Tunnelen bygges av det spanske entreprenørselskapet OHLA, med tsjekkiske Metrostav som underleverandør. For selskaper med bakgrunn i katolske land er det en viktig tradisjon å markere St. Barbara, tunnel- og gruvearbeideres skytshelgen.
– Takk for hjelpen nå med starten av tunnelen. Det har vært utfordrende å komme til dette punktet, men vi er glade for at vi nå har kommet godt i gang, sa byggeleder Albert Lorente Ferrer i OHLA Norge under seremonien.
Statue plassert ved tunnelinngangen
Som del av seremonien ble St. Barbara-statuen plassert ved tunnelinngangen. Denne skal være en daglig påminnelse for alle om hvor viktig det er å tenke sikkerhet i tunnelen.
– Sikkerhet er viktig for oss. Alle arbeidere tilknyttet Gjønnestunnelen skal komme seg trygt hjem til sine kjære hver dag, sier byggeleder tunnel Stig Kjetil Thoresen i Statens vegvesen.
Tunnelarbeidet godt i gang
I slutten av august gikk første salve for tunnelarbeidet fra Gjønnes, og arbeidet er godt i gang. Nå er tunnelen kommet 68 meter inn sørgående løp, og 24 meter i nordgående løp.
Gjønnestunnelen blir en 1950 meter lang tunnel som vil knytte Gjønnes- og Bekkestua-området til nye E18 ved Strand. 1500 meter i hvert tunnelløp skal utføres fra denne siden, mens de resterende 450 meterne fra E18 ved Strand mot Gjønnes utføres av Skanska Norge som del av delprosjektet Fornebukrysset–Strand.