Select Language
  • Afrikaans
  • Albanian
  • Arabic
  • Armenian
  • Azerbaijani
  • Basque
  • Belarusian
  • Bengali
  • Bulgarian
  • Catalan
  • Cebuano
  • Chichewa
  • Chinese (Simplified)
  • Chinese (Traditional)
  • Corsican
  • Croatian
  • Czech
  • Danish
  • Dutch
  • English
  • Esperanto
  • Estonian
  • Tamil
  • Finnish
  • French
  • Galician
  • Georgian
  • German
  • Greek
  • Gujarati
  • Haitian Creole
  • Hausa
  • Hawaii
  • Hebrew
  • Hindi
  • Hmong
  • Hungarian
  • Icelandic
  • Indonesian
  • Irish
  • Italian
  • Japanese
  • Javanese
  • Kannada
  • Kazakh
  • Khmer
  • Korean
  • Kurdish (Kurmanji)
  • Kyrgyz
  • Lao
  • Latin
  • Latvian
  • Lithuanian
  • Luxembourgish
  • Macedonian
  • Malagasy
  • Malay
  • Malayalam
  • Maltese
  • Maori
  • Marathi
  • Mongolian
  • Myanmar (Burmese)
  • Nepali
  • Norwegian
  • Pashto
  • Persian
  • Polish
  • Portuguese
  • Romanian
  • Russian
  • Samoan
  • Scots Gaelic
  • Serbian
  • Sesotho
  • Shona
  • Sindhi
  • Sinhala
  • Slovak
  • Slovenian
  • Somali
  • Spanish
  • Sudanese
  • Swahili
  • Swedish
  • Tajik
  • Telugu
  • Thai
  • Turkish
  • Ukrainian
  • Urdu
  • Uzbek
  • Vietnamese
  • Welsh
  • Xhosa
  • Yiddish
  • Yoruba
  • Zulu
Meny
Tre trebruer over den nye motorveien i Ringsaker Foto av tilsvarende bru fra E6 i Gudbrandsdalen. Foto: Moelven Limtre

Emner
Bru

Publisert
06.September.2019

Tre trebruer over den nye motorveien i Ringsaker

Nye Veier og totalentreprenøren Veidekke starter kommende helg med monteringen av Harpviken bru over nye E6 nord for Brumunddal. Dette er den første av totalt tre trebruer som skal monteres over E6 i forbindelse med utbyggingen av firefelts motorvei fra Kolomoen til Moelv i Hedmark.

Bruene leveres av den lokale leverandøren Moelven Limtre. Tømmeret som blir brukt til bruene kommer fra skogene tilknyttet Moelvens sagbruk i Våler og Løten.

– Det er bra at tre som byggemateriale når opp i konkurransen med stål og betong på overgangsbruene som skal bygges i Ringsaker. Kortreiste produkter fra lokale leverandører er alltid positivt, blant annet for lokal verdiskaping og prosjektets klimaregnskap, sier Øyvind Moshagen, prosjektdirektør i Nye Veier E6 Innlandet.

Monteringen av Harpviken bru skal gjennomføres i løpet av kommende helg. Arbeidene starter på fredag kl. 21.00 og avsluttes innen kl. 06.00 mandag morgen. E6-trafikken blir lagt om via Ringsakervegen (fv. 84) mellom Neskrysset og Økelsrud mens E6 er stengt.

– I tillegg til Harpviken bru skal også Tande bru sør for Skarpsno og Trekvarten bru mellom Botsenden og Økelsrud bygges i tre, sier Moshagen.

Samtidig som monteringen av trebrua ved Harpviken starter opp, får Nye Veier vite hvilke entreprenører som ønsker å konkurrere om å bygge Innlandets aller største bruprosjekt.

– Fredag er innleveringsfristen for prekvalifisering for entreprenører som ønsker å være med på utbyggingen av E6 Moelv – Roterud, inkludert bygging av ny motorveibru over Mjøsa. Det har vært stort politisk trykk på at tre skal brukes i den nye brua. Derfor er vi spente på om det kommer aktører som ønsker å bruke tre som materiale i samvirke med betong og stål, sier Moshagen.

Verdens største trebru konstruert for trafikk er den 196 meter lange Flisa bru som går over Glomma. Dette er en samvirkekonstruksjon som består av både betong, stål og tre.

– Nye Veier har hatt i underkant av 50 møter med både nasjonale og internasjonale entreprenører som har vært spesielt interessert i bruprosjektet over Mjøsa.  Dette inkluderer også flere møter med norske leverandører innen tre og betong.  Vi er opptatt av nytenking og utvikling i alt som har med veibygging å gjøre og vi kommer til å vektlegge klimavennlige løsninger når vi skal velge hvem som får bygge den nye motorveibrua, sier Moshagen.

Den nye brua over Mjøsa blir ca. 1,6 kilometer lang. Det er omtrent 75 meter dypt på det dypeste i korridoren der brua skal bygges.

– Den lengste trebrua som skal monteres over E6 er Tande bru. Denne brua blir 48 meter lang. Nå blir det spennende å se om treindustrien er klare for å bygge ny bru over Mjøsa på 1,6 kilometer, eller andre større brukonstruksjoner, der tre kan benyttes i samvirke med stål, betong eller andre materialer, sier Moshagen.

Valg av prekvalifiserte entreprenører blir gjennomført den neste måneden og resultatet blir offentliggjort medio oktober.

Les Også

Vi lager broer med 100 års levetid

– Vi har nok en mye lengre perspektiv enn man noen gang tidligere har hatt når vi bygger dagens broer, og et av mange felt vi er opptatt av, er hvordan broene skal vedlikeholdes, spesielt siden det blir en flytende konstruksjon. Dette er avgjort ingen enkel prosess, men vi legger ned betydelig innsats i å løse den på best mulig måte.

Les Også

Dansk-norsk samarbeide gir sikre broer

– Vi har hatt et langt og godt samarbeide med nordmenn når det gjelder å utvikle spennende og gode hengebroer. Sammen har vi skapt en kompetanse som er etterspurt over hele verden.

På Forsiden Nå

Muligheter for god urban infrastruktur

Statistikken for uttak av masse viste en nedgang i 2018, men Norsk forening for fjellsprengningsteknikk er optimister. Store prosjekter er på gang. Tunneler gir bedret trafikal sikkerhet og anledning for god urban infrastruktur.

På Forsiden Nå

Bygger Norgeshistoriens største veiprosjekt

Veistrekket blir 17 mil når den er ferdig i 2029, og korter ned reiseveien mellom Kristiansand og Ålgård med 40 kilometer. Men veien frem mot mål er en topografisk utfordring, sier prosjektdirektør Asbjørn Heieraas i Nye Veier.

På Forsiden Nå

Hyperloop: Kan bli billigere enn jernbane

Hyperloop er et konsept der folk og gods kan transporterer i hastigheter opp mot 1.200 kilometer i timen. Anlegget kan bli billigere enn jernbane, tror ekspert.

På Forsiden Nå

En velsignelse på 9,4 kilometer

Før jul åpner den nye tunnelen mellom Hjartdal og Seljord. Folk i området venter spent, sammen med pendlere, yrkessjåfører og hytteiere, melder Statens vegvesen.

På Forsiden Nå

Det er viktig at vi ser fremover!

– Det kan være lett å bli pessimist på grunn av mange negative rapporter om utviklingen innen miljøsektoren. Vi i Zero mener imidlertid at det er viktig å være mer opptatt av fremtidens muligheter enn å grave oss ned i begrensingene rundt oss.