Foto: Thales
Publisert: 04.02.2021 

Thales gjør tog smartere og mer pålitelig

Thales har levert signalsystemet SignAn for norske jernbaner og deler av kommunikasjonssystemet for Bybanen i Bergen, og skal nå levere nytt trafikkstyringssystem (TMS) til hele den norske jernbane for Bane NOR. Thales’ solide og sikre teknologi har gjort oss til en betydelig teknologileverandør for offentlig transport i Norge.

Thales tilbyr en av de mest pålitelige og omfattende porteføljene av jernbane- og kollektivtransportløsninger på markedet.

Land, byer og transportoperatører er avhengige av Thales’ løsninger for å tilpasse seg hurtig urbanisering og møte nye mobilitetskrav - lokalt, mellom byer og over landegrensene.

Thales’ ekspertise innen signalanlegg, bytransport, kommunikasjon, billettsystem og cybersikkerhet gir mennesker og varer den hjelpen de trenger for å bevege seg trygt og effektivt.

 Thales transportvirksomhet i Norge

I løpet av de siste årene har Thales etablert seg som en betydelig teknologileverandør for offentlig transport i Norge innen signalanlegg og trafikkstyringssystemer.

– Thales er en sterk drivkraft i arbeidet med å modernisere skinnegående transport i Norge. Vi er med på mange av de mest krevende prosjektene i norsk jernbane, som Follobanen og den kommende digitaliseringen av trafikkstyringen, Nils Holm Toverud, leder for Thales i Norge.

I 2012 ble Thales tildelt en kontrakt for å levere nye signalløsninger for norske jernbaner gjennom en avtale med Bane NOR. I løpet av de siste årene har Thales implementert signalsystemet SignAn på Høvik stasjon, i Stavanger-området, inkludert Sandnes stasjon, Stavanger stasjon og Orstad-tunet, samt på de nye linjene fra Holm til Nykirke, og fra Farriseidet til Porsgrunn i Vestfold, Langset til Kleverud langs Mjøsa, Ski stasjon som inngang til Follotunnelen og den nye Ulrikentunnelen mellom Arna og Bergen. Velprøvde teknologiløsninger kombinert med lokal tilstedeværelse har bidratt til å gjøre togreiser tryggere og mer pålitelige for publikum.

Norge skal ta i bruk det digitale systemet for trafikkstyring (ERTMS) på det nasjonale jernbanenettet. Målet er å innføre det nye systemet på alle hovedbanelinjene innen 2034. Dette innebærer at alle delene av trafikkstyringssystemet skal skiftes ut. Det blir basert på ny teknologi, klar til å møte de nye tekniske og operasjonelle kravene til togdrift. Thales leverer den delen av systemet toglederne bruker for å planlegge og styre togavviklingen, kalt TMS. Det nasjonale jernbanenettet med vil med nytt trafikkstyringssystem ha et verktøy for å løse samfunnsutfordringene som følger av økt urbanisering og behov for effektiv transport. Thales har også levert integrerte kommunikasjonssystemer for deler av Bergen Bybane.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur