De har ansvaret for at alt av elektro fungerer som det skal i Askimporten og 14 andre tunneler i Østfold og Akershus. Byggleder Tore Bjørndal i Statens vegvesen og prosjektansvarlig Thomas Granheim i SET Elektro. Foto: Kari Karstensen/Statens vegvesen
Publisert: 24.09.2025 

Skal drifte elektro i tunnelene i Østfold, Follo og Romerike for 215 millioner

SET Elektro har fått fem nye år med ansvar for at lys, kameraer, pumpestasjoner og sikkerhetssystemene fungerer som de skal i riksvegtunnelene i Østfold og deler av Akershus.

1.september markerte oppstarten for den nye kontrakten som omfatter noen av landets mest trafikkerte og krevende tunnelanlegg.

SET Elektro fikk kontrakten med Statens vegvesen etter å ha levert det laveste tilbudet. Kontraktsbeløpet er på 215 millioner kroner (inkludert mva) for perioden frem til 2030, og det er mulighet for inntil tre års forlengelse.

Omfattende kontrakt

Kontrakten omfatter totalt 15 tunneler: Askimporten, Herland, Eidet, Galteryggen og St.Hansfjellet i Østfold, og Rælingen, Vittenberg, Nøstvedt, Nordby, Vassum, Frogn, Oslofjord, Smiehagen, Mosseporten og Follo i Akershus.

Elektro spiller en stadig viktigere rolle på veiene. I tillegg til lys og ventilasjon, handler det blant annet om at kameraer, nødtelefoner, høyttalere og andre sikkerhetssystemer, variable skilt, pumpestasjoner og aggregatanlegg skal fungere 24 timer i døgnet året rundt.

Lokale arbeidsplasser og utvikling

– SET Elektro har hatt denne kontrakten også i perioden 2020 til 2025, og vi ser frem til å fortsette det gode samarbeidet med dem, sier byggeleder Tore Bjørndal i Statens vegvesen.

Prosjektansvarlig Thomas Haukland Granheim i SET Elektro sier kontrakten er viktig for selskapets videre utvikling innen samferdselssektoren.

– Det betyr at vi kan sikre eksisterende arbeidsplasser, samt ha muligheten til å rekruttere nye lærlinger i samråd med opplæringskontoret. Vi ser også frem til å utvikle nye og innovative løsninger sammen med Statens vegvesen, sier Granheim.

Totalt vil mellom 25 og 30 personer være involvert i arbeidet i kontrakten, inkludert underentreprenører fra flere fagfelt. Dette genererer nye oppdrag for lokale bedrifter og fagspesialister, og bidrar til å styrke lokalt næringsliv og kompetanse.

SET Elektro AS har sitt hovedkontor på Sem utenfor Tønsberg, og arbeider med den aktuelle kontrakten fra kontoret på Ås.

Beredskap og klima

Elektrodrift i tunnel stiller krav til beredskap døgnet rundt hver eneste dag. Totalt har SET 76 varebiler og 23 liftbiler med lastebil til disposisjon for arbeidet i tunnelene. Statens vegvesen stiller krav om nullutslipps kjøretøy der det er mulig, og 36 av varebilene som skal brukes er fossilfrie og to av liftbilene er full-elektriske.

Overgang til LED-belysning i tunneler, er også et viktig tiltak for å få ned CO2-utslippene.

Seriøst arbeidsliv

Det er også satt i verk tiltak for å styrke det seriøse arbeidslivet og kvaliteten. Dette skjer blant annet gjennom et nytt digitalt system som brukes til oppfølging og kontroll av seriøsitet, kompetanse og tilstedeværelse, og som varsler automatisk dersom krav ikke oppfylles. Sentralisert inntakskontroll er innført og skal sikre likebehandling, ryddighet og transparens i virksomhetene.

Omfattende oppgaver

Elektrokontrakten for tunneler på riksvegene i Østfold, Follo og Nedre Romerike dekker drift og vedlikehold av følgende elektriske anlegg:

  • 15 tunneler
  • 25 pumpestasjoner
  • 39 punkter for automatisk trafikkontroll


I tillegg inngår disse anleggene utenfor/i tilknytning til tunnelene:

  • 10 varmekabelanlegg
  • 124 variable skilt
  • 9 bommer
  • 32 kameraer
  • 2 aggregatanlegg

11 nye kontrakter

Statens vegvesens elektrokontrakt for Østfold, Follo og Nedre Romerike er en av 11 driftskontrakter som trådte i kraft 1. september.

Fakta om Statens vegvesens driftskontrakter:

  • All drift og vedlikehold av riksveier utføres av private entreprenører på oppdrag fra Statens vegvesen. Slik har det vært siden 2003.
  • Veidriftskontraktene omfatter løpende ansvar for å holde veiene trygge og fremkommelige, og inkluderer blant annet vinterdrift som brøyting og strøing, renhold, trafikkberedskap og enkelt vedlikehold. I tillegg er det i enkelte områder spesialkontrakter for rekkverk, veimerking og drift av tunneler. Asfaltering og større vedlikeholdsarbeider og utbedringer kommer utenom.
  • Elektrokontraktene omfatter veilys og signalanlegg og elektroinstallasjoner som værstasjoner, ventilasjon og sikkerhetssystemer i tunnel.
  • Frem til regionreformen trådte i kraft i 2020 var driftskontraktene felles for statlige og fylkeskommunale veier. Etter reformen har Statens vegvesen ansvar for riksveiene, inkludert europaveier.
  • Statens vegvesen har 30 kontrakter for drift av riksveier over hele landet. 28 av dem er rene riksveikontrakter, mens 2 også omfatter fylkesvei. Antall elektrodriftskontrakter er 19. Se hele oversikten her.
  • I tillegg er det i enkelte områder spesialkontrakter for rekkverk, veimerking og drift av tunneler.
  • Standard kontraktsperiode er fem år, med gjensidig opsjon på tre år.
  • Statens vegvesen bruker 6,6 milliarder kroner på løpende drift av riksveiene i 2025.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur