Foto: Pixabay
Publisert: 26.08.2025 

Fristen nærmer seg: Nå skal Norges dårligste fylkesvei kåres

Over 1500 nordmenn har allerede nominert sin kandidat til Norges dårligste fylkesvei. Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) har mottatt bilder og beskrivelser fra hele landet – og tilbakemeldingene tegner et tydelig og alvorlig bilde av veistandarden. Nå ber OFV folk om å bruke muligheten før fristen 29. august – og sende inn sine forslag mens det fortsatt er tid.

– Dette er et kraftig varsku. Når så mange tar seg tid til å melde inn sin vei, viser det hvor frustrerende situasjonen på landets fylkesveier er for folk flest. Kåringen er et tydelig folkeopprop til politikerne: Veivedlikeholdet må prioriteres høyere, sier Torill Eidsheim, leder for samfunnskontakt og mobilitet i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), som også er juryformann for kåringen.

Hele landet har meldt seg på

Det har kommet forslag fra alle landets fylker. Veier med hull, dårlig dekke, for smale strekninger og farlige forhold går igjen i tilbakemeldingene.

– Det er sjelden vi ser et så sterkt folkelig engasjement i samferdselspolitikken. Når allerede over 1500 personer har meldt inn sin vei, er det et tydelig bevis på at dette engasjerer og er noe som rammer hverdagen til folk over hele landet, sier Eidsheim.

Likevel er det noen fylker som har få nominasjoner, og OFV oppfordrer spesielt innbyggerne i Vestfold, Agder og Rogaland om å melde inn kandidater til kåringen innen 29. august.

39 prosent har dårlig dekke – og etterslepet vokser

En rapport fra OFV viser at 39 prosent av fylkesveiene i Norge har dårlig dekkestandard, og flere viser nå til at vedlikeholdsetterslepet på norske fylkesveier nærmer seg 100 milliarder kroner. Likevel er det kun satt av under 500 millioner kroner i øremerkede midler til fylkesveivedlikehold i statsbudsjettet for 2025.

– Fylkene har fått en umulig oppgave. Midlene strekker ikke til og det vedlikeholdes så lite at forfallet bare vil øke. Er det virkelig utelukkende en fylkeskommunal oppgave å hente inn vedlikeholdsetterslepet? Stadig flere strekninger bli rammet – og det går utover både folk og næringsliv, sier Eidsheim.

Noen av hovedfunnene fra rapporten: 

  • Verst tilstand er målt i Nordland, Vestland og Buskerud
  • Over én av ti fylkesveier mangler fast dekke i Østfold, Innlandet, Agder og Trøndelag
  • I Troms og Innlandet har over 20 prosent så lav bæreevne at tunge kjøretøy må redusere lasten
  • I Vestland og Rogaland er over 20 prosent av veiene så smale og svingete at kjøretøylengden må begrenses
  • Rundt 2000 km av veinettet har over 5000 kjøretøy i døgnet – særlig i Akershus, Rogaland, Vestland og Vestfold

 

Systemet forsterker problemet

OFVs rapport viser at dagens finansieringsordning for fylkeskommunene i praksis belønner de som lar veiene forfalle. Store deler av midlene fordeles etter hvor stort vedlikeholdsetterslep et fylke har.

– Det betyr at fylker som vedlikeholder tidlig, straffes. Det er et «perverst insentiv» som gjør at forfallet bare fortsetter. Staten må ta ansvar for en modell som premierer forebygging og langsiktig vedlikehold, ikke kriselapping, sier Eidsheim.

OFV foreslår tre konkrete tiltak som politikerne bør forplikte seg til i valgkampen:

  1. En ny inntektsmodell som gir fylkene forutsigbarhet og insentiver til vedlikehold.
  2. En styrket rentekompensasjonsordning som gir rom for oppgraderinger uten å kutte i andre tjenester.
  3. Større øremerkede midler til ras- og skredsikring, tilpasset fylkenes ulike behov.

 

Ber om politisk handling nå

– Her handler det ikke bare om asfalt. Det handler om beredskap, trygghet og fremkommelighet. Når politibiler, ambulanser eller Forsvaret ikke kommer frem, står det om liv og sikkerhet. Veiene binder landet sammen – og når de svikter, rammer det oss alle, sier Eidsheim.

Mange av listetoppene i høstens valg har selv bakgrunn fra fylkespolitikken, og kjenner utfordringene med dagens system fra innsiden. Nå har de mulighet til å endre det!

– Dette er en gyllen anledning til å vise velgerne at man tar ansvar og vil gjøre noe med systemet. Vi håper listetopper fra hele landet vil bruke sin erfaring til å kreve bedre rammer, avslutter Eidsheim.

Bakgrunn:

Kåringen av Norges dårligste fylkesvei er en del av initiativet Norgesveier.no, der det norske folk har kunnet nominere sine fylkesveier siden lanseringen i juni. Hittil har det kommet inn 1500 forslag fra hele landet. En fagjury bestående av Bjørn Amundsen, dekningsdirektør (Telenor), Knut Gravråk (NLF), Gina Marie Qvale (EBA) og Tor Valdvik (KNA) ledet av OFVs Torill Eidsheim, skal vurdere innspillene. Deretter skal Opplysningsrådet for veitrafikken kåre «Norges dårligste fylkesvei» i løpet av september.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur