Et hovedfunn i rapporten er at unge bil- og MC-førere er spesielt overrepresentert i ulykker som skyldes høyrisikoatferd. Foto: Bård Asle Nordbø/Statens vegvesen
Publisert: 09.12.2025 

Ungdomsulykkene er nesten utelukkende et mannsproblem

Ti ganger så mange unge menn som unge kvinner forårsaker dødsulykker i trafikken, viser ny rapport.
  • Unge bilførere er oftere involvert i utforkjøringsulykker enn eldre førere.
  • Nesten alle unge mellom 16 og 24 år som forårsaker dødsulykker er menn.
  • Godt over fartsgrensen, annen særlig risikofylt atferd og manglende kjøreerfaring preger mange av disse dødsulykkene.

Det går fram av Statens vegvesens ferske rapport «Temaanalyse av alvorlige trafikkulykker med unge». I rapporten har Vegvesenets ulykkesanalytikere gjennomgått data om funn fra dødsulykker i perioden fra 2013 til 2023 og registrerte politirapporterte personskadeulykker fra 1983 til 2023.

– Et hovedfunn i rapporten er at unge bil- og MC-førere er spesielt overrepresentert i ulykker som skyldes høyrisikoatferd, sier Guro Ranes. Hun er avdelingsdirektør for Trafikksikkerhet i Statens vegvesen.

– De unge mennene i analysen kjører for fort, ikke sjelden i ekstreme hastigheter, gjør farlige forbikjøringer, har kort avstand til bilen foran og kjører gjerne også ruspåvirket, sier Ranes.

I grunnlagsmaterialet til rapporten er det en rekke ulykker der høy fart, eller ekstrem fart, har vært en medvirkende årsak til at ulykka skjedde. 140 km/t i 80-sone og 112 km/t i 50-sone er to eksempler. De 13 mest ekstreme fartsulykkene, der farten var mellom 120 og 160 km/t, skjedde gjerne på kvelds- eller nattestid, ni av de 13 førerne var 18 eller 19 år gamle, og 10 av ulykkene var utforkjøringsulykker.

I tillegg til forskjellen mellom unge og eldre førere, legger rapporten særlig vekt på den store forskjellen mellom kvinner og menn når det gjelder de som utløser de alvorligste ungdomsulykkene.

  • Menn utgjorde i gjennomsnitt 82 prosent av de bilførerne som forårsaket dødsulykker.
  • Blant 18-19-åringer var mannsandelen 92 prosent. Altså var det i denne aldersgruppen over ti ganger så mange unge menn som unge kvinner som forårsaket dødsulykker i trafikken.
  • Høyrisikoatferd er langt mer utbredt blant unge menn enn hos unge kvinner. Høyrisikoatferd omfatter blant annet høy fart, ruskjøring, kjøring uten førerkort, manglende bilbeltebruk og bruk av mobiltelefon.
  • Dødsulykker som utløses av unge førere er ofte preget av at det er flere personer i ulykkesbilen, og at bilene er eldre enn i dødsulykker forårsaket av eldre trafikanter.

 

Les mer i rapporten: Temaanalyse av alvorlige trafikkulykker med unge

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur