Onsdag 10. desember nådde E6 Helgeland en historisk milepæl. Da åpnet samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) den siste delen av gigantprosjektet til jubel fra de fremmøtte.
– I dag feirer vi ikke bare en ny veistrekning. Vi feirer samarbeidet som gjorde den mulig. Vi feirer ingeniørkunst, hardt arbeid og en vilje til å tenke nytt – og vi feirer et Helgeland som står sterkere, tryggere og bedre forbundet enn før, sa statsråden før han skar over snoren og erklærte veien for åpnet.
Trafikksikker indrefilet
Den nye trafikksikre delen av E6 er 10,3 kilometer lang, har 8,5 meters bredde og fartsgrense 90 km/t. Den erstatter den smale og ulykkesbelastede strekningen forbi Trofors i Grane kommune sør på Helgeland. På sommerføre halveres kjøretiden fra 14 til 7 minutter for de reisende.

Innendørs åpning: Omkring 200–250 fremmøtte fikk med seg markeringen og åpningen av E6 Svenningelv-Lien. Arrangementet ble flyttet inn i Bergåstunnelen på grunn av været.
Foto: Knut Haarvik/Statens vegvesen
– Tungtrafikken vil spare mye mer tid, særlig om vinteren, for nå slipper de å stoppe for å kunne passere hverandre på en trygg måte. Vi har i dag fjernet den største flaskehalsen på E6 mellom Trøndelag grense og Saltfjellet. Det vi har åpnet er selve indrefileten på E6 Helgeland, sa direktør for utbygging i Statens vegvesen, Kjell Inge Davik.
Ny E6 går igjennom et teknisk krevende og dyrt terreng å bygge vei i. Vegen krysser Nordlandsbanen to ganger. Den har to tunneler (Bergåstunnelen cirka 2 kilometer og Falkflogtunnelen cirka 90 meter) Det er to store elvekryssinger med Svenningelv bru i sør og Valryggen bru helt nord i prosjektet. I tillegg er det drevet 70 meter tunnel i løse masser med store kostnader knyttet til sikring. Med en totalkostnad på 1,9 milliarder kroner er dette den dyreste mila på E6 Helgeland.
Innovasjon og bærekraft
Prosjektet har tatt i bruk innovative løsninger for å redusere klimaavtrykket. Blant annet er ny E6 bygd direkte oppå en 600 meter lang myr med en metode som nøkternt beregnet gir 90 prosent lavere CO₂-utslipp enn utslipp fra tradisjonelle byggemetoder i myr. Reduksjonen tilsvarer utslippet fra om lag en milliard kilometer kjørt med personbil. Innsparingen er fire ganger større enn det direkte utslippet fra diesel, bensin, elektrisk kraft og alt sprengstoffet som måtte til for å bygge prosjektet.
– Fungerer denne fullskalatesten som planlagt, kan dette bli den beste måten å krysse myr på der myr ikke kan unngås. Potensialet for å kutte utslipp på denne måten i Norge og resten av verden enormt, sier prosjektleder for E6 Helgeland, Bård Nyland i Statens vegvesen.
Særdeles godt samarbeid
Hovedentreprenør LNS AS har ledet anleggsarbeidet med Aas Jakobsen på prosjektering. Risa AS har bygget det meste av vei i dagen, HAK AS har bygget bruene mens Traftec AS har håndtert elektro. Statens vegvesen er svært fornøyd med innsatsen og kvaliteten i arbeidet.
– Det unikt gode samarbeidet med LNS og deres medhjelpere har vært nøkkelen til en helt konfliktfrie håndtering av de relativt store utfordringene vi fikk i dette prosjektet. Blant annet driving av 70 meter tunnel i løse masser, sa Nyland.
Del av et større løft for Helgeland
Siden 2010 er bygget 157 kilometer ny E6 på Helgeland. 130 kilometer av dem er 90 sone. Det har kortet inn kjøreturen mellom Trøndelag grense til Saltfjellet med 40 minutter på sommerstid og mye mer på vinteren. Samtidig har kjøreturen blitt langt tryggere og mye mindre slitsom.
E6 Helgeland er i gjennomsnitt levert til en pris på 78 400 kroner per meter. Det er en lav kostnad sammenlignet med de aller fleste andre 90 sonere som bygges i Norge. Totalkostnaden for hele E6 Helgeland er i dagens kroneverdi (2025 kroner.)12,3 milliarder kroner. Fordelt på nesten 16 mil vei gir det veldig mye vei for pengene, sier Davik.
Kortere tid med bompenger
I dette spleiselaget har Staten spyttet inn døyt 10 milliarder, mens 15 prosent av anlegget, litt under to milliarder kroner, blir betalt med bompenger. Økt trafikkmengde har bidratt til at bompengenedbetalingen raskere enn antatt. Etter nye beregninger nå i høst, avsluttes innkrevingen på Helgeland sør, høsten 2028 og innkrevingen for Helgeland nord, høsten 2031. Det er henholdsvis 4 år og 2 år raskere enn forventet da bompengeløsningen ble vedtatt i 2010.
– Dette er en stor dag som viser at politikk virker. Helgelandspakken ble født i strid og nå ser vi hva den betyr for alle som bor her eller bruker veien. Jeg må bare berømme politikerne i Grane, Hemnes, Vefsn, Rana og på fylkestinget i Nordland, de som var fremsynt nok, sto i krevende debatter, og tok det vanskelige valget for drøyt 15 år siden. Historien ga dem rett, sa kommunal- og distriktsminister Bjørnar Selnes Skjæran i sin åpningstale.
SE BLADARKIV
