Foto: NAF
Publisert: 21.08.2025 

Veiforfallet kan koste 119 milliarder innen 2030

Forfallet på fylkesveiene kan vokse til hele 119 milliarder kroner innen 2030, viser en prognose NAF har hentet inn. – Hvert år øker forfallet, og dagens pengebruk er langt fra nok til å stoppe veksten, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

Det er behov for minst 108 milliarder kroner for å utbedre forfallet på fylkesveiene. Innen 2030 kan dette øke til 119 milliarder kroner hvis ikke pengebruken økes. Innen 2035 kan forfallet koste hele 131 milliarder kroner å hente opp. Det viser beregninger Ny Analyse har gjort for NAF.

– Forfallet på fylkesveiene er ute av kontroll. Pengebruken må økes med minst to milliarder kroner hvert år bare for å sikre at veiene ikke forfaller ytterligere, sier Handagard.

Advarer mot vei-løfter

NAF har tidligere advart mot at valgløfter om store veiprosjekter står i fare for aldri å bli realisert. Nå etterlyser medlemsorganisasjonen politisk engasjement for fylkesveiene.

– Dette er veiene som tar folk over hele landet hjem, men de smuldrer opp. Et trygt veinett over hele landet er nødvendig både for folks hverdagsreiser og for beredskapen i samfunnet. Politikernes vei-løfter ville vært mer verdt om de også handlet om å ta vare på veiene vi har, sier Handagard.

Sender ansvaret til fylkene

I 2010 overtok fylkene ansvar for 17 000 kilometer vei fra staten. Få år etter, i 2013, kom en rapport som viste at det var et etterslep på vedlikehold av fylkesveiene på 45–75 milliarder kroner. I 2023, i forbindelse med Nasjonal transportplan anslo Statens vegvesen at forfallet hadde økt til opptil 95 milliarder kroner.  Samtidig advarte flere fylker mot at det reelle behovet var betydelig større.

– Det er for lett i dag at politikerne peker på at fylkene må ta vare på sine egne veistrekninger. Men for de som bruker veiene hver eneste dag, spiller det ingen rolle om pengene kommer fra stat eller fylke, bare veien repareres. Vi etterlyser mer øremerkede midler og et skikkelig løft for å få vekk forfallet, sier Handagard.

Bakgrunn

Rapportgrunnlaget fra Statens vegvesen og fylkene inn til NTP (2025–2036) viser at etterslepet på vedlikehold av fylkesveier samlet sett øker med 1,5 –3 milliarder kroner årlig. Med utgangspunkt i dages etterslep utgjør dette 1,5–3 prosent vekst. Ny Analyse/NAF har i beregningen tatt utgangspunkt i 2 prosent årlig vekst.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur