– Bakgrunnen for prosjektet var simpelthen et stort behov for å skifte ut den gamle trebruen. Prosjektet bruker en utførelsesentreprise, og gjennomføringen av anbudskonkurransen gikk greit og ryddig, sier Gunnar Eiterjord, seksjonssjef og prosjekteier for prosjektet i Statens vegvesen.
Den nye bruen som skal bygges er en tospenns bjelkebru i spennarmert betong og vil bestå av omtrent 75 tonn armering og 490 kubikkmeter med betong. Prosjektet omfatter riving av den eksisterende fagverksbruen i tre.
– Dette er en forholdsvis standard bru-konstruksjon og takket være godt samarbeid med både rådgiver og entreprenør har prosjektet gått veldig bra, sier Eiterjord.
Vektla vedlikeholdsvennlige løsninger
Jens Kristian Dyrelund, seksjons- og prosjektleder i Rambøll, forteller om grundige vurderinger før igangsettelse av prosjektet.
Foto: AF Gruppen/Harri Luchsinger
– Prosjektet begynte med en forprosjekteringsfase hvor vi vurderte ulike alternative løsninger for ny bru. Både anleggsgjennomføring ved bygging over høyt trafikkert vei og vedlikeholdsvennlige løsninger ble vektet høyt i vurderingen av alternativer. Samtidig er det relativt få fag involvert, og vi har hatt muligheten til å jobbe effektivt i en mindre prosjektgruppe.
– For å innfri de høye kravene til vedlikeholdsvennlighet valgte vi en monolittisk betongbru som krever minimalt med vedlikehold siden den verken har lagre eller fuger. Den monolittiske bruen har trekkerør som er lagt inni betongdekket og landkarvegger som er trukket inn i terrenget, i likhet med tilsvarende overgangsbruer på strekningen. Dette reduserer også flater tilgjengelig for graffiti.
Han forteller om relativt godt kjennskap til området på forhånd.
– Ut fra eksisterende brutegninger, og planen om å gjenoppføre en bru på samme brusted, var grunnforhold, veilinjer og andre installasjoner godt kjente før vi begynte prosjektet. Det var kun nødvendig med supplerende kartlegging og innmåling av eksisterende konstruksjon og bergflater.
– Prosjektet hadde som mål å gjenbruke deler av underbygningen for eksisterende konstruksjon. På grunn av tidligere tilpassing mot trebruen ble gjenbruk begrenset til understøp og sprengningsnivåer. Dette gjorde også at vi unngikk sprengningsarbeider langs høyt trafikkert vei, sier Dyrelund.
Måtte helgestenge E6
Grzegorz Tadeusz Piechowski, prosjektleder i Eiqon, forteller at selskapet har vært hovedentreprenør med ansvar for hele prosjektet hvor blant annet syv rør, med ankerhoder i hver ende av rørene, støpes ned i konstruksjonen. Når betongen er herdet, vil hver av de syv kablene som løper gjennom rørene spennes opp med 400 tonns trykk.
Foto: AF Gruppen/Harri Luchsinger
– I dette prosjektet har vi jobbet mye med betongarbeider på bru i samarbeid med Dokka Entreprenør, som også er ansvarlig for grunn- og rivearbeider. De største utfordringene i prosjektet var faseomleggingen på E6, planleggingen, møter med veimyndigheter og godkjenningsprosess av arbeidsvarslingsplaner. Dette er nødvendig fordi bruen er plassert rett før Eidsvoll tunnel og skal bygges i to etapper, først over nordgående felt som allerede er utført og nå over sørgående felt.
Første etappe av brudekket ble støpt 22.03.2025 med stengning av E6 på grunn av krav til støparbeider ved trafikkert vei.
– En annen utfordring var rivearbeider hvor E6 måtte helgestenges. Vi hadde svært begrenset med tid for forberedelsesarbeider, rivning av trebru, opprydding og tilbakeføring trafikken da alt måtte skje innenfor stengeperioden fredag klokken 21.00 til søndag klokken 09.00.
– Nå driver vi med forskalings- og armeringsarbeider for etappe 2 av brudekke hvor støp er planlagt til 06.06.2025. Alt har gått som planlagt og den nye bruen skal stå klar for åpning i løpet av sommeren 2025, sier Piechowski.
Viktig oppdrag for Eiqon
Eiqon spesialiserer seg på bygging og rehabilitering av bruer, dammer og større betongkonstruksjoner. CEO i Eiqon, Ragnar Reitan er glad for oppdraget i Eidsvoll.
– Vi setter pris på tilliten fra Statens vegvesen. Oppdraget ligger i kjernen av vår virksomhet, og Piechowski og hans folk har sørget for at vi kan leverer en bru av høy kvalitet til avtalt tid og kostnad. Det kan alle være stolte av, avslutter Reitan.
Status for fagverksbruene i tre
Status for de øvrige fagverksbruene i tre som ble stengt etter at Tretten bru kollapset som Statens vegvesen har ansvar for:
- Skubbersenga bru over riksvei 2 i Eidskog kommune: Ny betongbru under bygging.
- Moumbekken bru på riksvei 22 i Fredrikstad kommune: Åpnet for trafikk.
- Statsrådvegen bru i Eidsvoll kommune: Skogsvei forlenget til annen kryssing. Bruen beholdes som turveibru uten biltrafikk.
- Fjell-Leet bru og Blakkesrud bru som begge går over E6 i Eidsvoll kommune: Stengt for trafikk, må mest sannsynlig erstattes med ny bru/kryssløsning.
- Norsenga bru over E16 i Kongsvinger kommune: Åpnet for redusert last.
- Tveit bru på E16 i Vang kommune kommune: Åpnet for trafikk.
- Majorplassen bru over E134 i Kongsberg kommune: Åpnet for trafikk.
- Skytebanen bru over E6 i Grane kommune: Åpnet for trafikk.
I tillegg kommer fylkesveibruene Flisa bru på fylkesvei 206 i Åsnes kommune og Evenstad bru på fylkesvei 2188 i Stor-Elvdal kommune som føles opp av Innlandet fylkeskommune som brueier, Sundbyvegen bru på fylkesvei 1590 i Eidsvoll kommune som følges opp av Akershus fylkeskommune som brueier og Bliksland bru på fylkesvei 1088 i Indre-Østfold kommune som følges opp av Østfold fylkeskommune som brueier.
Eiqon, et selskap i AF Gruppen og hovedentreprenør i prosjektet, bygger nå en 61 meter lang spennarmert betongbru med en forventet levetid på 100 år. Målet er ferdigstillelse av prosjektet i juli 2025.