Foto: Bane NOR
Ole Peter Galaasen
Publisert: 28.08.2025 

Bane NOR bygger ny togparkering nord for Lillehammer

Nye hensettingsplasser tilrettelegger for to tog i timen mellom Oslo og Lillehammer. På Hove like nord for Lillehammer bygger Bane NOR et nytt område for parkering av tog med åtte spor og plass til 16 togsett. Bane NOR prioriterer prosjektet som en del av en effektpakke for Dovrebanen, og i januar 2023 ble det utlyst ut en totalentreprise som omfatter alle anleggsarbeidene, inkludert jernbanetekniske anlegg.

Hovedtyngden av anleggsarbeidene startet for fullt på senvinteren og våren 2024, og området skal etter planen stå ferdig til bruk innen utgangen av 2025.

– Bakgrunnen for prosjektet er at det lenge har vært behov for å bygge flere hensettingsplasser i ytterkant av togpendlene rundt Oslo. Under OL i 1994 var det midlertidig hensetting i området, og etter mange års planlegging for 27 plasser som utgangspunkt, ble det laget en ny hensettingsstrategi som fastsetter at 16 plasser er tilstrekkelig for å dekke behovet i ruteplan frem til 2034. Skulle behovet bli større i fortsettelsen, har vi mulighet til å utvide. Vi har også fornyet kontaktledningsanlegget på strekningen fra Hove til Fåberg, og er i gang med å bygge et uttrekksspor hvor godstog på 650 meter kan vente uten å sperre for annen trafikk, sier Morten Berg-Solbakken, prosjektsjef innlandet i Bane NOR.

Han forteller om godt samarbeid i et sammensatt prosjekt.

– Godt samarbeid mellom totalentreprenør, ulike enheter i Bane NOR og andre interessenter har vært en viktig suksessfaktor i prosjektet. Vi har i tillegg begynt å se på muligheter for å bygge ut dagens tømmerterminal, og eventuelt gjøre den om til en kombiterminal. Det jobbes også med planer for en ny driftsbase med garasje og verksted for gule maskiner, samt nytt kontorbygg på Hove, sier han.

Totalentreprise med prekvalifisering

Berg-Solbakken forteller at anbudskonkurransen ble utlyst som en totalentreprise med prekvalifisering.

– Anbudskonkurransen var vektet på pris, miljø og kvalitet og vi inngikk kontrakt med Baneservice, som samarbeider med Gjerdalen og Multiconsult. Arbeidene med signal- og sikringsanlegg og fjernstyring, som utføres av Hitachi Rail og Siemens, er gjennom en egen rammeavtale.

– Prosjektet har gått veldig bra hittil, og fremdriften har vært god med fokus på kvalitet. Nå går vi mot en intens periode med mye aktivitet, og hvor mye må klaffe for at vi skal lykkes. Sporene på området er på plass, og i år skal det i første rekke jobbes med anlegget for kjørestrømmen på området, signal- og sikringsanlegget, samt en del andre tekniske installasjoner.

Han peker på flere fordeler for hele regionen når prosjektet blir ferdigstilt.

– Prosjektet er en viktig forutsetning for en fremtidig styrking av togtilbudet på Dovrebanen, blant annet med tanke på muligheten for to tog i timen mellom Lillehammer og Oslo på sikt. Videre frigjør vi arealer i Lillehammer sentrum der dagens hensetting ligger. Dette gir naboene i tettbebyggelsen mindre støy, samt muligheter for videre byutvikling. Kommunen vil dessuten få nye arbeidsplasser knyttet til hensettingsanlegget og en fremtidig styrking av driftsbasen på Hove, sier Berg-Solbakken.

Lagde spillmodell av området

Hans Gustav Johannessen, sivilingeniør og gruppeleder jernbane i Multiconsult, forteller at selskapet har levert prosjekteringsgrunnlag for tilnærmet alle fag i prosjektet.

– Vi har levert prosjekteringsgrunnlag for det aller meste i dette prosjektet, inkludert leveranser for alle jernbanetekniske fag. Vi har også jobbet med støy- og vibrasjonsmålinger, grunnundersøkelser, hydrologiske beregninger, vurdering av fiskevandring i elven Bæla, miljørisikovurderinger og mye annet.

Foto: Baneservice

Han peker på bruk av modeller som en innovativ tilnærming til prosjektet.

– I dette prosjektet har vi levert alt modellbasert, med mål om å levere all informasjon i modell som tidligere har blitt gitt på tegninger. Vi har også utviklet en spillmodell for gjennomføring av siktbefaring til det nye signalanlegget. Gjennom denne modellen kan brukeren selv bestemme togveier, samt kjøre og stanse toget for å kontrollere sikt til alle skilt og signaler. Denne spillmodellen har blitt en sentral del av den tekniske godkjenningen av signalanlegget og vil benyttes ved opplæring av lokførere som skal bruke hensettingen.

Han forteller at Bane NOR har spilt en viktig rolle med tanke på implementering og bruk av VDC i prosjektet.

– Kjernen av prosjekteringen har bestått av jevnlige ICE-møter med Bane Nor og andre involverte parter. Dette har gitt et godt beslutningsgrunnlag og har gjort det enklere å løse utfordringer knyttet til plass og sikt tidlig i prosjekteringen.

Han peker også på kontinuerlige målinger av modellstatus og at det har blitt utviklet et eget BREEAM-dashbord.

– Dashboardet gir en enkel og visuell fremstilling av hvordan prosjektet ligger an med BREEAM-sertifiseringen, hvor målet er å oppnå nivå "Very Good". Prosjektet startet med en preanalyse for å kartlegge potensialet for sertifisering, og vi ligger godt an for å oppnå målet, sier Johannessen.

Høye miljøkrav for entreprenør

Ole Christian Rognlien, prosjektleder i Baneservice, forteller at prosjektet har passet virksomheten svært godt.

– Hove Togparkering er et komplekst prosjekt hvor vi som totalentreprenør utfører alle de jernbanetekniske arbeidene. I tillegg har vi med oss Gjerdalen Entreprenør på grunnarbeider og Multiconsult på prosjektering. Prosjektet omfatter blant annet prosjektering, grunnarbeider med underbygning for etablering av 5 kilometer spor, 12 kilometer nytt kontaktledningsanlegg og et helt nytt teknisk bygg med styring og strømforsyning til hensettingsanlegget.

– Bane NOR har satt tydelige miljøkrav i prosjektet, og vi har gjort mange tiltak for å få produksjonen vår så miljøvennlig som mulig, blant annet ved bruk av mer miljøvennlige og helt elektriske anleggsmaskiner, miljøvennlig transport av materiell og utstyr, samt høy gjenbruksgrad av materiell. Blant annet er et næringsbygg som stod på området, hvor det nå er bygget et nytt spor, blitt demontert og gjenbrukt på annen tomt. Det er også en god del arbeid forbundet med at prosjektet skal BREEAM-sertifiseres.

Han forteller at Bane NOR har gjort et grundig forarbeid for å unngå store overraskelser.

– Som entreprenør vet vi at det kan være uforutsette ting i grunnen og andre forhold som avdekkes etter igangsatt arbeidet. Her oppdaget vi blant annet rester fra tidligere drift på området. Utover dette følger prosjektet opprinnelig plan.

– Prosjektet er nå godt over halvveis i både tid og utført arbeid, og vi er godt i rute med arbeidet som skal gjøres. Kontaktledningsanlegget på strekningen Hove–Fåberg-området er fornyet og på hensettingsområdet er sporene på plass og nytt teknisk bygg etablert. På sørsiden av Hove er vi i gang med bygging av et uttrekksspor for tømmerterminalen. Fremover skal det jobbes videre med ferdigstillelse av parkeringsområdet og uttrekkssporet.

– Baneservice og Bane NOR jobber svært godt sammen på dette prosjektet, og vi ønsker å takke våre ansatte og samarbeidspartnere for det gode arbeidet som er lagt ned i prosjektet til nå. Det er mye som skal på plass før åpning, men vi har god tro på ferdigstillelse i løpet av oktober 2025, avslutter Rognlien.

Fakta:

Bane NOR bygger en ny togparkering i Hove, nær Lillehammer, med åtte spor for parkering av 16 tog. Dette anlegget vil også gjøre det mulig med vedlikehold som rengjøring og påfylling av forsyninger. Prosjektet, som skal stå ferdig i 2025, vil bidra til å avlaste Lillehammer stasjon og legge til rette for mer effektiv jernbanedrift og bedre forbindelser til Oslo.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur