– Arbeidet med med å fjellsikre og vann- og frostsikre tunnelen er i første omgang planlagt å vare ut uke 47, altså til og med 21. november, sier byggeleder Jon Einar Strige i Statens vegvesen.
Jobber i to perioder
Vinteren gjør at det blir pause frem til påske.
– Vi starter dermed opp igjen april, og jobber etter planen ut St. Hans-uken, legger han til.
Strige understreker at arbeidet som skal gjøres er ordinært utbedringsarbeid. Det er på ingen måte noen fare for tunnelsikkerheten.
– Minimerer ulempene for trafikantene
For å minimere ulempene for trafikantene, legger Statens vegvesen arbeidene til natten, den tiden av døgnet da det er minst trafikk.
Klokken 18.00–21.00 blir det kontinuerlig ledebil. Klokken 21.00–06.00 er tunnelen stengt.
Tunnelen vil være åpen for trafikk på dagtid og i oddetallshelger.
– Tunnelen må stenges på grunn av arbeidernes sikkerhet, og for at de skal plass til nødvendig utstyr, understreker Strige.
Varslingsrutiner er etablert, slik at nødetater og blålys slipper igjennom når de har behov for det.
Gjennomslipp for andre kjøretøy blir tilpasses ferjetider.
Dette er tunnelen
Den 3606 meter lange Brattlitunnelen ble åpnet i 1992.
Den blir gjennomsnittlig trafikkert av 346 kjøretøy i døgnet. Det er dette som kalles årsdøgntrafikk (ÅDT).
Av dette er 34 prosent, eller 117, lange kjøretøy (tungtrafikk).