Fornøyd kvintett: Statsministeren ledet an i et felles første spadetak. Fra venstre: vegdirektør Ingrid Dahl Hovland, fylkesråd for samferdsel i Nordland, Marianne Dobak Kvensjø (H,) statsminister Jonas Gahr Støre (Ap), ordfører i Sørfold Kolbjørn Mathisen (Ap) og konsernsjef i Skanska Norge AS, Stein Ivar Hellestad. Foto: Karoline Rage/Statens vegvesen
Publisert: 11.08.2025 

Topptung markering

Statsministeren markerte byggestart for ny E6 i Nordland. Milliardprosjektet Megården Sommerset er i gang.

– Ny E6 her i Nord er en investering i samfunnssikkerhet. Den gir økt mobilitet for folk, for næringslivet og for Forsvaret. Vegen vil også styrke vår kommunikasjonsevne fra vest til øst; til våre naboer og allierte i NATO, Sverige og Finland, sa Statsminister Jonas Gahr Støre fra talerstolen.

Fredag 8. august tok regjeringssjefen sjøl første spadetak på E6 Megården–Sommerset. 10 gamle og trange tunneler skal erstattes av tre nye,  en moderne 90 sone på drøyt 21 kilometer. Det vil også gi økt trafikksikkerhet og bedre fremkommelighet.

Etterlengtet

–  E6 er hovedpulsåren for næringslivet i Nordland. Det blir en gledens dag for alle veifarende i denne delen av fylket når den nye vegen kan tas i bruk, sier, fylkesråd for samferdsel i Nordland, Marianne Dobak Kvensjø (H)

To-delt utbygging

Utbyggingen er den første av to byggetrinn i det store prosjektet E6 Megården-Mørsvikbotn. Hele prosjektet på omtrent 45 kilometer, vinterstid. Når veien stenger får trafikantene i dag 11 timer omkjøring via Sverige. Ny E6 på hele strekningen vil erstatte totalt 16 gamle og smale tunneler og gi reell omkjøringsmulighet via dagens E6.

Ny hverdag

– For oss som driver kommunen og for nødetatene, brann, politi og ambulanse vil det gi ny og bedre hverdag, særlig når vi får byggetrinn 2 og ny E6 helt til Mørsvikbotn. Jeg tror vegen rett og slett vil skape større bolyst, sier ordfører i Sørfold, Koldbjørn Mathisen (Ap)

Moden ankeretappe

I dag mangler siste byggetrinn finansiering over statsbudsjettet. Men ny og bredere E6 i Sørfold er sterkt ønsket av Forsvaret og Vegvesenet er i rute for å kunne lyse ut neste etappe når Stortinget ber om det.

– Flinke og effektive folk hos oss ha jobbet godt med hele dette prosjektet. Byggetrinn to vil bli delt i to kontrakter. En for den 810 meter lange hengebruen over Leirfjorden og en for veien gjennom Bonnådalen til Mørsvikbotn, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.

Entreprenøren er klar

Byggetrinn 1 skal stå ferdig høsten 2031. Skanska Norge AS starter riggingen nå i august og starter etter planen arbeidet med den første av tre nye tunneler i oktober. Konsernsjef Stein Ivar Hellestad er fornøyd med at de nå snart er i gang med den fysiske byggingen.

­­– Vi i Skanska ser vi frem til å bruke vår kompetanse og kapasitet til å bygge en tryggere og raskere vei mellom Sommerset og Megården. Og vi ser frem til å samarbeide med Statens Vegvesen for å sikre en effektiv og trygg gjennomføring av prosjektet, sier han.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur