Select Language
  • Afrikaans
  • Albanian
  • Arabic
  • Armenian
  • Azerbaijani
  • Basque
  • Belarusian
  • Bengali
  • Bulgarian
  • Catalan
  • Cebuano
  • Chichewa
  • Chinese (Simplified)
  • Chinese (Traditional)
  • Corsican
  • Croatian
  • Czech
  • Danish
  • Dutch
  • English
  • Esperanto
  • Estonian
  • Tamil
  • Finnish
  • French
  • Galician
  • Georgian
  • German
  • Greek
  • Gujarati
  • Haitian Creole
  • Hausa
  • Hawaii
  • Hebrew
  • Hindi
  • Hmong
  • Hungarian
  • Icelandic
  • Indonesian
  • Irish
  • Italian
  • Japanese
  • Javanese
  • Kannada
  • Kazakh
  • Khmer
  • Korean
  • Kurdish (Kurmanji)
  • Kyrgyz
  • Lao
  • Latin
  • Latvian
  • Lithuanian
  • Luxembourgish
  • Macedonian
  • Malagasy
  • Malay
  • Malayalam
  • Maltese
  • Maori
  • Marathi
  • Mongolian
  • Myanmar (Burmese)
  • Nepali
  • Norwegian
  • Pashto
  • Persian
  • Polish
  • Portuguese
  • Romanian
  • Russian
  • Samoan
  • Scots Gaelic
  • Serbian
  • Sesotho
  • Shona
  • Sindhi
  • Sinhala
  • Slovak
  • Slovenian
  • Somali
  • Spanish
  • Sudanese
  • Swahili
  • Swedish
  • Tajik
  • Telugu
  • Thai
  • Turkish
  • Ukrainian
  • Urdu
  • Uzbek
  • Vietnamese
  • Welsh
  • Xhosa
  • Yiddish
  • Yoruba
  • Zulu
Meny
Alt kan måles

Alt kan måles

Nå kan hvem som helst lage ortofoto, kart og fotorealistiske 3D-modeller. Alt du trenger er et mobilkamera og Pix4D.

De fleste tror at 3D-modeller krever avansert datakunnskap, utstyr og kraftige prosessorer. Men ved hjelp av mobilen eller en enkel kameradrone, kan du nå lage dine egne ortofoto og 3D-modeller. Programmet heter Pix4D, og tilbys av Norconsult Informasjonssystemer (NoIS).

– Før i tiden involverte kartlegging med drone at du måtte fly – stoppe – ta bilde, om og om igjen. Pix4D gjør denne «flyplanleggingen» enkel. Programmet er så enkelt at alle kan lage sine egne 3D-modeller, sier Christian Malmquist, Geomatikkingeniør hos NoIS.

Fra skykraft til vannkraft

Pix4D er nytt i Norge, men er allerede tatt i bruk av Norconsult i en rekke prosjekter, som Vamma 12, Norges største elvekraftverk. Vamma 12-prosjektet har vært fullstendig papirfritt, og gjennom hele byggeprosessen har Pix4D bl­­­itt brukt til å både lage 3D-modellene og for å visualisere og koordinere prosjektet.

For Lars Bendixby, ferskvannsbiolog og seniorrådgiver ved Norconsults avdeling for energi og miljø, er Pix4D et viktig verktøy når han skal kartlegge hvordan vannkraftutbygging påvirker fisk i vassdraget.

– Før måtte vi ha med oss mer utstyr og en ekstra person i felten for å få data til modellene. Nå kan vi enkelt gjøre det selv. Det beste med dette er at bildene og modellene blir slik vi vil ha dem, og at det gir stor grad av muligheter for dataanalyse i etterkant, sier Bendixby.

Kun kreativiteten setter grensen 

Pix4D er ikke bare et verktøy for bygging, det kan også være en kvalitetssikrer.

– Se for deg at du vil undersøke en konstruksjon for skader. Ved å fly en drone rundt konstruksjonen finner du ut akkurat hvor skaden er, hvor stor den er og hvor mye masse som eventuelt skal til for å fylle den. Dette gjør programmet til mer enn et byggeverktøy – det kan også være en kvalitetssikrer, sier Malmquist.

Den opprinnelige programvaren bak Pix4D ble skapt for å lage ortofoto og terrengmodeller, men NoIS kan skreddersy programmet til mange typer prosjekter. Pix4D kan for eksempel brukes sammen med infrarødt- og termiskkamera, som gjør det mulig å undersøke alt fra varmetap i bygg, til hvor en åker er utsatt for tørke.

– Man har tatt en klassisk kartteknologi til det fulleste, det er nesten bare kreativiteten som setter grenser for hva Pix4D kan brukes til, sier Malmquist.

Les Også

Et stort steg for trafikanten

Det er ikke mange tiårene siden vi i Star Wars-filmene kunne se Han Solo og Luke Skywalker reise rundt i galaksen med farkoster på autopilot, snakkende hjelpere og sensorer som varslet om vedlikehold og fare. Slik teknologi finnes ikke lenger bare på kinolerretet.

Les Også

Grunnvannet påvirker mer enn mange tror

– Grunnvann spiller en rolle både i mange naturlige fenomener som skred og flom, og i forbindelse med anlegg bygget av mennesker. En ingeniørgeolog må dermed ofte arbeide med geotekniske aspekter relatert til grunnvann i mange type anleggsprosjekter.

På Forsiden Nå

Norge i front på tunneler

De siste 10 årene har norsk tunnelpraksis gjennomgått en stor utvikling: Økt mekanisering og høy drivehastighet er fellesnevnerne. Men sikkerhet vil bare bli viktigere fremover.

På Forsiden Nå

Fornybar infrastruktur – en bærekraftig løsning for fremtiden

Kontinuerlig drift produserer avfallsstoffer som øker trykket på miljøet. For å snu denne trenden er det viktig med en livssyklustilnærming til infrastrukturen vår.

På Forsiden Nå

Entreprenørar skal tidlegare inn i Statens vegvesen sine prosjekt

– Regjeringa jobbar for å få meir veg igjen for pengane. Ein av suksessane har vore forretningsmodellen til selskapet Nye Veier. No ønsker vi å gi Statens vegvesen den same moglegheita til å involvere entreprenørar tidleg i prosessen. Statens vegvesen får no i oppdrag å foreslå prosjekt som kan være aktuelle for tidliginvolvering, seier samferdselsminister Jon Georg Dale.

På Forsiden Nå

Mer jernbane for pengene i Drammen

Det store Bane NOR-prosjektet Nytt dobbeltspor Drammen-Kobbervikdalen har nedjustert prognosen for hvor mye utbyggingen vil koste. – Vi må få så mye effekt som mulig ut av hver eneste jernbanekrone, sier prosjektsjef Hanne Stormo.

På Forsiden Nå

Vy Tog skal gi dei reisanda eit betre tilbod på Bergensbanen og Vossabanen – og vil betale staten for å få få køyre tog

– Å bryte opp monopol gir resultat. Etter tre år med jernbanereform har monopolisten Vy utvikla seg til å bli eit selskap som toler internasjonal konkurranse. Det er det all grunn til å applaudere.