En av de tre største Rogfast-kontraktene blir skrevet under i 2022. Den er et av prosjektene Statens vegvesen presenterer på markedsdagen 14. desember. Foto: Øyvind Ellingsen/Statens vegvesen
Emner
Publisert
03.12.2021

– Våre vegkontrakter sikrer arbeidsplasser i hele landet

Statens vegvesen mener de har valgt en kontraktsstrategi som sikrer god konkurranse når vegvesenet lyser ut vegprosjekter.

Tirsdag 14. desember inviterer Statens vegvesen, Utbygging, til Markedsdag 2022. Der vil fire prosjektdirektører fra nord, midt, vest og sør-øst presentere 37 vegprosjekter fra hele landet som skal ut i markedet neste år. Det er aktuelt å dele noen av prosjektene i flere kontrakter, slik at det kan bli nærmere 40 store og små jobber som skal ut neste år.

Store og små jobber

Vegvesenet har valgt en strategi hvor de tilpasser kontraktene ut fra vegprosjektet og risikoen i markedet. Det har vært vellykket.

– Slik har vi fått god konkurranse for de aller fleste kontraktene som er lyst ut de siste årene, sier utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen.

Vegvesenet har årlig lagt ut 35-40 vegprosjekt de siste åra. Det er stor forskjell i størrelsen. De største OPS prosjektene runder 10 milliarder kroner, men Vegvesenet har også lyst mindre forberedende arbeider til 5-10 millioner.

– Vi er til stede i hele landet. Vi har jobber som treffer alt fra små lokale entreprenører, via mellomstore regionale entreprenører, til selskaper som er til stede i hele landet. På store spesialkontrakter som Sotrasambandet og Hålogalandsvegen melder store utenlandske entreprenører seg på, sier Davik.

Forhandlinger

Siden opprettelsen av Utbyggingsdivisjonen 1.1. 2020. har Vegvesenet gjennomført konkurranser med forhandlinger i to av tre vegprosjekt.

Fellesprosjektet E16/Vossabanen er det største prosjektet som skal ut i markedet i 2022. E39 Rogfast, E6 Megården-Mørsvikbotn nord for Fauske og E18 Vestkorridoren, skal også ut med omfattende jobber.

– De fleste prosjektene er fortsatt under milliarden. Mange av dem er skreddersydde for mindre norske entreprenører, sier Davik.

Lite konflikter

Vegvesenet får gode tilbakemeldinger fra markedet for måten de organiserer konkurransene om vegprosjekter.

– Vi forebygger konflikter og gir entreprenørene et godt utgangspunkt når vi inviterer til forhandlinger før vi gjør endelig valg av entreprenør. Det er en omfattende jobb vi gjør sammenlignet med tidligere tider, hvor det var pris som styrte hvem som fikk jobben, sier Davik.

Vegvesenet har ikke gått det til det skritt å si opp inngåtte kontakter de siste to årene. Samtidig har de måtte trekke noen få konkurranser fra markedet.

– Dette skyldes ofte at prisen ble for høy. Med nye runder får vi knadd prosjektene slik at de igjen har vært klar for å møte markedet. Det er viktig med god kostnadsstyring av prosjektene våre, sier Davik.

Grønne løsninger

Vegvesenet vil i økende grad legge vekt på at entreprenørene leverer gode løsninger for utslipp av klimagasser og naturtap.

– Jeg synes entreprenørene leverer bedre og bedre på grønne løsninger. Anleggsbransjen er viktig når Norge skal innfri internasjonale klimaforpliktelser, sier Davik.

Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur