Select Language
  • Afrikaans
  • Albanian
  • Arabic
  • Armenian
  • Azerbaijani
  • Basque
  • Belarusian
  • Bengali
  • Bulgarian
  • Catalan
  • Cebuano
  • Chichewa
  • Chinese (Simplified)
  • Chinese (Traditional)
  • Corsican
  • Croatian
  • Czech
  • Danish
  • Dutch
  • English
  • Esperanto
  • Estonian
  • Tamil
  • Finnish
  • French
  • Galician
  • Georgian
  • German
  • Greek
  • Gujarati
  • Haitian Creole
  • Hausa
  • Hawaii
  • Hebrew
  • Hindi
  • Hmong
  • Hungarian
  • Icelandic
  • Indonesian
  • Irish
  • Italian
  • Japanese
  • Javanese
  • Kannada
  • Kazakh
  • Khmer
  • Korean
  • Kurdish (Kurmanji)
  • Kyrgyz
  • Lao
  • Latin
  • Latvian
  • Lithuanian
  • Luxembourgish
  • Macedonian
  • Malagasy
  • Malay
  • Malayalam
  • Maltese
  • Maori
  • Marathi
  • Mongolian
  • Myanmar (Burmese)
  • Nepali
  • Norwegian
  • Pashto
  • Persian
  • Polish
  • Portuguese
  • Romanian
  • Russian
  • Samoan
  • Scots Gaelic
  • Serbian
  • Sesotho
  • Shona
  • Sindhi
  • Sinhala
  • Slovak
  • Slovenian
  • Somali
  • Spanish
  • Sudanese
  • Swahili
  • Swedish
  • Tajik
  • Telugu
  • Thai
  • Turkish
  • Ukrainian
  • Urdu
  • Uzbek
  • Vietnamese
  • Welsh
  • Xhosa
  • Yiddish
  • Yoruba
  • Zulu
Meny
Feiret åpningen av ny gang- og sykkelvei i Oslo For å unngå trengsel og konflikt med Riksvei 163, jernbane og bebyggelse, er gang- og sykkelveien plassert langs Alnaelva. Her ligger den i et grønt og rolig område uten trafikkstøy. Foto: COWI

Emner
Veg

Publisert
06.November.2019

Feiret åpningen av ny gang- og sykkelvei i Oslo

Sykkelveien mellom Veitvet og Grorud er åpnet. Prosjektet var gjennomført som totalentreprise og ble gjennomført på rekordtid.

I oktober åpnet et av de siste sykkelvennlige tilskuddene til bybildet i Oslo. Strekningen er en del av Sykkelrute Østre Aker vei, og med ferdigstillelsen av den siste delstrekningen kan man nå reise fra Oslo til Lørenskog på et sammenhengende sykkelnett.

Guri Kauserud, prosjektleder fra COWI, har trosset vind og regnbyger for å testsykle den nye strekningen med prosjektteamet. Hun har vært involvert i prosjektet siden arbeidet med detalj- og reguleringsplanen startet i 2006.

– For meg personlig er det spesielt givende å se sluttresultatet, siden jeg har fulgt prosjektet gjennom hele prosessen fra første start i 2006 til ferdig anlegg nå i 2019. Vi har hatt et godt samarbeid med entreprenør gjennom hele prosjektet, selv gjennom en krevende fremdriftsplan.

3.2 kilometer høystandard gang- og sykkelvei

Ruten er en del av hovedsykkelveinettet med god standard og høy trafikksikkerhet. Fotgjengere og syklister er atskilt med kantstein slik at man unngår konflikt mellom disse, og løsningen er dimensjonert til å takle en ønsket vekst i andel syklende. Sykkelrute Østre Aker vei er samlet 7 kilometer lang, hvor strekningen fra Veitvet til Grorud er 3.2 kilometer.

Rekordrask byggetid

Prosjektet ble gjennomført som en totalentreprise – og ble åpnet et drøyt år etter at prosjekteringen gikk i gang. For å lykkes med den raske gjennomføringstiden har prosjektering og bygging har foregått parallelt.

– Normalt bruker man nærmere et år på å utarbeide byggeplantegninger og avklare detaljer før bygging starter. Her har vi rent praktisk prosjektert gang- og sykkelveien parallelt med at byggingen har pågått. Det krever et tett samarbeid med entreprenør, og at man er løsningsorienterte, utfyller hverandre og sammen bidrar til et godt resultat, sier Kauserud. 

Om prosjektet:

  • COWI lagde på oppdrag for Statens vegvesen forprosjekt samt detalj- og reguleringsplan for sykkelruten fra Veitvet-Grorud-Lørenskog fra 2006-2009.
  • Sykkelveien heter Sykkelrute Østre Aker vei. Parsellen mellom Grorud og Veitvet ble bygget ferdig i 2015 hvor COWI bistod Statens vegvesen med noe prosjektering.
  • Våren 2018 utlyste Statens vegvesen konkurranse om å bygge den resterende strekningen mellom Veitvet og Grorud.
  • En totalentreprise ledet av Isachsen med COWI som rådgiver påbegynte prosjekteringen i august 2018.
  • Prosjektet består av en 3,2 kilometer lang gang- og sykkel samt 0,6km ny adkomstvei.
  • COWI har blant annet hatt vei, VA/overvann/hydrologi, landskap, grunnundersøkelser, geoteknikk, konstruksjon, miljøkartlegging, byggesøknadsprosesser og prosjekteringsledelse.

 

 

Les Også

Bygger Norgeshistoriens største veiprosjekt

Veistrekket blir 17 mil når den er ferdig i 2029, og korter ned reiseveien mellom Kristiansand og Ålgård med 40 kilometer. Men veien frem mot mål er en topografisk utfordring, sier prosjektdirektør Asbjørn Heieraas i Nye Veier.

Les Også

Krevende anleggsprosjekt på E134 Damåsen – Saggrenda

Det bygges nå ny firefelts motorvei ved Kongsberg som skal bidra til bedre trafikkflyt og sikkerhet. Prosjektet på 4,5 milliarder er delt i tre hovedentrepriser levert av Veidekke, Implenia og arbeidsfellesskapet Metrostav, NRC Group, Bertelsen & Garpestad. Den nye veistrekningen skal ferdigstilles i løpet av 2020.

På Forsiden Nå

Muligheter for god urban infrastruktur

Statistikken for uttak av masse viste en nedgang i 2018, men Norsk forening for fjellsprengningsteknikk er optimister. Store prosjekter er på gang. Tunneler gir bedret trafikal sikkerhet og anledning for god urban infrastruktur.

På Forsiden Nå

Bygger Norgeshistoriens største veiprosjekt

Veistrekket blir 17 mil når den er ferdig i 2029, og korter ned reiseveien mellom Kristiansand og Ålgård med 40 kilometer. Men veien frem mot mål er en topografisk utfordring, sier prosjektdirektør Asbjørn Heieraas i Nye Veier.

På Forsiden Nå

Hyperloop: Kan bli billigere enn jernbane

Hyperloop er et konsept der folk og gods kan transporterer i hastigheter opp mot 1.200 kilometer i timen. Anlegget kan bli billigere enn jernbane, tror ekspert.

På Forsiden Nå

En velsignelse på 9,4 kilometer

Før jul åpner den nye tunnelen mellom Hjartdal og Seljord. Folk i området venter spent, sammen med pendlere, yrkessjåfører og hytteiere, melder Statens vegvesen.

På Forsiden Nå

Det er viktig at vi ser fremover!

– Det kan være lett å bli pessimist på grunn av mange negative rapporter om utviklingen innen miljøsektoren. Vi i Zero mener imidlertid at det er viktig å være mer opptatt av fremtidens muligheter enn å grave oss ned i begrensingene rundt oss.