Foto: Statens vegvesen
Thor Lynneberg
Publisert: 07.12.2022 

Uten tegning tok det av

E39 Myrmel – Lunde skal gi bedre flyt i trafikken, med ny vei og tunnel. Men det er blitt andre boller også på anlegg, rapporterer aktørene.

– Vi ligger faktisk foran skjema, særlig i forbindelse med tunnelen. Vi ventet gjennomslag i Myrmeltunnelen i oktober egentlig, men fordi vi hadde så gunstige bergforhold skjedde det allerede i løpet av sommerferien Det har litt å gjøre med kvaliteten i fjellet. Vi har passert noen varslede svakhetspunkter, men kvaliteten i berget har vært bedre enn hva vi trodde. Uteanlegget går også greit, og vi ligger godt an til sluttføring i desember 2023, sier prosjektleder Svein Reidar Dale i Statens Vegvesen.

Foto: Statens vegvesen

– Som byggherre har det mest krevende vært trafikkavviklingen. Det har handlet om HMS og sikkerhet, både for trafikanter og de som jobber på anlegg. I tillegg vet vi jo aldri helt hva vi støter på i fjellet, selv om geologene gjør grundige undersøkelser.

E39 Myrmel – Lunde er en strekning på drøyt fire kilometer. Det har manglet en gul stripe på strekningen, så det har vært et behov for å oppgradere.

– Spørsmålet var om vi skulle fortsette i samme trasé, eller gjennomføre andre grep. Det ble besluttet å lage en kilometer tunnel. Det betyr at vi fjerner trafikk omkring en del av de gårdsbrukene som ligger langs den gamle veien. Det blir altså en helt ny hverdag for en del av de som oppholder seg der. Det er mye tungtransport i området, og det har vært utfordrende for dem, i og med at det har vært smalt og vanskelig på vinterføre.

– Avviklingen av trafikken har gått greit, fordi entreprenør har planlagt og informert godt. Det har også vært midlertidige veier ved siden av anlegg, slik at vi har unngått mest mulig nedetid. Trafikantene er kommet frem uten noe særlig venting, forteller Dale.

Vil ikke ha tegninger

Dette er en totalentreprise, der entreprenør også har ansvar for prosjektering.

– Vi har satt som krav at prosjektet skal være modellbasert, altså uten tegninger. Vi har hatt slike prosjekter også tidligere, der resultatet ikke ble helt vellykket. Vi ser likevel at dette er veien fremover, og vi vet at aktørene trenger litt tid til å venne seg til denne arbeidsmetoden. Samtidig har vi i dette prosjektet samlet opp en del ting vi har sett ikke har fungert så bra tidligere, så i dette prosjektet føler vi oss trygge på den modellbaserte gjennomføringen. Den har vært vellykket så langt, og nå er det som skal bygges stort sett prosjektert. Modellen er til en hver tid oppdatert, og alle rundt bordet føler seg trygg på det vi gjør. Innsikten i modellen og prosjektet er for byggherre god, mener Dale.

– En modell er også nyttig i kommunikasjonen med grunneiere. I gamle dager, da vi satt med tegninger, ville fagpersoner skjønne hva som var planlagt, men det var ikke sikkert at alle kunne se for seg hvordan ting ville bli. Nå er det lett å se hva som skal bygges, og hvordan ting blir, også for grunneierene.

Ansvaret for prosjektering, BIM og modellbasert gjennomføring har Norconsult hatt:

– Det vanskeligste i et slikt prosjekt, er å sikre en felles forståelse av leveransene. Dette gjelder behovet til en totalentreprenør; hva trenger de ute på anlegg når de ikke har tegninger? Videre må vi vite hva byggherre trenger, for å kunne følge opp prosjektet sitt. I tillegg har vi våre egen behov, som prosjekterende. I bunn og grunn koker det ned til forventning og ytelse, mener rådgivende ingeniør Andreas Osland Høivik hos Norconsult.

– Norconsult er et stort firma, og vi har tatt med oss erfaring fra det vi har gjort i andre prosjekter. Vi har utviklet dette videre, slik at løsningene funger best mulig.

Bedre samhandling

– Det er vanskelig å konkretisere hva vi sparer på modellbasert gjennomføring av prosjektet. Det er imidlertid ting som går igjen; vi får avdekket konflikter mellom fag/installasjoner og mulige løsninger tidlig. Det øker kvaliteten i prosjektet, gitt at vi sparer avvik ute på anlegg senere. Det reduserer tidsbruk i byggeperioden, og dermed kostnadene totalt sett.

Foto: Birkeland

– I en totalentreprise handler det særlig om å finne gode løsninger i fellesskap. Dette er langt enklere når vi har en digital plattform, hvor vi «ser» hva som skal bygges, og alle grensesnitt og konfliktpunkt mellom fag. Det gir blant annet totalentreprenør mulighet til å komme med de gode innspillene tidlig i prosjektet. Vi får altså gjort optimaliseringen tidlig. Det er fortsatt slik at det kan oppstå behov for endringer under bygging, men disse blir avdekket tidligere med felles samhandling i modell. Modellgrunnlaget reduserer antall slike situasjoner under bygging.

– Det har vært behov for å gjøre mindre endringer, undervis i byggefasen. I den sammenheng har det vært veldig nyttig med en modell som ikke bare har gitt oss sammen med totalentreprenør en forståelse av hvordan det blir, men også byggherre som beslutningstaker – samt tredjepart, altså grunneiere. Modellen gjør det mye enklere å diskutere løsninger også med dem, og så evt. i neste ledd med planmyndighet hos kommunen. Alle parter får en bedre forståelse av hva som faktisk skal bygges ved en modellbasert gjennomføring.

Trives på anlegg

– Jeg må berømme både totalentreprenør Birkeland Entreprenørforretning og byggherre Statens vegvesen, vi har et veldig godt samarbeid i prosjektet. Norconsult har blant annet kontor i Førde, hvor jeg jobber til dagen, og vi sitter dermed tett på anlegget. I noen prosjekt sitter rådgivere og de prosjekterende litt for langt unna. Da risikerer vi å miste det vi kan kalle «temperaturen» ute på anlegget. Det er ikke tilfelle her.

– I en totalentreprise er en av suksessfaktorene å sikre samtidig prosjektering og bygging på en god måte. Vi prosjekterer samtidig som det produseres i felt, og når vi sitter nær de som er ute får jeg som prosjekteringsleder en unik mulighet til å få med meg det som skjer daglig. Det gjør at jeg fanger opp ting enklere, og vi får de gode diskusjonene i felt, og det er en av grunnene til at jeg fortsatt mener vi bør gjennomføre enkelte møter fysisk, selv i denne digitale tidsalder. Det er viktig at jeg og andre fra oss kan bli med ut og se på grøftekanten, når det er behov for det. Det gjør at alle parter danner seg erfaringer i felleskap, sikrer raskere beslutninger og bedre forståelse for det som skal prosjekteres.

Gøy på jobb

Prosjektet går greit, bekrefter også anleggsleder Pål Børslid hos Birkeland Entreprenørforretning.

– Jeg tror ikke det er tilfeldig, fordi det er noe vi satser på. Det skal være gøy på jobb, og da trenger vi ikke dyrke konflikter. Som entreprenør må vi ha forståelse for at det kan være en annen aktør som har et annet syn enn oss, og andre veien. Det er ren sunn fornuft. Vi må forstå vår egen rolle, og finne de beste løsningene sammen.

– Det er første gang vi i Birkeland er så godt inne i et modellbasert prosjekt. Jeg trodde det skulle bli mer utfordrende å kjøre prosjektet på denne måten, men det har gått helt fint. Som entreprenør må vi tilpasse oss de spillereglene som gjelder. Norconsult har vært dyktige, og de har vært behjelpelige med hva det skulle være, forteller Børslid.

– Det må også sies at digitaliseringen går gradvis, og at mange på anlegg allerede jobber på nye måter. I dag er en maskinfører vant til dette i forbindelse med sin maskinstyring. Når vi opererer tunnelriggen inne i fjellet, er også de vant til at modellene og stikningsdata kommer direkte fra de prosjekterende. Alt dette gjør at denne overgangen til et modellbasert prosjekt har gått mye smidigere enn hva jeg forestilte meg.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur