Select Language
  • Afrikaans
  • Albanian
  • Arabic
  • Armenian
  • Azerbaijani
  • Basque
  • Belarusian
  • Bengali
  • Bulgarian
  • Catalan
  • Cebuano
  • Chichewa
  • Chinese (Simplified)
  • Chinese (Traditional)
  • Corsican
  • Croatian
  • Czech
  • Danish
  • Dutch
  • English
  • Esperanto
  • Estonian
  • Tamil
  • Finnish
  • French
  • Galician
  • Georgian
  • German
  • Greek
  • Gujarati
  • Haitian Creole
  • Hausa
  • Hawaii
  • Hebrew
  • Hindi
  • Hmong
  • Hungarian
  • Icelandic
  • Indonesian
  • Irish
  • Italian
  • Japanese
  • Javanese
  • Kannada
  • Kazakh
  • Khmer
  • Korean
  • Kurdish (Kurmanji)
  • Kyrgyz
  • Lao
  • Latin
  • Latvian
  • Lithuanian
  • Luxembourgish
  • Macedonian
  • Malagasy
  • Malay
  • Malayalam
  • Maltese
  • Maori
  • Marathi
  • Mongolian
  • Myanmar (Burmese)
  • Nepali
  • Norwegian
  • Pashto
  • Persian
  • Polish
  • Portuguese
  • Romanian
  • Russian
  • Samoan
  • Scots Gaelic
  • Serbian
  • Sesotho
  • Shona
  • Sindhi
  • Sinhala
  • Slovak
  • Slovenian
  • Somali
  • Spanish
  • Sudanese
  • Swahili
  • Swedish
  • Tajik
  • Telugu
  • Thai
  • Turkish
  • Ukrainian
  • Urdu
  • Uzbek
  • Vietnamese
  • Welsh
  • Xhosa
  • Yiddish
  • Yoruba
  • Zulu
Meny
Alt kan måles

Alt kan måles

Nå kan hvem som helst lage ortofoto, kart og fotorealistiske 3D-modeller. Alt du trenger er et mobilkamera og Pix4D.

De fleste tror at 3D-modeller krever avansert datakunnskap, utstyr og kraftige prosessorer. Men ved hjelp av mobilen eller en enkel kameradrone, kan du nå lage dine egne ortofoto og 3D-modeller. Programmet heter Pix4D, og tilbys av Norconsult Informasjonssystemer (NoIS).

– Før i tiden involverte kartlegging med drone at du måtte fly – stoppe – ta bilde, om og om igjen. Pix4D gjør denne «flyplanleggingen» enkel. Programmet er så enkelt at alle kan lage sine egne 3D-modeller, sier Christian Malmquist, Geomatikkingeniør hos NoIS.

Fra skykraft til vannkraft

Pix4D er nytt i Norge, men er allerede tatt i bruk av Norconsult i en rekke prosjekter, som Vamma 12, Norges største elvekraftverk. Vamma 12-prosjektet har vært fullstendig papirfritt, og gjennom hele byggeprosessen har Pix4D bl­­­itt brukt til å både lage 3D-modellene og for å visualisere og koordinere prosjektet.

For Lars Bendixby, ferskvannsbiolog og seniorrådgiver ved Norconsults avdeling for energi og miljø, er Pix4D et viktig verktøy når han skal kartlegge hvordan vannkraftutbygging påvirker fisk i vassdraget.

– Før måtte vi ha med oss mer utstyr og en ekstra person i felten for å få data til modellene. Nå kan vi enkelt gjøre det selv. Det beste med dette er at bildene og modellene blir slik vi vil ha dem, og at det gir stor grad av muligheter for dataanalyse i etterkant, sier Bendixby.

Kun kreativiteten setter grensen 

Pix4D er ikke bare et verktøy for bygging, det kan også være en kvalitetssikrer.

– Se for deg at du vil undersøke en konstruksjon for skader. Ved å fly en drone rundt konstruksjonen finner du ut akkurat hvor skaden er, hvor stor den er og hvor mye masse som eventuelt skal til for å fylle den. Dette gjør programmet til mer enn et byggeverktøy – det kan også være en kvalitetssikrer, sier Malmquist.

Den opprinnelige programvaren bak Pix4D ble skapt for å lage ortofoto og terrengmodeller, men NoIS kan skreddersy programmet til mange typer prosjekter. Pix4D kan for eksempel brukes sammen med infrarødt- og termiskkamera, som gjør det mulig å undersøke alt fra varmetap i bygg, til hvor en åker er utsatt for tørke.

– Man har tatt en klassisk kartteknologi til det fulleste, det er nesten bare kreativiteten som setter grenser for hva Pix4D kan brukes til, sier Malmquist.

Les Også

Grunnvannet påvirker mer enn mange tror

– Grunnvann spiller en rolle både i mange naturlige fenomener som skred og flom, og i forbindelse med anlegg bygget av mennesker. En ingeniørgeolog må dermed ofte arbeide med geotekniske aspekter relatert til grunnvann i mange type anleggsprosjekter.

Les Også

I fremtiden vil maskinene ha «lappen»

– Ønsket om at stadig færre skal omkomme eller bli skadet i trafikken vil gjøre at maskinene kommer til å ta over stadig mer av kjøringen. I fremtiden kan det være maskinene som har «lappen» – ikke menneskene. Men foreløpig handler det om kjørestøtte og autonomi – hver for seg.

På Forsiden Nå

Vil halvere byggetiden

Få ting flyr så fritt som timene i norske byggeprosjekter, ifølge Agnar Johansen hos Sintef. Seniorforskeren mener byggetiden jevnt over kan halveres.

På Forsiden Nå

Nytt konsept for utbedring av vei

– Dette er et helt nytt konsept for å utbedre veier. For det første tar vi for oss en lengre distanse enn vanlig, og for det andre involverer vi entreprenøren på et tidligere tidspunkt enn før. Begge deler mener vi vil slå positivt ut for prosjektet.

På Forsiden Nå

Anleggs-IT bør være langsiktig planlegging

– Det er nok mange kolleger som opplever det samme som oss: IT-anleggene er noe som bare skal fungere, og det legges ofte for lite planer i prosjektene før de legges ut på anbud. Om man da for eksempel trenger helikopter for å frakte ut anleggsutstyret, sier det seg selv at IT-kabler vil være en utfordring.

På Forsiden Nå

Blir verdens største fjernstyrte tårnsenter: Vil fjernstyre 15 kontrolltårn i Norge fra Bodø

Når Avinors nye fjernstyrte tårnsenter til 110 millioner kroner står klart i 2020, får det status som verdens største. Tårnsenteret vil kunne gi mulighet for utvidede åpningstider ved små lufthavner, og bedre tilgjengelighet til mindre samfunn.

På Forsiden Nå

El-ferger bedre enn bro og tunnel?

– Det er grunn til å reise spørsmålet om hvorvidt elferger kan være et bedre alternativ enn kostbare broer og tunneler i tiden som kommer. Se bare på den såkalte «fergefri» kystvegen fra Stavanger til Trondheim. Det kan kanskje finnes bedre alternativer.