Publisert: 26.04.2018 

Dobbeldekkertog kan være på plass ved årsskiftet 2019/2020

Bane NOR har nå levert en rapport til Jernbanedirektoratet som viser hvilke tiltak som må gjennomføres før det settes inn...

Bane NOR har nå levert en rapport til Jernbanedirektoratet som viser hvilke tiltak som må gjennomføres før det settes inn to-etasjes tog på Østfoldbanen. Det er blant annet nødvendig med tiltak i to tunneler og prislappen kan havne på rundt 20 millioner kroner.

Det er særlig i den 500 meter lange Bekkelagstunnelen at det må gjennomføres tiltak før dobbeltdekkerne kan settes i trafikk. Her skal det skapes nok høyde ved å senke sporet, et arbeid som kan gjennomføres sommeren 2019. det betyr at dobbeltdekkertog tidligst kan være på pass ved årsskiftet 2029-2020. Den maksimale høydeforskjellen i forhold til Flirt-togene er identifisert til 26 centimeter. Flere av de innkomne tilbudene på togsett går innenfor denne begrensningen slik at det altså med disse tiltakene blir mulig med dobbeltdekkere på Østfoldbanen.

I tillegg til Bekkelagstunnelen må også gjøres tiltak i tunnelen mellom Oslo S og verkstedområdet i Lodalen, samt mindre tiltak på ni andre steder på banen.

Bakgrunnen for ønsket om å sette inn to-etasjes tog på Østfoldbanen er at togene på strekningen tidvis er svært fulle. To-etasjes tog har plass til ca 40% flere seter i vognene.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur