Select Language
  • Afrikaans
  • Albanian
  • Arabic
  • Armenian
  • Azerbaijani
  • Basque
  • Belarusian
  • Bengali
  • Bulgarian
  • Catalan
  • Cebuano
  • Chichewa
  • Chinese (Simplified)
  • Chinese (Traditional)
  • Corsican
  • Croatian
  • Czech
  • Danish
  • Dutch
  • English
  • Esperanto
  • Estonian
  • Tamil
  • Finnish
  • French
  • Galician
  • Georgian
  • German
  • Greek
  • Gujarati
  • Haitian Creole
  • Hausa
  • Hawaii
  • Hebrew
  • Hindi
  • Hmong
  • Hungarian
  • Icelandic
  • Indonesian
  • Irish
  • Italian
  • Japanese
  • Javanese
  • Kannada
  • Kazakh
  • Khmer
  • Korean
  • Kurdish (Kurmanji)
  • Kyrgyz
  • Lao
  • Latin
  • Latvian
  • Lithuanian
  • Luxembourgish
  • Macedonian
  • Malagasy
  • Malay
  • Malayalam
  • Maltese
  • Maori
  • Marathi
  • Mongolian
  • Myanmar (Burmese)
  • Nepali
  • Norwegian
  • Pashto
  • Persian
  • Polish
  • Portuguese
  • Romanian
  • Russian
  • Samoan
  • Scots Gaelic
  • Serbian
  • Sesotho
  • Shona
  • Sindhi
  • Sinhala
  • Slovak
  • Slovenian
  • Somali
  • Spanish
  • Sudanese
  • Swahili
  • Swedish
  • Tajik
  • Telugu
  • Thai
  • Turkish
  • Ukrainian
  • Urdu
  • Uzbek
  • Vietnamese
  • Welsh
  • Xhosa
  • Yiddish
  • Yoruba
  • Zulu
Meny
Digitalt veiforvaltningssytem snart klart

Emner
Veg


Tekst
Gunn Iren Kleppe

Publisert
07.August.2019

Digitalt veiforvaltningssytem snart klart

Adaptive Veg skal effektivisere kommunal veiforvaltning og gi bedre grunnlag for planlegging og beslutninger. Samtidig sparer man tid, ressurser, drivstoff og penger.

FoU-prosjektet Adaptive Veg er et webbasert, digitalt veiforvaltningssystem. Utviklingen skjer i et samarbeid mellom Asplan Viak Internet AS (AVINET), Nordhordlandsregionen samt kommunene Arendal og Lindås.

– Intensjonen og visjonen er at det skal bli et moderne forvaltningssystem for veier, primært kommunalt, forteller avdelingsleder for vei i Lindås kommune, Rune Kilen.

Systemet bygger på Nasjonal Veg Databank (NVDB) og geografisk informasjonssystem (GIS). Det webbaserte kartsystemet gjør det mulig å koble kart og data sammen. Og ved å bygge fagdata i NVDB, har man en plattform å bygge videre på. Nordhordland har allerede investert i kartsystemet Adaptive til AVINET.

Bærekraftig forvaltning

– Det å drive med bærekraftig veiforvaltning, går i stor grad ut på å bruke digitale media ved datafangst og senere ved innsyn og analyse. Man kan gjøre veldig mye fra desktopen på kontoret, både når det gjelder generell registrering av veiobjekter og det meste av tilstandsregistreringen, hevder Kilen.

Lindås kommune har fotografert hele veinettet med 360 graders kamera. Ved henvendelser fra publikum kan man nå gå inn og se på veibildet fra desktopen. Og ved å kombinere veibildene med dataene som er registrert fra veiene, har man et godt beslutningsgrunnlag i saksbehandlingen.

Siden asfalt inneholder den ikke-fornybare ressursen bitumen, er det viktig med lengst mulig levetid på asfaltdekkene. Uten gode og oppdaterte grunnlagsdata om bæreevne, skader og så videre, risikerer man å legge asfalt der det trengs tyngre tiltak. Med digitale systemer som GIS, der kartet viser forskjellige tilstander i ulike farger, blir det lettere å fatte rett tiltak til rett tid og sted.

Flere fordeler

Ved at systemet dokumenterer alle veier og objekter, blir også planlegging enklere. Med GIS er det også enklere å visualisere, slik at det blir lettere for politikerne å se og fatte vedtak.

Nytten er ikke begrenset til veiforvaltning; det web- og kartbaserte grensesnittet kan brukes av hele kommunen. Ved henvendelser fra publikum kan Kundesenteret bruke informasjon om veinettet. Også politikere og entreprenører kan ha tilgang.

– Dette gir derfor en samfunnsmessig effektiviseringsgevinst, påpeker Kilen.

Lindås har planer om ny fotografering i år sammen med nabokommunene Radøy og Meland. I forbindelse med kommunesammenslåingen utvikler de nye og mer moderne måter å jobbe på i hovedprosjektet DIGIALVER. Her er Adaptive Veg et høyt prioritert prosjekt.

Rune Kilen, Avdelingsleder Veg Lindås kommune. Foto: Lindås kommune

– Vi regner med at frem til sommeren så skal det meste være på plass i forhold til Adaptive Veg, forteller Kilen.

Alle dataene om hvilke veier kommunene forvalter ligger på en server hos Vegvesenet, som kommunene fritt kan bruke. Men for å få full nytte av systemet må man ha lagt inn data om disse veiene i NVDB, som videre danner grunnlaget for forvaltning gjennom Adaptive Veg.

– Det vil jo være en kostnad. Men det skal ikke mye fantasi til—i vår nye kommune, hvis man allerede har registrert data i felt, så sparer du ganske mye penger i forhold til tid du reiser til og fra og ikke produserer noe, pluss drivstoff og slitasje på bilen. Det er store summer å spare på dette. Man slipper å reise ut hver gang man får en melding. Det er kanskje mest der du har mest besparelser, avslutter han.

Les Også

Nytt konsept for utbedring av vei

– Dette er et helt nytt konsept for å utbedre veier. For det første tar vi for oss en lengre distanse enn vanlig, og for det andre involverer vi entreprenøren på et tidligere tidspunkt enn før. Begge deler mener vi vil slå positivt ut for prosjektet.

Les Også

Ny og unik prosjektorganisering medfører verdioptimalisering

E6 sør for Trondheim skal utbygges til firefelts motorveg optimalisert for 110 km/t. Prosjektet skal gjennomføres som en Integrert Prosjektleveranse (IPL), der aktørene samarbeider tett i alle deler av prosjektet. Målet er å utnytte kompetanse og organiseringseffektivitet på nye måter.

På Forsiden Nå

Vil halvere byggetiden

Få ting flyr så fritt som timene i norske byggeprosjekter, ifølge Agnar Johansen hos Sintef. Seniorforskeren mener byggetiden jevnt over kan halveres.

På Forsiden Nå

Nytt konsept for utbedring av vei

– Dette er et helt nytt konsept for å utbedre veier. For det første tar vi for oss en lengre distanse enn vanlig, og for det andre involverer vi entreprenøren på et tidligere tidspunkt enn før. Begge deler mener vi vil slå positivt ut for prosjektet.

På Forsiden Nå

Anleggs-IT bør være langsiktig planlegging

– Det er nok mange kolleger som opplever det samme som oss: IT-anleggene er noe som bare skal fungere, og det legges ofte for lite planer i prosjektene før de legges ut på anbud. Om man da for eksempel trenger helikopter for å frakte ut anleggsutstyret, sier det seg selv at IT-kabler vil være en utfordring.

På Forsiden Nå

Blir verdens største fjernstyrte tårnsenter: Vil fjernstyre 15 kontrolltårn i Norge fra Bodø

Når Avinors nye fjernstyrte tårnsenter til 110 millioner kroner står klart i 2020, får det status som verdens største. Tårnsenteret vil kunne gi mulighet for utvidede åpningstider ved små lufthavner, og bedre tilgjengelighet til mindre samfunn.

På Forsiden Nå

El-ferger bedre enn bro og tunnel?

– Det er grunn til å reise spørsmålet om hvorvidt elferger kan være et bedre alternativ enn kostbare broer og tunneler i tiden som kommer. Se bare på den såkalte «fergefri» kystvegen fra Stavanger til Trondheim. Det kan kanskje finnes bedre alternativer.