Foto: Per Kollstad/Statens vegvesen
Publisert: 04.09.2025 

- Det er riksvei 3 som er den strakaste vei'n

I snart tre ti år har DDE sunget at E6 er «den strakaste vei’n» Nå slår Samferdselsdepartementet fast at det er riksvei 3 som er snarveien mellom Oslo og Trondheim.

Tirsdag klippet statssekretær Tom Kalsås (Ap) i Samferdselsdepartementet snoren da den fore kilometer lange strekningen ved Tunna bru på riksvei 3 i Tynset ble offisielt åpnet.

– Denne strekningen har vært en flaskehals, særlig for tungtransporten. Nå har Vegvesenet flyttet veien på andre siden av elven, og lenger opp i lien. Veien har blitt litt kortere, og mye tryggere, sa statssekretæren.

Vegvesenet åpnet veien for trafikk i desember 2024. Nå er arbeidet langs nyveien, og oppryddingen etter gamleveien ferdig. Gamle Tunna bru er revet og kjørt bort. Veien nord for gamlebruen er ført tilbake til naturen, mens veien sør for bruen har fått nye stikkrenner og ny asfalt. Den gamle riksveistrekningen på halvannen kilometer blir fylkesvei.

Samtidig har Vegvesenet bygd fire kilometer skogsbil- og traktorveier. Det er også tilrettelagt for 15 000 kvadratmeter dyrkbar mark.

Landskapet er også åpnet opp. Det gir bedre trygghet med hensyn til viltulykker. Mindre skyggepartier reduserer også faren for glatt vei. Veibanen er ni meter med rumlefelt i midten.

– En prestasjon

Vegvesenet får skryt fra Samferdselsdepartementet for gjennomføringen av prosjektet.

– Prosjektet er gjennomført på budsjett og ferdigstilt før tiden. Det er i seg selv en prestasjon, og desto mer imponerende når vi husker at vi måtte omregulere underveis, sa statssekretæren.

Prosjektleder Jan Egil Eilertsen, i Statens vegvesen deler æren med entreprenøren Johs. Syltern. Han sier samarbeidet også har vært godt med Tynset kommune.

– Måten Vegvesenet organiser arbeidet med forhandlinger og totalentrepriser, fungerer veldig godt. Det gjør det mulig å endre på løsninger uten at kostnadene løper løpsk, slik vi har eksempler på andre steder i landet, sier Eilertsen.

Etter at Tretten bru kollapset i Gudbrandsdalen i 2022, ble planene om trebru skrotet over Tunna. På sju måneder fikk Vegvesenet og entreprenøren planlagt ny bru i stål og betong. I tillegg ble det besluttet å forlenge utbedringsstrekningen med 700 meter i nord med bedre kurver.

– Alt dette ble vedtatt av Tynset kommune i racerfart, sier Eilertsen.

 Snarveien blir snarere

Veien mellom Oslo og Trondheim gjennom Østerdalen er 42 kilometer kortere enn E6 i Gudbrandsdalen. Vegvesenet har de siste årene bygd nytt, og utbedret til sammen 50 kilometer riksvei i Østerdalen. Og det er mer på gang.

Vegvesenet og Anlegg Øst Entreprenør har god fremdrift lenger sør i Østerdalen i Stor-Elvdal på riksvei 3 på den 5,4 kilometer lange strekningen Evenstad–Imsroa. På strekningen Fjell–Opphus i samme kommune planlegger Vegvesenet ny vei på seks kilometer.

– Vi er snart ferdige med reguleringsplanen, og skal sende den til kommunen, sier Eilertsen.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur