Fredag morgen gikk et ras over Meråkerbanen i Meådalen i Stjørdal, like ved grensen til Meråker. En større steinblokk tok med seg jord og trær. Steinmasser ligger på jernbanesporet som er skadet. Passerende tog ble stanset i god avstand til skredet. Ingen personer kom til skade, men togtrafikken er stengt inntil videre.
Passasjerer på Meråkerbanen som siden 1881 har knyttet Trondheim sammen med det svenske skistedet Åre, Østersund og det svenske jernbanenettet, fraktes med buss. Det er usikkert hvor lenge banen blir stengt. Skredområdet skal sikres og linjen må ryddes og settes i stand før tog på nytt kan kjøre gjennom Meådalen.
Sikkerhet viktigst
Automatisk og kontinuerlig overvåking av skredområdet handler om sikkerhet. Fjellpartiet tett på Meråkerbanen kan fortsatt være ustabilt.
– Vi tar sikkerhet på alvor. Automatisk og kontinuerlig overvåking gir oss sanntidskunnskap og varsling om det er bevegelser i fjellsiden, sier driftsingeniør Matias Vinje i Bane NOR.
Akutt utrykning
– Vi designet og klargjorde instrumentering for automatisk og kontinuerlig overvåking i helgen, etter at vi ble kontaktet fredag. Mandag reiste vi opp og tirsdag var alt installert og overvåking iverksatt, sier CTO Lars Krangnes i Cautus Geo.
– Systemet er satt opp med alarmgrenser. Om noe skjer der skredet gikk eller inntil området hvor skredet gikk fredag, utløser det alarm til Bane NOR, og de som skal jobbe med rensking, opprydding og gjenoppbygging, sier Krangnes.
Utstyr for overvåking av Meråkerbanen:
- Totalstasjon – måler bevegelser i fjellpartiet som fortsatt kan være ustabilt.
- Kamera – viser og dokumenterer eventuelle bevegelser i fjellpartiet.
- Cautus Web – sanntidsanalyse av data fra totalstasjon og styring og sending av alarm.
- Datalogger – for blant annet strømforsyning til totalstasjon.
SE BLADARKIV
