Select Language
  • Afrikaans
  • Albanian
  • Arabic
  • Armenian
  • Azerbaijani
  • Basque
  • Belarusian
  • Bengali
  • Bulgarian
  • Catalan
  • Cebuano
  • Chichewa
  • Chinese (Simplified)
  • Chinese (Traditional)
  • Corsican
  • Croatian
  • Czech
  • Danish
  • Dutch
  • English
  • Esperanto
  • Estonian
  • Tamil
  • Finnish
  • French
  • Galician
  • Georgian
  • German
  • Greek
  • Gujarati
  • Haitian Creole
  • Hausa
  • Hawaii
  • Hebrew
  • Hindi
  • Hmong
  • Hungarian
  • Icelandic
  • Indonesian
  • Irish
  • Italian
  • Japanese
  • Javanese
  • Kannada
  • Kazakh
  • Khmer
  • Korean
  • Kurdish (Kurmanji)
  • Kyrgyz
  • Lao
  • Latin
  • Latvian
  • Lithuanian
  • Luxembourgish
  • Macedonian
  • Malagasy
  • Malay
  • Malayalam
  • Maltese
  • Maori
  • Marathi
  • Mongolian
  • Myanmar (Burmese)
  • Nepali
  • Norwegian
  • Pashto
  • Persian
  • Polish
  • Portuguese
  • Romanian
  • Russian
  • Samoan
  • Scots Gaelic
  • Serbian
  • Sesotho
  • Shona
  • Sindhi
  • Sinhala
  • Slovak
  • Slovenian
  • Somali
  • Spanish
  • Sudanese
  • Swahili
  • Swedish
  • Tajik
  • Telugu
  • Thai
  • Turkish
  • Ukrainian
  • Urdu
  • Uzbek
  • Vietnamese
  • Welsh
  • Xhosa
  • Yiddish
  • Yoruba
  • Zulu
Meny
Fornebubanen forsinket: Oslos lengste T-banelinje i tunnel vil koste mer enn først planlagt NEST SISTE STOPP: Flytårnet stasjon, som er nest siste stopp mellom Majorstuen og Fornebu. Stasjonen ligger ved Telenors hovedkontor og arealene som OBOS skal bygge ut. Det er ett av tre stopp på Fornebulandet. Illustrasjon: Mestres Wåge Arkitekter/Mestres Wåge Arquitects SLP/Imago-Atelier de Arquitectura og José Gigante. Prosjekt: «Volare»

Emner
Bane


Tekst
Rita Tvede Bartolomei

Publisert
06.August.2019

Fornebubanen forsinket: Oslos lengste T-banelinje i tunnel vil koste mer enn først planlagt

Den nye T-banestrekningen mellom Majorstuen og Fornebu skulle ferdigstilles i 2025. Nå vil byggetiden trolig ta 1 til 1,5 år mer enn Oslo kommune antok i sine opprinnelige beregninger. Fornebubanen vil trolig også koste 2,4 milliarder kroner mer. Plassutfordringer, krevende byggegroper og anleggsgjennomføring har fordyret og forsinket prosjektet.

Den 8 kilometer lange T-banestrekningen skal hovedsakelig gå i et tunnelløp, og vil bli Oslos lengste tunnelstrekning. De første byggearbeidene vil etter planen starte i mars 2020. Detaljprosjekteringen er nå i gang for å danne konkurransegrunnlaget for de store entreprisene.

– Vi leverte et forprosjekt for Fornebubanen høsten 2018, med et estimat på kostnader og tidsramme. I den eksterne kvalitetssikringen, ble det beregnet at en del faktorer ville gjøre prosjektet mer tidkrevende og mer kostbart. Det er spesielt stasjonene på Skøyen og Lysaker som skaper utfordringer fordi de ligger i et krevende byggeområde. Her må det tas hensyn til flere kryssende traseer, næringsbygg og veianlegg. Det nye anslaget, skal sammen med forprosjektet nå sendes inn til politisk behandling hos Akershus fylkeskommune og Oslo bystyre. Nå må vi også se på mulighetene til å kunne redusere kostnadene i prosjektet. Forhåpentligvis kan det fortsatt være at vi lander på noe som vil bli en mellomting mellom deres estimater og våre, sier Irene Måsøval, direktør og etatssjef for Fornebubanen til Samferdsel og Infrastruktur.

Fornebubanen ble opprettet som egen etat i januar 2017, og er et samarbeidsprosjekt mellom Oslo kommune og Akershus fylkeskommune.

Oslos lengste tunnelstrekning

I de første estimatene til forprosjektet, ble det beregnet at Fornebubanen skulle koste 13,8 milliarder kroner å gjennomføre. I de nye beregningene er totalentreprise-kostnaden satt til 16,2 milliarder kroner. Det legges opp til 50 prosent statlig finansiering gjennom bymiljøavtale, Oslopakke 3-midler (bompenger red.merk.) og grunneierbidrag.

– Dette blir Oslos lengste tunnelstrekning og er en viktig og miljøvennlig videreutvikling av infrastrukturen mellom Fornebu og Oslo sentrum. Den nye T-banestrekningen skal ta økningen i kollektivtrafikk. For øyeblikket er busskapasiteten allerede sprengt i rushtid. Om Fornebu skal kunne vokse og utvikle seg med hensyn til både bebyggelse og næringsliv må banen etableres som planlagt. På Fornebu planlegges det i kommunedelplanen for Fornebu å bygge opptil 11 000 boliger på Fornebu, sier Irene Måsøval.

Hele T-banetraséen på 8 kilometer vil gå i tunnel mellom Majorstuen og Fornebu. I Bærum kommune starter den ved Fornebu senter, og vil deretter få to stasjoner til på Fornebulandet før Lysaker stasjon. Strekningen i Bærum er 3,1 kilometer lang. Etter Lysaker går banen inn i Oslo, og får stasjon ved Vækerø og Skøyen. Ved Majorstuen skal Fornebubanen føres inn på dagens T-banenett.

– Slik vil togene kunne fortsette inn mot Oslo sentrum via det eksisterende T-banesystemet, sier hun.

Flere årsaker til forsinkelser: Alunskifer på det nye strekket

Måsøval forklarer at flere andre plan-justeringer på andre deler av strekningen har vært nødvendig å foreta. Blant annet fordi det er stor sannsynlighet for å støte borti alunskifer på deler av T-banestrekket.

– Alunskifer må spesialbehandles under uttak, og spesialdeponeres slik at svovelsyre ikke dannes, sier Irene Måsøval.

Irene Måsøval, direktør og etatssjef for Fornebubanen.

Alunskifer er en svartskifer som inneholder større konsentrasjoner av svovel og små mengder sølv, vanadium og uran. I Norge er alunskifer også den vanligste kilden til radongass. Den finnes i Akershus, Oslo, Oppland, Buskerud og Hedmark.

– Svovel kan reagere med oksygen om det kommer i kontakt med luft, og kan føre til uønsket forvitring av skiferen med potensiell forurensningsrisiko av tungmetaller, sier Måsøval.

Driftsbasen ute på Fornebu, som er beregnet for hensettelse av togene når de ikke er i drift, måtte dimensjoneres annerledes enn i de opprinnelige planene.

– Dette blir en stor driftsbase, og det var nødvendig å planlegge inn for en bedre logistikk her for at basen skulle fungere optimalt, sier hun.

To avganger hvert kvarter

På Fornebubanen skal et 6-vogns T-banetog frakte opp mot 8000 mennesker per time. Avgangene på Fornebubanen vil i oppstart bli så hyppige som to ganger i kvarteret: Altså hvert 7,5 minutt. Reisetiden mellom Majorstuen og Fornebu er beregnet til rundt 12 minutter.

– Likevel skal Fornebubanen dimensjoneres slik at det vil være mulig å doble antall avganger i fremtiden. Avgangshyppigheten vil være like god som på Røa-banen og flere av de øvrige T-banene i Oslo-Akershus, sier etatssjef Irene Måsøval.

Les Også

Dobbeltsporutbyggingen gjennom Eidsvoll i rute

Utbyggingsprosjektet nytt dobbeltspor gjennom Eidsvoll, fra Venjar til Eidsvoll nord, går som planlagt. I dag ble det markert ett års anleggsdrift og et infrastrukturprosjekt i rute.

Les Også

Leverer kjørestrømløsninger til Bybaneutvidelsen i Bergen

ABB i konsortium med Magnus M. Thunestvedt skal detaljdesigne, levere og installere de elektriske systemene for kjørestrømmen til Bybanenes utvidelse til Fyllingsdalen.

På Forsiden Nå

Dansk-norsk samarbeide gir sikre broer

– Vi har hatt et langt og godt samarbeide med nordmenn når det gjelder å utvikle spennende og gode hengebroer. Sammen har vi skapt en kompetanse som er etterspurt over hele verden.

På Forsiden Nå

Ladetid gir dårligere fjordkryssing

– Trolig ble ikke dette med ladetid gitt høyt nok fokus da saken ble behandlet i 2016. Nå ser vi hvordan dette vil slå ut, og da er det å håpe at det blir åpnet for en ny realitetsbehandling i Hordaland Fylkesting. Vi må endre dette.

På Forsiden Nå

Vegvesenet: Vi skal svare på utfordringene

– Det er klart at vi er blitt utfordret ganske betydelig, men det skal vi svare godt på. Å gå fra å stå for rundt 80% av all veiutbygging i Norge til om lag halvparten, stiller store krav til omstilling. Men den utfordringen skal vi ta, det er det ingen tvil om.

På Forsiden Nå

Fra blindpassasjer til førersetet

Arne Fosen er konserndirektør for tog hos Vy med ansvar for Vys passasjertog i Norge og Sverige. I konsernledelsen sitter han sammen med sjefen for Vy buss (tidligere Nettbuss), godstransport (CargoNet) og Mobilitet & Reiseliv.

På Forsiden Nå

Ny standard blir en systemintegrator

– Vi er veldig godt fornøyd med vårt utvidede samarbeide med Statens Vegvesen.