"Venteboksene" som er testet ut på Ring 2 i Oslo blir nå rullet ut som sykkeltiltak i hele landet. Foto: Statens vegvesen
Publisert: 15.09.2025 

Farlige svinger blir tryggere for syklister

"Ventebokser” og “sykkelfelt med buffer” er to nye grep som gir syklister bedre plass i trafikken.

Med mørkere morgener, våte veibaner og kaldere luft er det ekstra viktig at høstsyklistene føler seg trygge. Denne sykkelsesongen har Statens vegvesen oppdatert Vegnormalen N302 med ny veimerking, som skal gjøre det mer oversiktlig å være syklist.

– Vi vet at mange som sykler til jobb opplever utrygghet i trafikken. Vi ønsker å gi dem en tydeligere og tryggere plass i veibildet, slik at flere kan velge sykkelen med større trygghet, sier Matteo Pezzucchi, seksjonsleder i Statens vegvesen.

Målet med den nye sykkeloppmerkingen er å øke tryggheten og komforten for syklister og bilister, ved å skape større avstand mellom syklistene og biltrafikken.

De to tiltakene er:  

  • Ventebokser gjør kryssene mer oversiktlige ved at syklistene får et eget ventefelt når de skal ta store venstresvinger i lysregulerte kryss. Dette øker syklistenes synlighet og gir en tryggere kryssing.
  • Sykkelfelt med buffer skaper større avstand mellom syklister og kjørende trafikk. I stedet for å bruke en enkel stiplet eller hel stripe, brukes en bred dobbel stripe som skaper mer rom mellom sykkelfelt og kjørefelt.

De nye type sykkelfeltene er allerede testet ved Dyvekes vei og langs Ring 2 i Oslo. Nå er veimerkingen lagt inn i Vegnormal N302 for nasjonal bruk. Erfaringene er gode både når det gjelder trafikksikkerhet og kostnadseffektivitet.

– Disse tiltakene handler om å forebygge ulykker og skape et oversiktlig trafikkbilde hvor både bilister og syklister har oppmerket plass i trafikken, avslutter Pezzucchi.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur