Første båtlast med 590 betong veggelementer til tunnelene på E16 Bjørum-Skaret er nå losset på Drammen havn. Foto: Kjell Wold
Publisert: 03.04.2023 

Første last med tunnelvegger vel i havn

På Tollbodkaia i Drammen kan du nå møte veggen. Første last med veggelementer i betong til E16 Bjørum-Skaret er nettopp losset.

Dette er første av flere båtlaster fra Ølen betong på Vestlandet med veggelementer til de to veitunnelene på Bjørum-Skaret som er under bygging.

8,4 km vei – 4,2 km tunnel

Statens vegvesen og Skanska bygger 8,4 kilometer ny fire felts vei mellom Sandvika og Sollihøgda på delstrekningen Bjørum–Skaret i Bærum og Hole kommune.

Prosjektet som etter planen åpner sommeren 2025 har to store to-løps tunneler, Sollihøgdtunnelen på 3,4 kilometer og Bukkesteinshøgdtunnelen på 800 meter. Det utgjør akkurat halvparten (4,2 km) av prosjektets totale lengde på 8,4 kilometer ny motorvei.

Nesten 3200

For å kle de tunnelene med solide betongvegger trengs ikke mindre enn 3195 stykker. Flere hundre av disse har nå «landet» på Tollbodkaia på Strømsø i Drammen. Derfra skal de fraktes etter tur, to pr. last, med Ølen sine spesialbiler opp til Bukkesteinshøgdtunnelen som er først ute med innkledning.

Dette arbeidet og transporten fra Drammen til prosjektet starter en gang etter påske og vil pågå utover våren og sommeren i første omgang. Innkledningen av Sollihøgdtunnelen starter først en gang neste år.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur