Fra rasstedet i februar 2025. Foto: Bjørn Frode Johansen/Statens vegvesen
Publisert: 08.05.2025 

Ekspertutvalg har gransket Morskogen-skredet i februar

Ekspertutvalget mener kravene til geologisk oppfølging av veiskjæringer må bli bedre.

Etter skredet på E6 ved Morskogen 8.februar i år, oppnevnte vegdirektøren13.februar et uavhengig ekspertutvalg. Utvalget er ledet av professor emeritus ved NTNU Bjørn Nilsen.

Utvalget har undersøkt årsaker til skredet og konsekvenser for framtidig sikring og kontroll.

Raset stengte E6 ved Morskogen nord for Eidsvoll i fem dager.

Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland takker professor Bjørn Nilsen og utvalget for solid arbeid.

− Det er viktig for oss at eksterne eksperter avdekker hva som har skjedd og hva vi kan gjøre bedre, sier vegdirektøren.

− Det er alvorlig at det skjer et større ras som stenger en relativt ny veistrekning. Vi vil gå gjennom anbefalingene og endre rutiner for å sikre kontinuerlig, grundig og kompetent ingeniørgeologisk oppfølging under sprengningsarbeider og etterfølgende kontroll av veiskjæringer, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.

Ras gikk ovenfor lokalvei

Utvalget peker på at det må presiseres i håndbøker og standarder hvilke krav som må gjelde for ingeniørgeologisk oppfølging i et terreng av den typen som er langs den aktuelle E6-strekningen.

Raset kom fra en fjellskjæring i overkant av en utsprengt lokalvei 20 meter ovenfor europaveien i bratt terreng. Bergskjæringen forsetter fra lokalveien cirka 10 meter høyere opp i terrenget.

Skredet dro med seg 1500 kubikkmeter jord- og steinmateriale. Ytterligere 2500 kubikkmeter masser ble i tillegg tatt bort i sikringsarbeidet i etterkant.

Ikke vurdert som en del av bergskjæringen

Det ser ikke ut til at skjæringen over lokalveien er blitt vurdert som en del av den totalt cirka 30 meter høye bergskjæringen langs E6, skriver utvalget. Som et resultat av dette har det blitt lagt for lite vekt på grundig ingeniørgeologisk oppfølging under bygging.

«For å unngå lignende feilvurderinger i framtiden anbefaler utvalget at det presiseres klarere i vegnormal og veiledere hvilke krav som gjelder for skjæringer med “hylle” som ved Morskogen», skriver utvalget.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur