Select Language
  • Afrikaans
  • Albanian
  • Arabic
  • Armenian
  • Azerbaijani
  • Basque
  • Belarusian
  • Bengali
  • Bulgarian
  • Catalan
  • Cebuano
  • Chichewa
  • Chinese (Simplified)
  • Chinese (Traditional)
  • Corsican
  • Croatian
  • Czech
  • Danish
  • Dutch
  • English
  • Esperanto
  • Estonian
  • Tamil
  • Finnish
  • French
  • Galician
  • Georgian
  • German
  • Greek
  • Gujarati
  • Haitian Creole
  • Hausa
  • Hawaii
  • Hebrew
  • Hindi
  • Hmong
  • Hungarian
  • Icelandic
  • Indonesian
  • Irish
  • Italian
  • Japanese
  • Javanese
  • Kannada
  • Kazakh
  • Khmer
  • Korean
  • Kurdish (Kurmanji)
  • Kyrgyz
  • Lao
  • Latin
  • Latvian
  • Lithuanian
  • Luxembourgish
  • Macedonian
  • Malagasy
  • Malay
  • Malayalam
  • Maltese
  • Maori
  • Marathi
  • Mongolian
  • Myanmar (Burmese)
  • Nepali
  • Norwegian
  • Pashto
  • Persian
  • Polish
  • Portuguese
  • Romanian
  • Russian
  • Samoan
  • Scots Gaelic
  • Serbian
  • Sesotho
  • Shona
  • Sindhi
  • Sinhala
  • Slovak
  • Slovenian
  • Somali
  • Spanish
  • Sudanese
  • Swahili
  • Swedish
  • Tajik
  • Telugu
  • Thai
  • Turkish
  • Ukrainian
  • Urdu
  • Uzbek
  • Vietnamese
  • Welsh
  • Xhosa
  • Yiddish
  • Yoruba
  • Zulu
Meny
Åpning av den nye jernbanen: Gir 12 minutters reisetid mellom Larvik og Porsgrunn

Emner
Jernbane

Publisert
28.November.2018

Åpning av den nye jernbanen: Gir 12 minutters reisetid mellom Larvik og Porsgrunn

Fredag 28. september er det klart for offisiell åpning av den nye jernbanen som gir 12 minutters reisetid mellom Larvik og Porsgrunn. Det er samferdselsminister Jon Georg Dale som får æren av å erklære den nye banestrekningen for åpnet.

Åpningsseremonien finner sted på Larvik stasjon kl. 11.45, fredag 28. september.

Fylkene Vestfold og Telemark skal slås sammen 1. januar 2020. Den nye jernbanen binder regionen sammen. Det blir 20 minutter kortere reisetid mellom byene i Grenland og Vestfold. Mellom Porsgrunn sentrum og Larvik sentrum blir reisetiden 12 minutter.

Vi er glade for å ha bidratt til et stykke samfunnsbygging. Det er store forventninger til at jernbanen vil bidra til vekst og nye muligheter i regionen, sier konsernsjef i Bane NOR, Gorm Frimannslund.

Åpningsarrangement

Åpningsdagen starter på spor 4 på Oslo S kl. 10.00. Bane NOR har leid et tog for anledningen, og inviterte gjester som ønsker det kan bli med toget fra Oslo til Larvik. Toget som har avreise fra Oslo S kl. 10.05, ankommer Larvik stasjon kl. 11.45. Her står ordfører Rune Høiseth klar for å imot åpningstoget og samferdselsminister Jon Georg Dale m.fl.

Inviterte gjester fraktes videre med tog fra Larvik til Porsgrunn kl.12.20, for feiring på kulturhuset Ælvespeilet. På Ælvespeilet blir det festforestilling og taler med bl.a. Jernbanedirektoratet, Bane NOR, NSB og ordførerne i Porsgrunn og Larvik kommuner.

Etterlengtet bane

Med det nye dobbeltsporet på plass, åpner det seg en helt ny reisehverdag for de reisende på strekningen. Reisetiden er redusert med over 20 minutter, og fra 9. desember vil togturen mellom Larvik og Porsgrunn kun ta 12 minutter.

Det er en topp moderne og høyteknologisk bane som erstatter den gamle og nedslitte banen som hadde dårlig kurvatur og rasfarlig terreng som gav lav hastighet. Den ble lagt ned 7. august 2018.

Program for offisiell åpning

Tog fra Oslo S

Kl. 10.05 Åpningstoget har avreise fra spor 4 på Oslo S
Bane NOR vil gi orientering om pågående og nye prosjekter underveis påtogturen

Les Også

Fra blindpassasjer til førersetet

Arne Fosen er konserndirektør for tog hos Vy med ansvar for Vys passasjertog i Norge og Sverige. I konsernledelsen sitter han sammen med sjefen for Vy buss (tidligere Nettbuss), godstransport (CargoNet) og Mobilitet & Reiseliv.

Les Også

One stop shopping for jernbanetillatelser

– One stop shop for tillatelser betyr en langt enklere måte å søke tillatelser på for dem som ønsker å være aktive innenfor jernbanesektoren i flere europeiske land. Saksbehandlingen foregår dessuten elektronisk, og gjør hele prosessen enklere.

På Forsiden Nå

Muligheter for god urban infrastruktur

Statistikken for uttak av masse viste en nedgang i 2018, men Norsk forening for fjellsprengningsteknikk er optimister. Store prosjekter er på gang. Tunneler gir bedret trafikal sikkerhet og anledning for god urban infrastruktur.

På Forsiden Nå

Bygger Norgeshistoriens største veiprosjekt

Veistrekket blir 17 mil når den er ferdig i 2029, og korter ned reiseveien mellom Kristiansand og Ålgård med 40 kilometer. Men veien frem mot mål er en topografisk utfordring, sier prosjektdirektør Asbjørn Heieraas i Nye Veier.

På Forsiden Nå

Hyperloop: Kan bli billigere enn jernbane

Hyperloop er et konsept der folk og gods kan transporterer i hastigheter opp mot 1.200 kilometer i timen. Anlegget kan bli billigere enn jernbane, tror ekspert.

På Forsiden Nå

En velsignelse på 9,4 kilometer

Før jul åpner den nye tunnelen mellom Hjartdal og Seljord. Folk i området venter spent, sammen med pendlere, yrkessjåfører og hytteiere, melder Statens vegvesen.

På Forsiden Nå

Det er viktig at vi ser fremover!

– Det kan være lett å bli pessimist på grunn av mange negative rapporter om utviklingen innen miljøsektoren. Vi i Zero mener imidlertid at det er viktig å være mer opptatt av fremtidens muligheter enn å grave oss ned i begrensingene rundt oss.