Select Language
  • Afrikaans
  • Albanian
  • Arabic
  • Armenian
  • Azerbaijani
  • Basque
  • Belarusian
  • Bengali
  • Bulgarian
  • Catalan
  • Cebuano
  • Chichewa
  • Chinese (Simplified)
  • Chinese (Traditional)
  • Corsican
  • Croatian
  • Czech
  • Danish
  • Dutch
  • English
  • Esperanto
  • Estonian
  • Tamil
  • Finnish
  • French
  • Galician
  • Georgian
  • German
  • Greek
  • Gujarati
  • Haitian Creole
  • Hausa
  • Hawaii
  • Hebrew
  • Hindi
  • Hmong
  • Hungarian
  • Icelandic
  • Indonesian
  • Irish
  • Italian
  • Japanese
  • Javanese
  • Kannada
  • Kazakh
  • Khmer
  • Korean
  • Kurdish (Kurmanji)
  • Kyrgyz
  • Lao
  • Latin
  • Latvian
  • Lithuanian
  • Luxembourgish
  • Macedonian
  • Malagasy
  • Malay
  • Malayalam
  • Maltese
  • Maori
  • Marathi
  • Mongolian
  • Myanmar (Burmese)
  • Nepali
  • Norwegian
  • Pashto
  • Persian
  • Polish
  • Portuguese
  • Romanian
  • Russian
  • Samoan
  • Scots Gaelic
  • Serbian
  • Sesotho
  • Shona
  • Sindhi
  • Sinhala
  • Slovak
  • Slovenian
  • Somali
  • Spanish
  • Sudanese
  • Swahili
  • Swedish
  • Tajik
  • Telugu
  • Thai
  • Turkish
  • Ukrainian
  • Urdu
  • Uzbek
  • Vietnamese
  • Welsh
  • Xhosa
  • Yiddish
  • Yoruba
  • Zulu
Meny
Vi kan bygge lange og lette hengebruer

Emner
Hengebru

Publisert
08.June.2018

Vi kan bygge lange og lette hengebruer

Det er nødvendig med ny teknologi for å kunne krysse de lange og brede fjordene på Vestlandet ved hjelp av hengebruer. Michael Styrk Andersen har forsket på hvordan vi kan bygge og drifte hengebruer som er over to kilometer lange.

I sitt doktorgradsarbeid har han bidratt med viktig kunnskap om hvilke brudekker som både er lette (det vil si at de veier lite), samtidig som de er aerodynamisk stabile ved lange spenn.

Jeg har funnet ut at det er mulig å bygge lette og aerodynamisk stabile hengebruer med spenn på over to kilometer ved hjelp av et nytt type tverrsnitt på brudekket som jeg presenterer i avhandlingen min, sier Andersen. Dette kan sannsynligvis også brukes til enda lengre spenn, sier han.

Løsningen kan være å bygge tre brudekker ved siden av hverandre

I løsningen hans flyttes all trafikk inn i dobbeltspor midt i brua. På hver side av denne festes det så egne brukasser til sykkel- og gangvei.

Jeg har utført vindtunnelmålinger og testet mange forskjellige bruseksjoner for å se hvordan de reagerer på å bli utsatt for vind opptil 88 m/s (liten storm)

Michael Styrk Andersen

På den måten kan man optimere brudekkets vekt og se om det er mulig å bruke lette komposittmaterialer uten at det går utover stabiliteten, sier Andersen.

Beregner vindlaster

Jeg har utført vindtunnelmålinger og testet mange forskjellige bruseksjoner for å se hvordan de reagerer på å bli utsatt for vind opptil 88 km/t (liten storm). Jeg har også jobbet med å videreutvikle de matematiske modellene vi har for å måle vindlast, forklarer Andersen.

Hele hensikten med arbeidet er å sikre at vi bygger hengebruer som tåler å bli utsatt for kraftig vind uten at det oppstår for mye bevegelser i bruene. Da slipper vi å måtte stenge bruene i perioder med dårlig vær, og det er det jo ganske ofte på Vestlandet! Da jeg begynte hos Svend Ole Hansen Aps, hadde jeg fornøyelsen av å diskutere Laust Tophøjs flat plate- modell med ham. Etter lang tids hardt arbeid knekte han koden. Det var utrolig spennende å se og 100 % hans fortjeneste!

Michael Styrk Andersen har oppnådd doktorgraden ved Syddansk Universitet (Odense) med avhandlingen “Bridge Aeroelasticity and the Non-Flutter Design Principle for Long Span Bridges”.

Les Også

Hålogalandsbrua er åpnet – se de spektakulære bildene

På søndag åpnet Narviks nye landemerke, Hålogalandsbrua. Den er Norges nest lengste hengebru, og på 22. plass internasjonalt. På søndag ble snoren for Hålogalandsbrua klippet av Statsminister Erna Solberg. Prestisjeprosjektet har vært under planlegging…

Les Også

Norges nest lengste hengebru åpner søndag

E6 Hålogalandsbrua er Norges nest lengste hengebru, og ingen pusling internasjonalt heller. Den er nr. 4 i Skandinavia, nr. 6 i Europa og nr. 22 i verden. E6 Hålogalandsbrua står rett nord for Narvik i Nordland, og skal knytte hele regionen tettere sam…

På Forsiden Nå

Muligheter for god urban infrastruktur

Statistikken for uttak av masse viste en nedgang i 2018, men Norsk forening for fjellsprengningsteknikk er optimister. Store prosjekter er på gang. Tunneler gir bedret trafikal sikkerhet og anledning for god urban infrastruktur.

På Forsiden Nå

Bygger Norgeshistoriens største veiprosjekt

Veistrekket blir 17 mil når den er ferdig i 2029, og korter ned reiseveien mellom Kristiansand og Ålgård med 40 kilometer. Men veien frem mot mål er en topografisk utfordring, sier prosjektdirektør Asbjørn Heieraas i Nye Veier.

På Forsiden Nå

Hyperloop: Kan bli billigere enn jernbane

Hyperloop er et konsept der folk og gods kan transporterer i hastigheter opp mot 1.200 kilometer i timen. Anlegget kan bli billigere enn jernbane, tror ekspert.

På Forsiden Nå

En velsignelse på 9,4 kilometer

Før jul åpner den nye tunnelen mellom Hjartdal og Seljord. Folk i området venter spent, sammen med pendlere, yrkessjåfører og hytteiere, melder Statens vegvesen.

På Forsiden Nå

Det er viktig at vi ser fremover!

– Det kan være lett å bli pessimist på grunn av mange negative rapporter om utviklingen innen miljøsektoren. Vi i Zero mener imidlertid at det er viktig å være mer opptatt av fremtidens muligheter enn å grave oss ned i begrensingene rundt oss.