Foto: Bane NOR
Kjetil S. Grønnestad
Publisert: 08.08.2025 

Drammen stasjon hever både standard og kapasitet

Etter flere års arbeid er den oppgraderte Drammen stasjon snart ferdig. Fremtiden skal sikres med flomsikret stasjonsområde, dobbeltspor og egenprodusert solstrøm.

– Nå gleder vi oss til åpning. Oppgraderingen av Drammen stasjon og det nye dobbeltsporet vil bidra til å gjøre togtilbudet bedre for alle som reiser med tog til og fra Drammen, spesielt på Vestfoldbanen, forteller prosjektsjef fra Bane NOR Hanne Anette Stormo.

Ferdig på tidet

Prosjektet med både modernisering av Drammen stasjon og bygging av den nye dobbeltsporete togtunnelen sørover til Kobbervikdalen, inngår i den større utbyggingen av dobbeltspor mellom Oslo og Tønsberg.

Arbeidet med Drammen stasjon og togtunnel til Kobbervikdalen startet i 2015 med planprogram og grunnundersøkelser. Når nærmer prosjektet seg ferdigstillelse.

– Prosjektet går som planlagt. Vi skal åpne det nye dobbeltsporet for trafikk etter sommerarbeidene den 11. august. Selv om vi fortsatt har noe arbeid igjen etter dette, vil hovedarbeidene på Drammen stasjon og den nye Drammenstunnelen være fullført i løpet av høsten, sier Stormo.

Når dobbeltsporet mellom Nykirke og Barkåker i Vestfold også er ferdig, noe som tidligst skjer i 2026, vil det være sammenhengende dobbeltspor hele veien fra Oslo til Tønsberg.

– Fire tog i timen blir trolig mulig fra ruteendring i desember samme år, anslår hun.

Hevet stasjonen for å sikre mot flom

Drammen stasjon ligger langs Drammenselva på Strømsø-siden av byen. For å sikre stasjonsområdet mot framtidig flom, er stasjonsområdet hevet med 40 centimeter. Det er spor og plattformer som er hevet, ikke stasjonsbygningen.

Arbeidet ble utført i to etapper. Først ble området nærmest Drammenselva hevet og tre nye spor og plattformer bygget. Deretter fikk resten av stasjonsområdet samme behandling. Når alt står klart vil Drammen stasjon ha seks spor til å betjene togtrafikken på Bergensbanen, Sørlandsbanen, Vestfoldbanen og trafikken østover mot og forbi Oslo.

At arbeidet forgår midt i en travel by, ble den største utfordringen Bane NOR måtte håndtere. Men også den utfordringen Stormo likte best.

– Det mest interessante har definitivt vært å løse de komplekse utfordringene med å bygge midt i en travel by, samtidig som vi har opprettholdt togtrafikken og tilgjengeligheten til verkstedet på Sundland. Den typen koordinering og problemløsning er faglig svært givende, sier hun.

Å sørge for tilnærmet normal drift på Drammen stasjon, og togverkstedet på Sundland litt lenger opp langs elven, krevde nøye planlegging. Ikke minst i periodene med togstans.

– Vi har redusert ulempene for reisende og godstrafikken ved å rive og bygge en halv stasjon om gangen, slik at tre spor alltid har vært tilgjengelige, sier hun.

Først i Norge med solceller

Når den nye bybruen for myke trafikanter åpner til høsten, blir det trappeforbindelse til alle plattformer også for passasjerer til-og-fra Bragernes-siden av Drammenselva. De som går over bruen vil kunne skimte noe som skiller denne togstasjonen fra alle andre. For Drammen blir nemlig Norges første togstasjon med solceller på toppen av plattformtakene. 541 solcellepanel, som dekker 1087 kvadratmeter, skal i et normalår kunne produsere 154 MWh med strøm.

– Solcellepanelene er montert på plattformtakene og designet slik at de matcher takets form og farge, noe som gjør dem lite iøynefallende, sier Stormo.

Siden solcellene monteres på skinner tilpasset plattformtakenes krumming, ble det først foretatt en prøvemontering på plattformtaket som ligger nærmest elven.

– Installasjonen har gått problemfritt på taket, takket være god planlegging og koordinering med entreprenørene, sier Stormo.

Den lokalproduserte strømmen skal Drammen stasjon bruke selv til alt som driftes med elektrisitet, inkludert lys, ventilasjonsanlegg og varmekabler i trappene. Kjørestrøm og snøsmelteanlegg derimot, holdes utenfor.

Godt samarbeid

Ifølge Stormo ligger Bane NOR an til å levere innen både tidsfrist og kostnadsramme, noe hun takker medarbeiderne og entreprenørene for.

– Vi er også glade for det gode samarbeidet vi har hatt med kommunen, og ikke minst at tålmodige naboer har vist stor forståelse underveis, avslutter Stormo.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur