Publisert: 26.03.2018 

Enige om sluttoppgjøret for utbygginga av tidenes største veganlegg

Ny E6 mellom Frya og Sjoa i Gudbrandsdalen åpnet i desember 2016. Bare drøye året etter er Statens vegvesen og...

Ny E6 mellom Frya og Sjoa i Gudbrandsdalen åpnet i desember 2016. Bare drøye året etter er Statens vegvesen og hovedentreprenørene enige om den endelige regninga for utbygginga av tidenes største veganlegg.

Jeg er både glad og stolt over at vi og entreprenørene er blitt enige om sluttoppgjøret i dette store og komplekse prosjektet, sier prosjektleder Rune Smidesang i Statens vegvesen.

Sammen med entreprenørene har vi ikke bare levert et anlegg som i 2016 ble kåret til "Årets anlegg" blant 500 konkurrenter, vi er også blitt enige om et oppgjør som er innenfor Stortingets reviderte kostnadsramme - og dét på Norges største veganlegg gjennom tidene. Det kunne ikke skjedd uten dyktige folk og et godt samarbeid mellom aktørene, sier Smidesang.

Utbygginga av E6 Frya-Sjoa var delt i to hovedentrepriser. AF Gruppen Norge AS stod for utbygginga av strekningen mellom Frya og Vinstra mens arbeidsfellesskapet Implenia Aurstad bygde ut E6 mellom Vinstra og Sjoa. I tillegg gjennomførte elektroentreprenøren Aventi Installasjon AS det komplekse elektroarbeidet i de to tunnelene som ble bygd på strekningen, Hundorptunnelen og Teigkamptunnelen.

Hovedentreprenørene hadde mange underleverandører. Da aktiviteten på E6 Frya-Sjoa-utbygginga var på det mest hektiske, var mer enn 800 anleggsarbeidere i sving samtidig.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur