Select Language
  • Afrikaans
  • Albanian
  • Arabic
  • Armenian
  • Azerbaijani
  • Basque
  • Belarusian
  • Bengali
  • Bulgarian
  • Catalan
  • Cebuano
  • Chichewa
  • Chinese (Simplified)
  • Chinese (Traditional)
  • Corsican
  • Croatian
  • Czech
  • Danish
  • Dutch
  • English
  • Esperanto
  • Estonian
  • Tamil
  • Finnish
  • French
  • Galician
  • Georgian
  • German
  • Greek
  • Gujarati
  • Haitian Creole
  • Hausa
  • Hawaii
  • Hebrew
  • Hindi
  • Hmong
  • Hungarian
  • Icelandic
  • Indonesian
  • Irish
  • Italian
  • Japanese
  • Javanese
  • Kannada
  • Kazakh
  • Khmer
  • Korean
  • Kurdish (Kurmanji)
  • Kyrgyz
  • Lao
  • Latin
  • Latvian
  • Lithuanian
  • Luxembourgish
  • Macedonian
  • Malagasy
  • Malay
  • Malayalam
  • Maltese
  • Maori
  • Marathi
  • Mongolian
  • Myanmar (Burmese)
  • Nepali
  • Norwegian
  • Pashto
  • Persian
  • Polish
  • Portuguese
  • Romanian
  • Russian
  • Samoan
  • Scots Gaelic
  • Serbian
  • Sesotho
  • Shona
  • Sindhi
  • Sinhala
  • Slovak
  • Slovenian
  • Somali
  • Spanish
  • Sudanese
  • Swahili
  • Swedish
  • Tajik
  • Telugu
  • Thai
  • Turkish
  • Ukrainian
  • Urdu
  • Uzbek
  • Vietnamese
  • Welsh
  • Xhosa
  • Yiddish
  • Yoruba
  • Zulu
Meny
Vi kan bygge lange og lette hengebruer

Emner
Hengebru

Publisert
08.June.2018

Vi kan bygge lange og lette hengebruer

Det er nødvendig med ny teknologi for å kunne krysse de lange og brede fjordene på Vestlandet ved hjelp av hengebruer. Michael Styrk Andersen har forsket på hvordan vi kan bygge og drifte hengebruer som er over to kilometer lange.

I sitt doktorgradsarbeid har han bidratt med viktig kunnskap om hvilke brudekker som både er lette (det vil si at de veier lite), samtidig som de er aerodynamisk stabile ved lange spenn.

Jeg har funnet ut at det er mulig å bygge lette og aerodynamisk stabile hengebruer med spenn på over to kilometer ved hjelp av et nytt type tverrsnitt på brudekket som jeg presenterer i avhandlingen min, sier Andersen. Dette kan sannsynligvis også brukes til enda lengre spenn, sier han.

Løsningen kan være å bygge tre brudekker ved siden av hverandre

I løsningen hans flyttes all trafikk inn i dobbeltspor midt i brua. På hver side av denne festes det så egne brukasser til sykkel- og gangvei.

Jeg har utført vindtunnelmålinger og testet mange forskjellige bruseksjoner for å se hvordan de reagerer på å bli utsatt for vind opptil 88 m/s (liten storm)

Michael Styrk Andersen

På den måten kan man optimere brudekkets vekt og se om det er mulig å bruke lette komposittmaterialer uten at det går utover stabiliteten, sier Andersen.

Beregner vindlaster

Jeg har utført vindtunnelmålinger og testet mange forskjellige bruseksjoner for å se hvordan de reagerer på å bli utsatt for vind opptil 88 km/t (liten storm). Jeg har også jobbet med å videreutvikle de matematiske modellene vi har for å måle vindlast, forklarer Andersen.

Hele hensikten med arbeidet er å sikre at vi bygger hengebruer som tåler å bli utsatt for kraftig vind uten at det oppstår for mye bevegelser i bruene. Da slipper vi å måtte stenge bruene i perioder med dårlig vær, og det er det jo ganske ofte på Vestlandet! Da jeg begynte hos Svend Ole Hansen Aps, hadde jeg fornøyelsen av å diskutere Laust Tophøjs flat plate- modell med ham. Etter lang tids hardt arbeid knekte han koden. Det var utrolig spennende å se og 100 % hans fortjeneste!

Michael Styrk Andersen har oppnådd doktorgraden ved Syddansk Universitet (Odense) med avhandlingen “Bridge Aeroelasticity and the Non-Flutter Design Principle for Long Span Bridges”.

Les Også

Hålogalandsbrua er åpnet – se de spektakulære bildene

På søndag åpnet Narviks nye landemerke, Hålogalandsbrua. Den er Norges nest lengste hengebru, og på 22. plass internasjonalt. På søndag ble snoren for Hålogalandsbrua klippet av Statsminister Erna Solberg. Prestisjeprosjektet har vært under planlegging…

Les Også

Norges nest lengste hengebru åpner søndag

E6 Hålogalandsbrua er Norges nest lengste hengebru, og ingen pusling internasjonalt heller. Den er nr. 4 i Skandinavia, nr. 6 i Europa og nr. 22 i verden. E6 Hålogalandsbrua står rett nord for Narvik i Nordland, og skal knytte hele regionen tettere sam…

På Forsiden Nå

Kommunalt vedlikeholdsetterslep på 1450 millliarder kroner

Rådgivende Ingeniørers Forening nyeste rapportserie «State of the Nation 2019» sender et varsku til politikerne før kommune- og fylkestingsvalget i september. Rapportene som ser på tilstanden til norsk kommunal og fylkeskommunal infrastruktur avdekker et vedlikeholdsetterslep på hele 1.450 milliarder kroner. Det tilsvarer rundt 260.000 kroner per innbygger.

På Forsiden Nå

Arrangerer byfrokost om sikkerhet og byutvikling

I skjæringspunktet mellom strenge sikkerhetskrav og høye krav til godt byliv, oppstår nye byutviklingsparadokser i hovedstaden vår. 18.september inviterer COWI og NOSIF til frokostseminar om hvorvidt – og hvordan – sikkerhet og god byutvikling lar seg forene.

På Forsiden Nå

Nytt pukkverk i Re utfordrer markedet i Vestfold

Tirsdag forrige uke sto Feiring Bruks datterselskap Feiring Vestfold sitt nye pukkverk klart i Re i Vestfold. Anlegget er Feirings første steg i en langsiktig plan om å betjene Vestfold med kortreiste materialer.

På Forsiden Nå

NoIS leverer skytjeneste for styring av prosjektøkonomi til Vegvesenet

Denne uken signerte Norconsult Informasjonssystemer (NoIS) avtale med Statens vegvesen om leveranse av skytjenesteløsning for styring av prosjektøkonomi. Løsningen skal sikre god kontroll over kostnadene i gjennomføringen av vegprosjekter hos Vegvesenet.

På Forsiden Nå

Billigere vei i vellinga

Bort med veikryss, og kortere bruer og tunneler. Nye veier AS bygger både billigere og mer samfunnsøkonomisk enn hva vi gjorde før, mener utbyggingsjef Lars Bjørgård.