Meny
Åpning av den nye jernbanen: Gir 12 minutters reisetid mellom Larvik og Porsgrunn

Emner
JERNBANE

Publisert
28.November.2018

Åpning av den nye jernbanen: Gir 12 minutters reisetid mellom Larvik og Porsgrunn

Fredag 28. september er det klart for offisiell åpning av den nye jernbanen som gir 12 minutters reisetid mellom Larvik og Porsgrunn. Det er samferdselsminister Jon Georg Dale som får æren av å erklære den nye banestrekningen for åpnet.

Åpningsseremonien finner sted på Larvik stasjon kl. 11.45, fredag 28. september.

Fylkene Vestfold og Telemark skal slås sammen 1. januar 2020. Den nye jernbanen binder regionen sammen. Det blir 20 minutter kortere reisetid mellom byene i Grenland og Vestfold. Mellom Porsgrunn sentrum og Larvik sentrum blir reisetiden 12 minutter.

Vi er glade for å ha bidratt til et stykke samfunnsbygging. Det er store forventninger til at jernbanen vil bidra til vekst og nye muligheter i regionen, sier konsernsjef i Bane NOR, Gorm Frimannslund.

Åpningsarrangement

Åpningsdagen starter på spor 4 på Oslo S kl. 10.00. Bane NOR har leid et tog for anledningen, og inviterte gjester som ønsker det kan bli med toget fra Oslo til Larvik. Toget som har avreise fra Oslo S kl. 10.05, ankommer Larvik stasjon kl. 11.45. Her står ordfører Rune Høiseth klar for å imot åpningstoget og samferdselsminister Jon Georg Dale m.fl.

Inviterte gjester fraktes videre med tog fra Larvik til Porsgrunn kl.12.20, for feiring på kulturhuset Ælvespeilet. På Ælvespeilet blir det festforestilling og taler med bl.a. Jernbanedirektoratet, Bane NOR, NSB og ordførerne i Porsgrunn og Larvik kommuner.

Etterlengtet bane

Med det nye dobbeltsporet på plass, åpner det seg en helt ny reisehverdag for de reisende på strekningen. Reisetiden er redusert med over 20 minutter, og fra 9. desember vil togturen mellom Larvik og Porsgrunn kun ta 12 minutter.

Det er en topp moderne og høyteknologisk bane som erstatter den gamle og nedslitte banen som hadde dårlig kurvatur og rasfarlig terreng som gav lav hastighet. Den ble lagt ned 7. august 2018.

Program for offisiell åpning

Tog fra Oslo S

Kl. 10.05 Åpningstoget har avreise fra spor 4 på Oslo S
Bane NOR vil gi orientering om pågående og nye prosjekter underveis påtogturen

Les Også

InterCity-utbygginga på Vestfoldbanen i rute

Regjeringa legg no fram forslag for Stortinget om kostnadsrammer for InterCity-prosjekta Drammen–Kobbervikdalen og Nykirke–Barkåker på Vestfoldbanen. Når Stortinget har fastsett kostnadsrammene, kan dei store byggjearbeida starte opp. Dei to InterCity-prosjekta skal etter planen stå ferdige på midten av 2020-talet.

Les Også

NRC Group skal oppgradere Nordlandsbanen

NRC Group er tildelt en kontrakt av Bane NOR for jernbanetekniske arbeider på Nordlandsbanen. Entreprisekontrakten har en verdi på 123 millioner kroner med en opsjon på ytterligere 75 millioner kroner.

På Forsiden Nå

AF Gruppen og Nye Veier åpner E18 Tvedestrand – Arendal tre måneder tidligere enn planlagt

AF Gruppen er snart ferdig med 23 kilometer med firefelts motorvei, et tjuetalls bruer og fire tunneler mellom Tvedestrand og Arendal. Det er sprengt bort og flyttet åtte millioner faste kubikkmeter med fjell og det er tatt ut tre millioner kubikkmeter med løsmasse. Nå åpnes snart veistrekningen, hele tre måneder tidligere enn prosjektert.

På Forsiden Nå

Bergensfirma utvikler nanopartikler som renser betong og omgivelsene

God luftkvalitet er en forutsetning for et godt miljø. Nå har Joma International, basert i Bergen, utviklet en betongbehandling som både er NOX-reduserende og vannavstøtende. Det innovative produktet bruker fotokatalytiske nanopartikler for å holde både betongen og omgivelsene rene.

På Forsiden Nå

Nullutslippstog: – Vi må få opp dampen

Snart ruller 14 togsett på hydrogen i Tyskland. Hos Jernbanedirektoratet følger de forsøket nøye. Snart må vi bli kvitt dieseltogene på norske skinner.

På Forsiden Nå

I fremtiden vil maskinene ha «lappen»

– Ønsket om at stadig færre skal omkomme eller bli skadet i trafikken vil gjøre at maskinene kommer til å ta over stadig mer av kjøringen. I fremtiden kan det være maskinene som har «lappen» – ikke menneskene. Men foreløpig handler det om kjørestøtte og autonomi – hver for seg.

På Forsiden Nå

Lokal forankring viktig for samfunnskritiske anlegg

– Det grønne skiftet vil kreve betydelige investeringer i fornybar energi. Dette er samfunnskritiske investeringer som vi alle kommer til å nyte godt av. Ulempene kommer imidlertid lokalt, og derfor er det viktig at vi forankrer investeringene hos dem det vil påvirke.