gir oss asfalt med like lang levetid som ved bruk av nye masser, sier Thor Asbjørn Lunaas, fagkoordinator for asfalt i Statens vegvesen.
– Det er mye bra steinmaterialer i masser som graves opp i forbindelse med ulike arbeider. I et sirkulær-perspektiv ønsker vi å bruke disse i asfaltproduksjonen istedenfor at de bare blir brukt som eksempelvis fyllmasse. Slik sparer vi uttak av nye ressurser, sier Lunaas.
Vasket og forhåndstestet
I dette konkrete forsøket er det masser fra Trondheimsområdet som benyttes. Før massene ble benyttet i asfalten, ble de vasket og sortert ved AF Rimol Miljøpark i Trondheim.
Testtrekningen ble lagt på E39, langs Søvatnet i Heim kommune. Asfalten består av 63 prosent gravemasser, 29 prosent gjenbruksasfalt, 3 prosent filler og 5 prosent bindemiddel. Før legging på E39 ble asfalttypen lagt på et lukket forsøksfelt, og prøver herfra ble analysert.
Naturlig steg i forlengelsen av gjenbruksasfalt
Gjenbruk i asfaltsammenheng er ikke noe nytt, men lenge har hovedfokus vært på gjenbruk av gammel asfalt.
– I våre asfaltkontrakter stiller vi krav om at all asfalt som freses opp eller fjernes som hovedregel skal gjenbrukes i ny asfaltproduksjon, sier Lunaas, og legger til:
Tall fra Kontrollordningen for asfaltgjenvinning (KFA) viser at i 2024 ble over 1,6 millioner tonn asfalt resirkulert (asfaltflak og frest asfalt) i Norge, hvorav 63 prosent ble brukt til ny, varm asfalt.
– Forsøket vi nå gjør med bruk av resirkulerte gravemasser er et nytt steg i et sirkulærperspektiv, sier Lunaas.
Forsøket vil bli fulgt opp blant annet gjennom årlige spor- og jevnhetsmålinger, og øvrig ordinær kontrollvirksomhet.
Samarbeid
Forsøket på E39 er et samarbeid mellom Statens vegvesen og Kontrollordningen for asfaltgjenvinning (KFA). Entreprenør på den aktuelle asfaltkontrakten er NCC.