− Vi kan spare mange liv hvis vi holder fartsgrense, kjører rusfritt, bruker bilbeltet og holder øynene på veien.
Dette sier Guro Ranes, avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen. Hun har nettopp mottatt den ferske rapporten om dødsulykkene i trafikken i fjor. 87 mennesker mistet livet på veiene i 2024. Rapporten viser at sjåførene brøt loven i 63 prosent av dødsulykkene.
– Vi vet at 16 av de som ikke brukte bilbelte eller hjelm kunne vært i live i dag, og at rus og fart sannsynligvis har tatt livet av enda flere, sier Ranes.
− Dette er den triste erkjennelsen i rapporten, som nå skal danne grunnlag for tiltakene for å bedre din og min sikkerhet på veien.
9 av 10 trafikanter bidro selv til ulykken
I 9 av 10 ulykker medvirket trafikantene selv på en eller annen måte til at ulykken skjedde, eller til at den ble så alvorlig.
Her er noen viktige funn i rapporten:
- De fleste bilførere ønsker å følge reglene, men likevel følger vi ikke godt nok med og uoppmerksomhet er et stort problem. I hvert tredje dødsfall pekes det på manglende informasjonsinnhenting, og dette resulterte i 21 drepte i fjor.
- Farten er i mange tilfeller farlig høy, eller for høy etter forholdene. Farten medvirket i mer enn hver tredje ulykke.
- Rus er et økende problem i trafikken. Alkohol, medisiner eller andre rusmidler medvirket i 24 av dødsulykkene. Halvparten av disse ulykkene skjedde om sommeren.
- 27 av de omkomne manglet eller brukte bilbelte eller hjelm feil. 16 av disse 27 kunne vært reddet.
- Færre unge – nesten halvparten så mange som i 2023 – døde i trafikken i fjor. Men mange av de unge som døde, kjørte MC.
For å få ulykkestallene ned, er den største utfordringen at trafikantene må ta risikoen ved uønsket adferd på alvor.
− Vi har en jobb å gjøre for å endre holdningene til og atferden vår i trafikken, sier Ranes.
– Vi vet at de fleste ønsker å følge reglene. Likevel blir vi fristet til å bruke mobilen, kjøre fort eller ta bilen når vi har drukket. Det kan få fatale konsekvenser.
− Vi pleier å si at «Å kjøre er det eneste du skal gjøre». Hvis flere – alle – gjør det, kan vi komme nærmere ambisjonene i nullvisjonen, avslutter Guro Ranes.
Les rapporten her: Dybdeanalyser av dødsulykker i vegtrafikken 2024