Select Language
  • Afrikaans
  • Albanian
  • Arabic
  • Armenian
  • Azerbaijani
  • Basque
  • Belarusian
  • Bengali
  • Bulgarian
  • Catalan
  • Cebuano
  • Chichewa
  • Chinese (Simplified)
  • Chinese (Traditional)
  • Corsican
  • Croatian
  • Czech
  • Danish
  • Dutch
  • English
  • Esperanto
  • Estonian
  • Tamil
  • Finnish
  • French
  • Galician
  • Georgian
  • German
  • Greek
  • Gujarati
  • Haitian Creole
  • Hausa
  • Hawaii
  • Hebrew
  • Hindi
  • Hmong
  • Hungarian
  • Icelandic
  • Indonesian
  • Irish
  • Italian
  • Japanese
  • Javanese
  • Kannada
  • Kazakh
  • Khmer
  • Korean
  • Kurdish (Kurmanji)
  • Kyrgyz
  • Lao
  • Latin
  • Latvian
  • Lithuanian
  • Luxembourgish
  • Macedonian
  • Malagasy
  • Malay
  • Malayalam
  • Maltese
  • Maori
  • Marathi
  • Mongolian
  • Myanmar (Burmese)
  • Nepali
  • Norwegian
  • Pashto
  • Persian
  • Polish
  • Portuguese
  • Romanian
  • Russian
  • Samoan
  • Scots Gaelic
  • Serbian
  • Sesotho
  • Shona
  • Sindhi
  • Sinhala
  • Slovak
  • Slovenian
  • Somali
  • Spanish
  • Sudanese
  • Swahili
  • Swedish
  • Tajik
  • Telugu
  • Thai
  • Turkish
  • Ukrainian
  • Urdu
  • Uzbek
  • Vietnamese
  • Welsh
  • Xhosa
  • Yiddish
  • Yoruba
  • Zulu
Meny
Trafikkavtalen med Go-Ahead er signert

Emner
Jernbane

Publisert
01.November.2018

Trafikkavtalen med Go-Ahead er signert

Jernbanedirektoratet signerte tirsdag 30.oktober trafikkavtalen med Go-Ahead Norge om trafikken på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen. -En stor dag for oss og nå går vi i gang for fullt med arbeidet foran trafikkstarten i desember 2019, sier adm. dir Magnus Hedin i Go-Ahead Nordic.

Samtidig med selve signeringen av den omfattende avtalen om trafikken på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen benyttet Go-Ahead anledningen til å presentere litt mer av hva som ligger bak tilbudet og hvordan de kommer til å satse på strekningene. -Vi har arbeidet mye med dette og brukt mye tid på å møte folk lokalt, forteller Magnus Hedin. Den lokale forankringen og følelsen av tilhørighet på Sørlandet og i Rogaland er svært viktig for oss. Vi ønsker både å forstå lokale ønsker, identitet og behov, samtidig som tildelingen av kontrakten er en bekreftelse på at vi har blitt forstått, sier han.

Sørtoget skal kjøre på Sørlandsbanen

Go-Ahead kommer til å markedsføre togtilbudet på Sørlandsbanen under vignetten Sørtoget. Togene får et nytt interiør i varme farger og med et enkelt formspråk. Cathrine Elgin leder nå arbeidet foran oppstarten. Hun understreker at alt de gjør har et mål om å skape en bedre togopplevelse, en enklere reise og et bedre tilbud. Det skal også bli bedre for de ansatte, lover hun.

– Det er trist å tenke at mange ansatte på Sørlandsbanen nå kan være bekymret for arbeidsplassen sin. Det er det ingen grunn til, og vi har en god dialog med både Jernbaneforbundet og Lokomotivmannsforbundet, forteller Elgin.

Nyheter

Når det gjelder selve tilbudet som kommer når Go-Ahead overtar trafikken vil nyhetene bli presentert etter hvert som oppstarten nærmer seg, men noe ble allerede klargjort nå:

Det blir nye ekspressavganger om morgenen i begge retninger mellom Oslo og Kristiansand og Kristiansand og Stavanger

Det lanseres et Pluss-tilbud med bredere seter og høy grad av komfort, samt mulighet for å sitte alene

Det blir fast to-tomers frekvens mellom Oslo S og Stavanger

Det blir bedre korrespondanse til/fra Arendalsbanen

Det innføres egne dag-kupeer ved at sovevognene også kjøres i ett togpar på dagtid. Disse kan reserveres også som dag-kupeer

Les Også

InterCity-utbygginga på Vestfoldbanen i rute

Regjeringa legg no fram forslag for Stortinget om kostnadsrammer for InterCity-prosjekta Drammen–Kobbervikdalen og Nykirke–Barkåker på Vestfoldbanen. Når Stortinget har fastsett kostnadsrammene, kan dei store byggjearbeida starte opp. Dei to InterCity-prosjekta skal etter planen stå ferdige på midten av 2020-talet.

Les Også

NRC Group skal oppgradere Nordlandsbanen

NRC Group er tildelt en kontrakt av Bane NOR for jernbanetekniske arbeider på Nordlandsbanen. Entreprisekontrakten har en verdi på 123 millioner kroner med en opsjon på ytterligere 75 millioner kroner.

På Forsiden Nå

Vil halvere byggetiden

Få ting flyr så fritt som timene i norske byggeprosjekter, ifølge Agnar Johansen hos Sintef. Seniorforskeren mener byggetiden jevnt over kan halveres.

På Forsiden Nå

Nytt konsept for utbedring av vei

– Dette er et helt nytt konsept for å utbedre veier. For det første tar vi for oss en lengre distanse enn vanlig, og for det andre involverer vi entreprenøren på et tidligere tidspunkt enn før. Begge deler mener vi vil slå positivt ut for prosjektet.

På Forsiden Nå

Anleggs-IT bør være langsiktig planlegging

– Det er nok mange kolleger som opplever det samme som oss: IT-anleggene er noe som bare skal fungere, og det legges ofte for lite planer i prosjektene før de legges ut på anbud. Om man da for eksempel trenger helikopter for å frakte ut anleggsutstyret, sier det seg selv at IT-kabler vil være en utfordring.

På Forsiden Nå

Blir verdens største fjernstyrte tårnsenter: Vil fjernstyre 15 kontrolltårn i Norge fra Bodø

Når Avinors nye fjernstyrte tårnsenter til 110 millioner kroner står klart i 2020, får det status som verdens største. Tårnsenteret vil kunne gi mulighet for utvidede åpningstider ved små lufthavner, og bedre tilgjengelighet til mindre samfunn.

På Forsiden Nå

El-ferger bedre enn bro og tunnel?

– Det er grunn til å reise spørsmålet om hvorvidt elferger kan være et bedre alternativ enn kostbare broer og tunneler i tiden som kommer. Se bare på den såkalte «fergefri» kystvegen fra Stavanger til Trondheim. Det kan kanskje finnes bedre alternativer.