Select Language
  • Afrikaans
  • Albanian
  • Arabic
  • Armenian
  • Azerbaijani
  • Basque
  • Belarusian
  • Bengali
  • Bulgarian
  • Catalan
  • Cebuano
  • Chichewa
  • Chinese (Simplified)
  • Chinese (Traditional)
  • Corsican
  • Croatian
  • Czech
  • Danish
  • Dutch
  • English
  • Esperanto
  • Estonian
  • Tamil
  • Finnish
  • French
  • Galician
  • Georgian
  • German
  • Greek
  • Gujarati
  • Haitian Creole
  • Hausa
  • Hawaii
  • Hebrew
  • Hindi
  • Hmong
  • Hungarian
  • Icelandic
  • Indonesian
  • Irish
  • Italian
  • Japanese
  • Javanese
  • Kannada
  • Kazakh
  • Khmer
  • Korean
  • Kurdish (Kurmanji)
  • Kyrgyz
  • Lao
  • Latin
  • Latvian
  • Lithuanian
  • Luxembourgish
  • Macedonian
  • Malagasy
  • Malay
  • Malayalam
  • Maltese
  • Maori
  • Marathi
  • Mongolian
  • Myanmar (Burmese)
  • Nepali
  • Norwegian
  • Pashto
  • Persian
  • Polish
  • Portuguese
  • Romanian
  • Russian
  • Samoan
  • Scots Gaelic
  • Serbian
  • Sesotho
  • Shona
  • Sindhi
  • Sinhala
  • Slovak
  • Slovenian
  • Somali
  • Spanish
  • Sudanese
  • Swahili
  • Swedish
  • Tajik
  • Telugu
  • Thai
  • Turkish
  • Ukrainian
  • Urdu
  • Uzbek
  • Vietnamese
  • Welsh
  • Xhosa
  • Yiddish
  • Yoruba
  • Zulu
Meny
NRC Group skal oppgradere Nordlandsbanen

Emner
Jernbane

Publisert
13.May.2019

NRC Group skal oppgradere Nordlandsbanen

NRC Group er tildelt en kontrakt av Bane NOR for jernbanetekniske arbeider på Nordlandsbanen. Entreprisekontrakten har en verdi på 123 millioner kroner med en opsjon på ytterligere 75 millioner kroner.

NRC Group skal fornye sviller på flere strekninger av Nordlandsbanen i løpet av 2019 – 2021. For 2019 planlegges det svillebytte på totalt 27 sporkilometer, på strekningene Lassemoen – Namsskogan og Mjavatn – Svenningsdal. I 2020 skal det videre fornyes sviller på totalt 21 sporkilometer og i 2021 totalt 25 sporkilometer. I tillegg kommer en opsjon for svillebytte på totalt 43 sporkilometer i 2022. I entreprisekontrakten skal det også utføres sporjusteringer og signaltekniske arbeider.

– Vi er svært tilfredse med å sikre oss nok en sporkontrakt i det norske markedet. Vi er klare til å gå i gang med det som tegner å bli et et langvarig og omfattende prosjekt på banen som knytter sammen Norge fra nord til sør, sier Henning Olsen, konsernsjef i NRC Group.

– Vi jobber hver dag for å sikre at landet vårt har en bærekraftig infrastruktur og er stolte av å være en del av prosjekter der man sikrer økt miljøvennlig transport av mennesker og gods, avslutter Olsen.

Prosjektet har oppstart august 2019, med planlagt ferdigstillelse november 2021. Det er en klagefrist på 10 dager for tildelingen av kontrakten, og en endelig signering vil først skje etter utløpet av denne perioden.

Les Også

InterCity-utbygginga på Vestfoldbanen i rute

Regjeringa legg no fram forslag for Stortinget om kostnadsrammer for InterCity-prosjekta Drammen–Kobbervikdalen og Nykirke–Barkåker på Vestfoldbanen. Når Stortinget har fastsett kostnadsrammene, kan dei store byggjearbeida starte opp. Dei to InterCity-prosjekta skal etter planen stå ferdige på midten av 2020-talet.

Les Også

Inngikk storkontrakt som kutter reisetiden mellom Oslo og Hamar

Tirsdag 30. april ble kontrakten med en verdi på 2,2 milliarder kroner undertegnet mellom Bane NOR og arbeidsfellesskapet Hæhre og PNC ANS for InterCity-strekningen fra Eidsvoll nord til Langset.

På Forsiden Nå

Vil halvere byggetiden

Få ting flyr så fritt som timene i norske byggeprosjekter, ifølge Agnar Johansen hos Sintef. Seniorforskeren mener byggetiden jevnt over kan halveres.

På Forsiden Nå

Nytt konsept for utbedring av vei

– Dette er et helt nytt konsept for å utbedre veier. For det første tar vi for oss en lengre distanse enn vanlig, og for det andre involverer vi entreprenøren på et tidligere tidspunkt enn før. Begge deler mener vi vil slå positivt ut for prosjektet.

På Forsiden Nå

Anleggs-IT bør være langsiktig planlegging

– Det er nok mange kolleger som opplever det samme som oss: IT-anleggene er noe som bare skal fungere, og det legges ofte for lite planer i prosjektene før de legges ut på anbud. Om man da for eksempel trenger helikopter for å frakte ut anleggsutstyret, sier det seg selv at IT-kabler vil være en utfordring.

På Forsiden Nå

Blir verdens største fjernstyrte tårnsenter: Vil fjernstyre 15 kontrolltårn i Norge fra Bodø

Når Avinors nye fjernstyrte tårnsenter til 110 millioner kroner står klart i 2020, får det status som verdens største. Tårnsenteret vil kunne gi mulighet for utvidede åpningstider ved små lufthavner, og bedre tilgjengelighet til mindre samfunn.

På Forsiden Nå

El-ferger bedre enn bro og tunnel?

– Det er grunn til å reise spørsmålet om hvorvidt elferger kan være et bedre alternativ enn kostbare broer og tunneler i tiden som kommer. Se bare på den såkalte «fergefri» kystvegen fra Stavanger til Trondheim. Det kan kanskje finnes bedre alternativer.