Statens vegvesen og LO skal samarbeide for å forebygge arbeidslivskriminalitet i anleggsbransjen. Anleggssekretær Olav Strand Nilsen i LO og utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik signerte avtalen på Youngstorget tirsdag. Foto: Per Kollstad/Statens vegvesen
Publisert: 31.01.2024 

Vegvesenet inngår avtale med LO mot arbeidslivskriminalitet i anleggsbransjen

Statens vegvesen og LO har skrevet under en samarbeidsavtale for å forebygge arbeidslivskriminalitet i anleggsbransjen.

– Det er viktig for Statens vegvesen å forebygge og avdekke useriøs og kriminal aktivitet i våre veiprosjekt. Samarbeidet med LO vil vi styrke dette arbeidet, sier utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen.

Vegvesenet har i flere år jobbet for å sikre gode forhold for ansatte som jobber i prosjektene til veietaten.

Internasjonalt arbeidsliv

Davik mener at et internasjonalt arbeidsliv med flere utenlandske entreprenører har gjort det mer krevende å holde oversikt over alle avtaler som skal sikre gode arbeidsbetingelser for ansatte som jobber på norske veiprosjekt.

–  Avtalen med LO er et virkemiddel vi ønsker å prøve ut for å styrke arbeidet vi allerede gjør, sier Davik.

Liten kunnskap om norske lover

LO har siden tidlig på 80-tallet ved oppstart av utbyggingen av gassanlegget på Kårstø, fulgt opp anleggsbransjen. Senere har LO fulgt opp blant annet utbygging av OL-anleggene i 1994, i flere prosjekt ved Oslo Lufthavn Gardermoen, Operaen, Follobanen, samt en rekke olje- og gass-utbygginger de siste årene.

Innleie av arbeidskraft, arbeid i høyden, språk og oppfølginga av HMS spørsmål er noe av det som gir utfordringer i prosjekt de er inne i.

– Våre folk opplever at det kan være utfordrende å følge opp utenlandske selskaper når det gjelder lovverket. Kunnskapsnivået er varierende, sier Truls Olav Strand Nilsen. Han er Seksjonsleder/anleggssekretær i LO, og følger opp anleggskoordinatorene.

Arbeidsfolk skal ha det bra

LO har for tiden 14 LO-koordinatorer, fordelt over hele landet. Dette er erfarne medarbeidere med lang bakgrunn som tillitsvalgte. Mye av tiden blir brukt ute på anlegg for å snakke med ansatte og tillitsvalgte. Det er viktig å følge opp arbeidstidsordninger, arbeidsmiljø, verneutstyr og innkvartering.

– Våre folk skal bidra til at arbeidsfolket har det bra og at lover, forskrifter og avtaleverk følges, sier Strand Nilsen.

Flere veiprosjekt

Det legges opp til fire LO-koordinatorer hos Statens vegvesen. Med det blir Statens vegvesen den byggherren som vil ha flest LO-koordintorer ute på anleggsplassene.

Avtalen sikrer at flere store utbyggingsprosjekt skal følges opp av LO-koordinatorer.

  • Ring 1 og E39 Gartnerløkka/Kolsdalen i Oslo og Kristansand.
  • Prosjekt Salten + bypakke Bodø (Bodø/Fauske)
  • E136 Breivika –Lerstad/Bypakke Ålesund
  • E39 Rogfast ev.t andre prosjekter I Rogaland–Stavanger

Sotrasambandet

Vegvesenet har også innledet et samarbeid med Skatteeaten og A-krimsenteret hvor de følger opp Sotrasambandet i Bergen.

– Det er viktig å ha en bred front for å sikre at det er de seriøse aktørene som jobber for oss, sier Davik.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur