Som byggherre har Bane NOR et ansvar for å redusere klimagassutslipp i anleggsfasen. Ifølge Sintef kommer hele 95 prosent av utslippene på anlegg fra dieseldrevne maskiner og tungtransport.
– Jernbanen er allerede en av de mest klima- og miljøvennlige transportformene i samfunnet, men å bygge og vedlikehold jernbanen har en påvirkning på klimaet. For å nå Norges klimamål, må vi redusere disse utslippene, sier Karoline Bakka Hjertø, direktør for bærekraft i Bane NOR.
Samferdselsdepartementet har gitt 13,5 millioner kroner i støtte til tre jernbaneprosjekter som skal bringe oss nærmere målet om utslippsfrie anleggsplasser.
– For å redusere utslipp og sikre at overgangen til elektriske maskiner blir smidig, trengs det både ny kunnskap og nye digitale verktøy. Vi er veldig glade for støtten fra Samferdselsdepartementet, og håper erfaringene fra disse prosjektene vil komme hele bransjen til gode, sier Karoline Bakka Hjertø.
Disse prosjektene har fått støtte:
Digitale verktøy for å kutte utslipp (6 MNOK)
Bane NOR har utviklet et digitalt system som samler sanntidsdata fra alle aktørene på anleggsplassen. Systemet gir oversikt over aktivitet, energibruk og utslipp – blant annet gjennom kart og modeller. Bane NOR melder at de med bedre innsikt kan optimalisere maskinbruk, forbedre arbeidsprosesser og stille tydeligere klimakrav i kontrakter. Løsningen skal videreutvikles og brukes i utbyggingsprosjektet i Moss i 2025 og 2026.
Elektriske maskiner i drift og vedlikehold (2,25 MNOK)
Bane NOR skal teste elektriske anleggsmaskiner i egne drifts- og vedlikeholdsoppgaver i 2025. Dette arbeidet har andre krav og forutsetninger enn store utbyggingsprosjekter – blant annet behov for rask respons og fleksibilitet over lange strekninger. Pilotprosjektet skal gi Bane NOR innsikt i hvordan elektriske maskiner fungerer i slike situasjoner, og bidra til en smidig overgang fra diesel til strøm.
Gjenbruk av bunnrenskmasser (5 MNOK)
Bunnrensk er masser som ligger i bunnen av tunnelen. Disse består av sprengstein med innhold av sprøytebetong, injeksjonsmasser, stålfiber, plastikk, rester sprengstoff og liknende. Massene må fjernes før man legger underbygning til spor. Deler av massene kan gjenbrukes til visse formål. Lokal gjenbruk sparer både miljø og kostnader. Bane NOR skal teste metoder for lokal sortering, knusing og gjenbruk av massene i utbyggingsprosjektet i Moss i løpet av 2025 og 2026. Målet er å redusere behovet for transport, utslipp og belastningen på mottak.