Foto: Tor Kleiven/Hæhre Entreprenør
Ole Peter Galaasen
Publisert: 14.08.2025 

Bygger over fire kilometer med ny riksvei i Bamble

Et halvt århundre etter at planene først ble lansert, er byggingen av den etterlengtede «Gassveien» mellom Rugtvedt og Surtebogen i gang.

Prosjektet, som ledes av Telemark fylkeskommune og utføres av Hæhre Entreprenør, skal forbedre trafikk­sikkerheten, sikre bedre fremkommelighet til industrien og etablere et helhetlig gang- og sykkelveinett i Bamble. Den 4,3 kilometer lange strekningen omfatter omfattende sprengningsarbeider, ny hovedvannledning og flere teknisk krevende konstruksjoner – alt med sterk vekt på miljøhensyn og tverrfaglig samarbeid.

Foto: Tor Kleiven/Hæhre Entreprenør

– Fylkesvei 353 i Bamble kommune er hovedforbindelsen mellom Bamble og Skien på vestsiden av Frierfjorden og er viktig for lokaltrafikken i kommunen. Den er også veiforbindelsen til nasjonalt og regionalt viktige industriområder, blant annet på Rafnes, Rønningen, Skjerke og Frier Vest. Samtidig har strekningen Rugtvedt–Surtebogen svært dårlig standard og har vært utsatt for ulykker. I tillegg er fremkommeligheten for tunge kjøretøy på dagens vei svært redusert, og store deler av strekningen mangler tilbud til myke trafikanter. Bakgrunnen for prosjektet er å sørge for at ny vei gir bedre fremkommelighet og økt trafikksikkerhet for alle trafikantgrupper, samt avlaste nærmiljøet langs dagens trasé, sier Lars Lund, prosjektleder i Telemark fylkeskommune.

Det er enorme mengder med stein og løsmasser som skal flyttes og nå er mesteparten av masseforflytningen ferdig. Totalt i hele prosjektet er det 300 000 kubikkmeter fast fjell som skal sprenges. Når dette flyttes kan volumet ganges med 1,6, slik at det faktisk krever 48 000 turer med lastebil for å flytte det. I tillegg er det 11 000 vendinger med løsmasser. Alle konstruksjonene på strekningen som skal åpnes til sommeren er også langt på vei.  Det gjelder den store Findal bru, overgangsbruen Kåsa bru og begge kulvertene Rugtvedt og Roverud.

I forbindelse med at veien bygges blir det også oppgradert og lagt helt ny hovedvannledning i hele veiens lengde fra Rugtvedt til Surtebogen. Bamble kommune legger 23 millioner kroner i finansieringen av dette.

Totalentreprise med forhandlinger

Prosjektet gjennomføres som en totalentreprise hvor anskaffelsen var en konkurranse med forhandling. Det ble kjørt en prekvalifisering hvor det var åtte som søkte, inkludert Bertelsen & Garpestad AS, Gjermundshaug Anlegg AS, Hæhre Entreprenør AS, Hovden Hytteservice AS, Marthinsen & Duvholt AS, Peab Anlegg AS, Risa AS og TT Anlegg AS.

– Alle åtte leverandørene som leverte forespørsel om deltagelse, ble vurdert som kvalifiserte etter kriteriene i konkurransegrunnlaget. De tre leverandørene som er vurdert å ha beste kvalifikasjoner som angitt i utvelgelseskriteriet ble med videre i konkurransen var Marthinsen & Duvholt AS, Peab Anlegg AS og Hæhre Entreprenør AS.

– Til slutt sto vi igjen med Hæhre Entreprenør AS med Multiconsult AS som rådgiver siden de hadde det beste forholdet mellom pris og kvalitet, sier Lund.

Vurderingskriteriene var: K1: Tilbudssum, K2: Organisering og tilbudt nøkkelpersonell, K3: Gjennomføring av oppdraget og fremdrift, K4: Estetisk kvalitet. Konkurransesummen S beregnes på følgende måte: S = K1 – K2 – K3 – K4.

Samtidig prosjektering

Han forteller at gjennomføring av prosjektet har gått veldig bra med tett oppfølging av aktørene.

– Fra byggherre sin side har det vært spennende å følge totalentreprenør og deres håndtering av konsulent, spesielt gjennomføringen med samtidig prosjektering. Dette har fungert veldig godt, men har tidvis gjort oss som byggherre ekstra nysgjerrig siden ting blir prosjektert så kort tid opp mot bygging.

Han peker også på høy vektlegging av miljøhensyn.

– Det har også vært stort fokus på ytre miljø i prosjektet og byggherre sammen med Hæhre jobber godt og aktivt for å gjøre påvirkningen fra anleggsarbeidene så små som mulig. Dette krever innsats fra alle involverte, i tillegg til høy kompetanse hos fagpersonell både hos byggherre, Multiconsult og Hæhre.

– Takket være tett samarbeid med totalentreprenør har prosjektet blitt svært vellykket, sier Lund.

Fant optimaliseringsmuligheter

Marita N. Nicolaysen, oppdragsleder og prosjekteringsleder i Multiconsult forteller om et tett samarbeid med Hæhre fra tilbudsfasen i prosjektet.

– I tilbudsfasen så vi sammen med Hæhre på utfordringer og muligheter i prosjektet. Når vi sammen vant jobben har vi jobbet videre med strategiene og planene vi la i tilbudsfasen. Vi har også fått realisert flere av optimaliseringsmulighetene vi fant i tilbudsfasen, noe som blant annet har ført til enklere anleggsgjennomføring og mindre inngrep i og ved vassdrag.

Hun forteller om tett dialog videre i prosjekteringsfasen og faste modellgjennomgangsmøter.

– I modellgjennomgangsmøtene har anleggsledere fra både Hæhre, Contur og Isachsen vært til stede, samt relevante ressurser fra Multiconsult. I tillegg har byggherre vært invitert og deltatt i møtene. Som fast agendapunkt har anleggslederne gått gjennom oppdatert dronevideo fra anlegget for å forenkle formidlingen av arbeid som er utført, og hva som er planlagt i neste periode, sier Nicolaysen.

Utbredt bruk av visualisering

Hun peker på høy grad av visualisering som en av de mer innovative aspektene i prosjektet.

– I dette prosjektet har vi jobbet aktivt med visualisering, integrering og automatisering for å forbedre samspillet. Eksempelvis benytter vi en samordningsmodell som oppdateres daglig, tiltakslister som er direkte knyttet til modellen, samt en visuell plan som viser fremdrift og milepæler, men også gjøremål fra tiltakslisten.

– Den største utfordringen har nok vært tid. Det har vært en stram fremdrift i prosjektet med hyppige leveranser av arbeidsgrunnlag, samtidig som man fortløpende også skal følge opp spørsmål fra anlegget, sier Nicolaysen.

Tverrfaglig styrke som konsern

Wolfgang Mysliwietz, prosjektleder i Hæhre Entreprenør, forteller at prosjektet har stor lokal betydning og at det stilles høye krav til teknisk gjennomføring, samarbeid og samordning. Hæhre Entreprenør, Isachsen Anlegg, Contur og Norsk Massehåndtering (NOMAS) er en del av Infra Group-konsernet, noe Mysliwietz mener gir stor tverrfaglig styrke og smidighet.

Foto: Tor Kleiven/Hæhre Entreprenør

– Selve gjennomføringen skjer i form av et internt arbeidsfellesskap der vi har ansvaret for prosjekt- og prosjekteringsledelse inkludert grunnarbeider. Isachsen står for vann-, overvann- og elektroarbeider, mens Contur bygger betongkonstruksjonene, inkludert Findal bru og flere mindre konstruksjoner. Dette prosjektet viser i praksis fordelene av å være en del av et konsern.

– Telemark fylkeskommune har en tydelig og god rolle som byggherre, og vi opplever et tett og konstruktivt samarbeid. Fylkeskommunen koordinerer også arbeidene for Bamble kommune og nettselskapet Lede, som vi har et nært og effektivt samarbeid med gjennom hele prosjektet. Den gode samhandlingen med alle involverte parter har vært avgjørende i prosjektet.

Selv om prosjektets størrelse er noe mindre enn mange av selskapets øvrige samferdselsprosjekter er det likevel krevende både med tank på teknikk og logistikk.

– Vi bygger 4,3 kilometer ny fylkesvei mellom Rugtvedt og Surtebogen, samtidig som vi legger ny hovedvannledning for Bamble kommune og etablerer kabelanlegg for Lede. Grunnforholdene er utfordrende flere steder og det er mange gjensidige avhengigheter mellom fagene. Det krever tett samspill mellom aktørene, både på kontoret og ute på byggeplassen, og mellom våre rådgivere og fylkeskommunen.

– En av de største utfordringene i dette prosjektet er at den eksisterende hovedvannledningen går tvers gjennom hele anleggsområdet og må være i drift under hele arbeidet. For å koble de nyinstallerte delstrekningene til den eksisterende ledningen er det også nødvendig med flere vannavslag. Dette krever grundig planlegging i forkant, høy grad av fleksibilitet og et svært godt samarbeid med Bamble kommune.

– En annen utfordring er at vi har begrenset med kunnskap om nøyaktige plassering og tilstand på den eksisterende vannledningen fra 1970-tallet, sier han.

Innfrir strenge miljøkrav

Mysliwietz forteller at prosjektets største utfordring ligger i et område ved Findal, som han kaller prosjektets hjerte.

– Ved Findal møtes eksisterende vei, den nye fylkesveien, hovedvannledningen og Findalsbekken på et svært begrenset område med vanskelige grunnforhold, Forholdene har krevd bruk av lettfyllinger, samt høy grad av fleksibilitet og detaljert planlegging i utførelsen. Vi nådde nettopp en viktig milepæl da veien under den nye Findalsbrua ble åpnet for trafikk. Det gir oss mulighet til å ferdigstille ny vei i området og bidrar til å holde fremdriften.

– Samtidig bygger vi i områder med sårbar natur og vassdrag, noe som medfører streng kontroll av anleggsvann, sedimenthåndtering og generell miljøpåvirkning. Dette er hensyn som er integrert i både planleggingen og den daglige driften. I tillegg er prosjektet modellbasert og følger kravene i Statens vegvesens håndbok V770. Sammen med Multiconsult som rådgiver er det lagt stor vekt på detaljert planlegging, tverrfaglig koordinering og teknisk kvalitet i alle ledd.

– Alt i alt er dette et prosjekt som engasjerer. Det er motiverende å få jobbe med et oppdrag som har lokal nytte, samtidig som det utfordrer organisasjonen både teknisk og faglig. Vi takker både byggherren og våre samarbeidspartnere for tilliten og det gode samarbeidet, avslutter Mysliwietz.

Prosjektet har god fremdrift og sikter på ferdigstilles før utgangen av 2025.

Fakta:

Arbeidet med den nye fylkesveien omfatter sprenging, masseforflytning, vegbygging, konstruksjoner, VA og elektro. Prosjektet bygges med tre bruer, to kulverter og en støttemur. Prosjektet inkluderer også etablering av ny hovedvannledning for Bamble kommune og ny høyspenttrase for Lede.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur