Foto: Vy
Publisert: 11.09.2025 

Ny finansieringsordning for Norske tog

Gjennom behandlingen av revidert nasjonalbudsjett for 2025 sluttet Stortinget seg til regjeringens forslag om å legge om finansieringsmodellen til Norske tog, fra at selskapet tar opp lån i det private lånemarkedet til at staten skal tilby slik lånefinansiering. Omleggingen skjedde 1. juli 2025.

Samferdselsdepartementet og Norske tog inngikk 23. juni 2025 en rammeavtale om den nye finansieringsordningen. Av den fremgår det at kredittratingen til Norske tog på sikt skal bortfalle, men først etter at Samferdselsdepartementet har gjennomført tilbud om tilbakekjøp av utestående obligasjonslån under selskapets EMTN-program. Videre åpner rammeavtalen for at Norske tog kan videreføre sin revolving credit facility/RCF (rullerende kredittfasilitet) inntil departementet og selskapet er enige om at den skal opphøre. RCF’en kan, avhengig av utfallet av tilbudsprosessen, kanselleres eller reduseres før kanselleringen av kredittratingen.

Norske tog har i dag ti utestående obligasjonslån. Total utestående obligasjonsgjeld er p.t. 8.950 millioner kroner. Lånene forfaller til ulike tidspunkt i perioden november 2025 til mars 2038.

Staten ved Samferdselsdepartementet har 10. september klokken 12:00, gått ut i kapitalmarkedet og fremsatt tilbud om tilbakekjøp. Tilbudet gjelder frem til 17. september klokken 12:00. Statens tilbud er basert på et likebehandlingsprinsipp for obligasjonseierne.

Samferdselsdepartementet har engasjert Danske Bank A/S som tilrettelegger for sine tilbakekjøp.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur