På ett år og fire måneder har Statens vegvesen og Anlegg Øst Entreprenør AS bygget og utbedret riksvei 4 over Lygna.
– Det er en gledens dag å endelig være ferdig med den siste delstrekningen som gir sammenhengende vei med høy standard og god trafikksikkerhet, forteller statssekretær i Samferdselsdepartementet Tom Kalsås.
Den offisielle åpningen av veiprosjektet riksvei 4 Almenningsdelet–Lygnebakken markerer slutten på tolv år med vegutbygging på riksvei 4 på Hadeland. Veiprosjektet er ferdig til avtalt tid og avtalt pris.
Bilister, syklister, fotgjengere og skiløpere
I tillegg til fem kilometer riksvei, er det også bygd halvannen kilometer ny lokalvei, 1,6 kilometer gang- og sykkelvei, nytt kryss ved Lygna og bru for fotgjengere, syklister og skiløpere over riksveien.
– Veibygging som dette gir forbedringer for bilister, men også for syklister, fotgjengere – og i dette prosjektet også for skiløpere, sa vegdirektør Ingrid Dahl Hovland i sin tale under veiåpningen.
Bedre trafikksikkerhet og fremkommelighet
Det er over flere års bygging blitt 13 kilometer firefeltsvei og 12 kilometer to/trefeltsvei med midtdeler og forbikjøringsfelt. Det gir bedre fremkommelighet og trafikksikkerhet mellom Roa og Lygnebakken.
– Denne veien er viktig både for næringstransport, pendlere og fritidsreiser. Den store nytten ser vi først når hele strekninger står klar til bruk, fremhevet Hovland.
Fortsettelse mot Grua
Arbeidet på Hadeland går mot slutten, men det videre arbeidet med riksvei 4 skal fortsette. Strekningen Roa til krysset mot Gardermoen på Grua er inne i Nasjonal transportplan og skal planlegges for utbygging i tiden fremover.