NAF mener økningen til samferdsel i fylkene er en viktig prioritering i avtalen.
– En halv milliard kan virke lite når man ser på de enorme behovene for vedlikehold av veiene ute i fylkene. Samtidig er det en viktig prioritering i et revidert budsjett. Her har regjeringen lyttet, og det er vi glade for, sier Handagard.
Må fordele mellom kollektiv og vei
Samtidig peker hun på at i flere fylker kan pengene måtte deles mellom kollektivtransporten og utbedring av veier. Flere steder i landet er det varslet rutekutt og prisøkninger for kollektivtransporten.
– Fylkene har ansvar for både kollektivtransport og et enormt veinett. Mange steder i landet er begge deler i krise. Fylkene står overfor økte kostnader for kollektivtransporten og veier som skriker etter vedlikehold. Denne prioriteringen sender et signal om at regjeringen har forstått utfordringen, sier Handagard.
Enormt forfall som må utbedres
Samlet for fylkene er det et behov for utbedringer på fylkesveiene som vil koste om lag 108 milliarder kroner. Anslaget fra NAF er basert på Statens vegvesens beregninger av etterslepet på vedlikehold fra 2023, i 2025-kroner.
– Regjeringen la i Nasjonal transportplan opp til å øke med én milliard mer i året på vedlikehold av fylkesveier hvert år. I budsjettet som kom i fjor høst, kom halvparten av dette. Økningen i revidert budsjett er altså ikke uventet, men likevel et viktig gjennomslag. Vi forventer at regjeringen prioriterer enda mer penger til samferdsel i fylkene i budsjettet som kommer til høsten, sier Handagard.