Ulykkesanalyserapporten for 2024 er klar: Flere kunne overlevd hvis de holdt fartsgrensen, kjørte rusfritt, brukte bilbeltet og holdt øynene på veien. Foto: Henriette Erken Busterud/Statens vegvesen
Publisert: 04.09.2025 

Fjorårets dødsulykker: Mange kunne overlevd

I seks av ti dødsulykker brøt sjåføren loven. For høy fart, ruset, uten lappen, med mobilen i hånden eller i et kjøretøy med tekniske feil. Ofte flere ting samtidig.

− Vi kan spare mange liv hvis vi holder fartsgrense, kjører rusfritt, bruker bilbeltet og holder øynene på veien.

Dette sier Guro Ranes, avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen. Hun har nettopp mottatt den ferske rapporten om dødsulykkene i trafikken i fjor. 87 mennesker mistet livet på veiene i 2024. Rapporten viser at sjåførene brøt loven i 63 prosent av dødsulykkene.

– Vi vet at 16 av de som ikke brukte bilbelte eller hjelm kunne vært i live i dag, og at rus og fart sannsynligvis har tatt livet av enda flere, sier Ranes.

− Dette er den triste erkjennelsen i rapporten, som nå skal danne grunnlag for tiltakene for å bedre din og min sikkerhet på veien.

9 av 10 trafikanter bidro selv til ulykken

I 9 av 10 ulykker medvirket trafikantene selv på en eller annen måte til at ulykken skjedde, eller til at den ble så alvorlig.

Her er noen viktige funn i rapporten:

  • De fleste bilførere ønsker å følge reglene, men likevel følger vi ikke godt nok med og uoppmerksomhet er et stort problem. I hvert tredje dødsfall pekes det på manglende informasjonsinnhenting, og dette resulterte i 21 drepte i fjor.
  • Farten er i mange tilfeller farlig høy, eller for høy etter forholdene. Farten medvirket i mer enn hver tredje ulykke.
  • Rus er et økende problem i trafikken. Alkohol, medisiner eller andre rusmidler medvirket i 24 av dødsulykkene. Halvparten av disse ulykkene skjedde om sommeren.
  • 27 av de omkomne manglet eller brukte bilbelte eller hjelm feil.  16 av disse 27 kunne vært reddet.
  • Færre unge – nesten halvparten så mange som i 2023 – døde i trafikken i fjor. Men mange av de unge som døde, kjørte MC.

 

For å få ulykkestallene ned, er den største utfordringen at trafikantene må ta risikoen ved uønsket adferd på alvor.

− Vi har en jobb å gjøre for å endre holdningene til og atferden vår i trafikken, sier Ranes.

– Vi vet at de fleste ønsker å følge reglene. Likevel blir vi fristet til å bruke mobilen, kjøre fort eller ta bilen når vi har drukket. Det kan få fatale konsekvenser.

− Vi pleier å si at «Å kjøre er det eneste du skal gjøre». Hvis flere – alle – gjør det, kan vi komme nærmere ambisjonene i nullvisjonen, avslutter Guro Ranes.

Les rapporten her: Dybdeanalyser av dødsulykker i vegtrafikken 2024

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur