Mange har reagert på overgangen til månedspris på bombrikken. Foto: NAF
Publisert: 25.10.2023 

Bompengegebyrene: – Viktig å stramme inn

Mange bilister har fått varsel om at de fremover må betale månedlig gebyr for å ha bombrikke i bilen. Nå vil samferdselsdepartementet se på ordningen på nytt. – Vi håper det raskt strammes inn på en ordning som svært mange har reagert på, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

En av bompengeinnkreverne i Norge, Fremtind Service, har varslet at de går over til månedlig bomgebyr på brikken du har i bilen, og bort fra at du betaler depositum på brikken. Flyt har allerede innført en slik abonnementsløsning. Nå varsler Samferdselsdepartementet at de vil begrense ordningen med månedsgebyr.

– Bompenger er lovpålagt å betale, og det må være strenge krav til hvilke gebyrer de som krever inn bompengene kan ta fra bilistene, sier Handagard.

Må reguleres

NAF har bedt om svar fra både Fremtind Service og Flyt om gebyrpraksisen, fordi medlemmer har reagert på endringen. Bompenger er en kontroversiell måte å finansiere samferdsel på, og det er viktig at ordningen er godt regulert.

– Vi håper arbeidet med å stramme inn går raskt, og at departementet lytter til de bekymringene vi og andre har kommet med. Det er viktig at selskapene som krever inn bompenger opptrer varsomt og ikke innfører unødige gebyrer, sier Handagard.

Folk er delt om bompenger

Folk er delt i synet på bompenger. Et flertall, 57 prosent, støtter bompenger til veiprosjekter og andelen som er positive til disse har økt over tid. Mens andelen som støtter bompenger til bypakker er lavere, og det er flere som er negative enn positive til bompenger i bypakkene. Det viser tall fra NAFs Trafikantbarometer.

– Når bompengene går til en konkret strekning, ser du til slutt hva du betaler for. I byene, hvor bompengene kreves inn kontinuerlig og går til mange ulike tiltak, ser du ikke den sammenhengen. Det kan være en av årsakene til de delte meningene om bompenger. Fordi ordningen i seg selv skaper stor motstand blant mange, så blir det desto viktigere at innkreving av bompengene skjer på en ryddig måte, sier Handagard.

Bakgrunn

NAF har kartlagt folks holdninger til bompenger, både til strekningsvise utbygginger og til bypakker, gjennom mange år.

I hvilken grad synes du det er greit at bompenger går til veibygging:

Veibygging 2017 2019 2021 2023
Svært liten grad/liten grad 21 % 28 % 21 % 21 %
Verken eller/vet ikke 27 % 23 % 25 % 23 %
Stor grad/Svært stor grad 53 % 48 % 54 % 57 %

I hvilken grad synes du det er greit at bompenger går til bypakker:

Bypakker 2017 2019 2021 2023
Svært liten grad/liten grad 28 % 37 % 31 % 37 %
Verken eller/vet ikke 35 % 30 % 32 % 31 %
Stor grad/Svært stor grad 37 % 30 % 34 % 32 %

NAF Trafikantbarometer 2023, 2021, 2019 og 2017. Barometeret i 2023 er utført av Norstat for NAF, de øvrige av Kantar for NAF.

Undersøkelsen er landrepresentativ og i 2023 har 4224 personer svart.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur