Select Language
  • Afrikaans
  • Albanian
  • Arabic
  • Armenian
  • Azerbaijani
  • Basque
  • Belarusian
  • Bengali
  • Bulgarian
  • Catalan
  • Cebuano
  • Chichewa
  • Chinese (Simplified)
  • Chinese (Traditional)
  • Corsican
  • Croatian
  • Czech
  • Danish
  • Dutch
  • English
  • Esperanto
  • Estonian
  • Tamil
  • Finnish
  • French
  • Galician
  • Georgian
  • German
  • Greek
  • Gujarati
  • Haitian Creole
  • Hausa
  • Hawaii
  • Hebrew
  • Hindi
  • Hmong
  • Hungarian
  • Icelandic
  • Indonesian
  • Irish
  • Italian
  • Japanese
  • Javanese
  • Kannada
  • Kazakh
  • Khmer
  • Korean
  • Kurdish (Kurmanji)
  • Kyrgyz
  • Lao
  • Latin
  • Latvian
  • Lithuanian
  • Luxembourgish
  • Macedonian
  • Malagasy
  • Malay
  • Malayalam
  • Maltese
  • Maori
  • Marathi
  • Mongolian
  • Myanmar (Burmese)
  • Nepali
  • Norwegian
  • Pashto
  • Persian
  • Polish
  • Portuguese
  • Romanian
  • Russian
  • Samoan
  • Scots Gaelic
  • Serbian
  • Sesotho
  • Shona
  • Sindhi
  • Sinhala
  • Slovak
  • Slovenian
  • Somali
  • Spanish
  • Sudanese
  • Swahili
  • Swedish
  • Tajik
  • Telugu
  • Thai
  • Turkish
  • Ukrainian
  • Urdu
  • Uzbek
  • Vietnamese
  • Welsh
  • Xhosa
  • Yiddish
  • Yoruba
  • Zulu
Meny
Energibesparende LED-belysning til underjordisk jernbanestasjon

Emner
Belysning

Publisert
23.October.2018

Energibesparende LED-belysning til underjordisk jernbanestasjon

Triangeln er en underjordisk jernbanestasjon i Malmø, der 40 000 reisende passerer hver dag. Oppgradering av belysningen på stasjonen startet allerede for et år siden, da de karakteriske glasskuplene ved inngangen ble lyssatt for å få bedre lys ved billettautomatene

Det er også installert spesialutviklede baldakinramper for å belyse den 250 meter lange perrongen, og kundetilpassede armaturer for å lyse opp tunnelveggene ved perrongen.

Resultatet er en halvering av dagens effektuttak, en betydelig forbedring av lyskvaliteten samt minsket behov for vedlikehold. Oppgraderingen gir også bedre forusetninger for videoovervåkning av området som på sikt vil kunne bidra til mindre skadeverk.

Malmø by vil skape et trygt og trafikksikkert miljø, samtidig som energieffektiv belysning skal bidra til så lavt klimavtrykk som mulig. Det er også positivt å redusere behovet for vedlikehold, forteller Nicklas Nilsson seksjonssjef på MalmöStad.

Vi har levert en kundetilpasset løsning med riktig balanse mellom økonomi og sikkerhet. Belysningen er utstyrt med trestegsstyring så for eksempel ved en ulykke vil armaturene umiddelbart gå opp til 100%, fra 25%, 50% eller 75% av full effekt som er normaldrift. En annen fordel med styring er at de energieffektive armaturene lever lenger, sier Svein Eriksen, Director RD & Operations Lighting i DEFA.

Tunnelbelysning er både teknisk avansert og et komplekst fagområde, hvor DEFA har lang og bred erfaring som markedsleder i Norge. En trygg partner ved prosjektering, besiktigelse, leveranse og support. DEFA har levert mange tusen tunnelarmaturer i det norske marked fordelt på store og små prosjekter, majoriteten i dag er med LED. Alle deres tunnelarmaturer er i syrefast utførelse.

Les Også

Tiden er inne for å søke Norsk Lyspris 2018

Norsk Lyspris hedrer de beste innen norske belysninsprosjekter, belysningsprodukter og lysinstallasjoner og løfter frem god design og nyskapende løsninger. Blant vinnerne av Norsk Lyspris plukkes nominerte til Nordisk Lyspris. Vi oppfordrer både små og…

Les Også

Osram gjør Oslo til en smart by

Osram Lighting Solutions moderniserer Oslos gatebelysning. Rundt 22000 Siteco armaturer med styring skal installeres. 10000 armaturer er allerede levert hvor ca. 8000 av disse leveres med styring. De dimmbare LED-armaturene gjør at hovedstaden får lave…

På Forsiden Nå

Vil halvere byggetiden

Få ting flyr så fritt som timene i norske byggeprosjekter, ifølge Agnar Johansen hos Sintef. Seniorforskeren mener byggetiden jevnt over kan halveres.

På Forsiden Nå

Nytt konsept for utbedring av vei

– Dette er et helt nytt konsept for å utbedre veier. For det første tar vi for oss en lengre distanse enn vanlig, og for det andre involverer vi entreprenøren på et tidligere tidspunkt enn før. Begge deler mener vi vil slå positivt ut for prosjektet.

På Forsiden Nå

Anleggs-IT bør være langsiktig planlegging

– Det er nok mange kolleger som opplever det samme som oss: IT-anleggene er noe som bare skal fungere, og det legges ofte for lite planer i prosjektene før de legges ut på anbud. Om man da for eksempel trenger helikopter for å frakte ut anleggsutstyret, sier det seg selv at IT-kabler vil være en utfordring.

På Forsiden Nå

Blir verdens største fjernstyrte tårnsenter: Vil fjernstyre 15 kontrolltårn i Norge fra Bodø

Når Avinors nye fjernstyrte tårnsenter til 110 millioner kroner står klart i 2020, får det status som verdens største. Tårnsenteret vil kunne gi mulighet for utvidede åpningstider ved små lufthavner, og bedre tilgjengelighet til mindre samfunn.

På Forsiden Nå

El-ferger bedre enn bro og tunnel?

– Det er grunn til å reise spørsmålet om hvorvidt elferger kan være et bedre alternativ enn kostbare broer og tunneler i tiden som kommer. Se bare på den såkalte «fergefri» kystvegen fra Stavanger til Trondheim. Det kan kanskje finnes bedre alternativer.