Studien skal bidra til økt kunnskap om hvordan hydrogen kan lagres, fylles og distribueres på lufthavner, og legge grunnlaget for fremtidig testing og etablering av løsninger både for bakkekjøretøy og – på sikt – fly.
– Selv om det er noen år til vi vil se hydrogendrevne fly i kommersiell trafikk, trenger vi tid til å bygge erfaring med infrastrukturen som kreves på lufthavnene. Derfor er det viktig å komme i gang med dette arbeidet nå, sier Birgitte Johannessen, programansvarlig for hydrogen i Avinor.
Skal kartlegge hva som kreves for å ta hydrogen i bruk
Formålet med studien er å identifisere hva som må til for å etablere en lager- og fyllestasjon for hydrogen på en lufthavn. Arbeidet skal omfatte tekniske spesifikasjoner, regulatoriske krav, infrastrukturbehov, kostnadsestimater, logistikk og forsyningskjede, samt operasjonelle prosedyrer og sikkerhets- og risikoanalyser.
Studien gjennomføres i tre faser:
- Fase 1: Mulighetsstudie med oppstart i september 2025, med en varighet på seks måneder
- Fase 2: Konseptutvikling (opsjon)
- Fase 3: Prosjektplanlegging og -gjennomføring (opsjon)
Grunnlag for testing fra 2027
Arbeidet vil legge grunnlag for etablering og testing av hydrogeninfrastruktur på lufthavner. Testing og demonstrasjoner planlegges i hovedsak fra 2027, med forberedelser fra høsten 2025.
Studien åpner for innspill fra markedet knyttet til både bakkekjøretøy og luftfartøy som kan teste infrastrukturen. Dialogen så langt viser at det trolig er mest aktuelt å starte med kjøretøy og/eller fyllesystemer for luftfartøy, før selve flyene.
Avinor ønsker også å kartlegge interessen i markedet og har derfor publisert en RFI (request for information). Formålet med denne forespørselen til markedet er å identifisere mulige partnere og innovasjonsaktører som ønsker å benytte eller bidra til utvikling av testinfrastruktur for hydrogen på lufthavner.
SE BLADARKIV
