Select Language
  • Afrikaans
  • Albanian
  • Arabic
  • Armenian
  • Azerbaijani
  • Basque
  • Belarusian
  • Bengali
  • Bulgarian
  • Catalan
  • Cebuano
  • Chichewa
  • Chinese (Simplified)
  • Chinese (Traditional)
  • Corsican
  • Croatian
  • Czech
  • Danish
  • Dutch
  • English
  • Esperanto
  • Estonian
  • Tamil
  • Finnish
  • French
  • Galician
  • Georgian
  • German
  • Greek
  • Gujarati
  • Haitian Creole
  • Hausa
  • Hawaii
  • Hebrew
  • Hindi
  • Hmong
  • Hungarian
  • Icelandic
  • Indonesian
  • Irish
  • Italian
  • Japanese
  • Javanese
  • Kannada
  • Kazakh
  • Khmer
  • Korean
  • Kurdish (Kurmanji)
  • Kyrgyz
  • Lao
  • Latin
  • Latvian
  • Lithuanian
  • Luxembourgish
  • Macedonian
  • Malagasy
  • Malay
  • Malayalam
  • Maltese
  • Maori
  • Marathi
  • Mongolian
  • Myanmar (Burmese)
  • Nepali
  • Norwegian
  • Pashto
  • Persian
  • Polish
  • Portuguese
  • Romanian
  • Russian
  • Samoan
  • Scots Gaelic
  • Serbian
  • Sesotho
  • Shona
  • Sindhi
  • Sinhala
  • Slovak
  • Slovenian
  • Somali
  • Spanish
  • Sudanese
  • Swahili
  • Swedish
  • Tajik
  • Telugu
  • Thai
  • Turkish
  • Ukrainian
  • Urdu
  • Uzbek
  • Vietnamese
  • Welsh
  • Xhosa
  • Yiddish
  • Yoruba
  • Zulu
Meny
Fra blindpassasjer til førersetet Foto: Erik Burås / STUDIO B13

Emner
Jernbane


Tekst
Gunn Iren Kleppe

Publisert
23.September.2019

Fra blindpassasjer til førersetet

Arne Fosen er konserndirektør for tog hos Vy med ansvar for Vys passasjertog i Norge og Sverige. I konsernledelsen sitter han sammen med sjefen for Vy buss (tidligere Nettbuss), godstransport (CargoNet) og Mobilitet & Reiseliv.

Kan du fortelle litt om bakgrunnen din?

– Jeg har hatt denne rollen nå de siste to årene. Før det så var jeg sjef for CargoNet i drøyt tre år. Før det igjen var jeg i NSB som visekonsernsjef. Jeg har vært i NSB siden 2000. Før den tid var jeg konsulent med mye arbeid i transportbransjen.

Jeg er utdannet sivilingeniør innen data en gang i tiden men jeg har aldri jobbet med data-programmering. Jeg begynte som konsulent litt tilfeldig, så ble det mange prosjekter innenfor transport.

Så du hadde ingen planer om å jobbe med tog og jernbane?

– Nei, men da jeg var liten gutt hadde jeg en bestefar som var bussjåfør og jeg har en far som jobbet i rederi. Så jeg har transport i min bakgrunn, men noen målrettet reise som har ført meg her nå, det har jeg aldri hatt. Men jeg hadde noen gode turer som blindpassasjer i bussen til bestefar, ler han.

Foto: Erik Burås / STUDIO B13

Fosen er vokst opp i Haugesund, hvor han bodde til han begynte i militæret. Deretter ble det studier ved NTNU. Iblant tar han turen tilbake til Haugesund, hvor foreldrene fortsatt bor, men erkjenner at han har nok bosatt seg i Oslo for godt. Hans nærmeste familie består av kone og to voksne døtre som også holder på å utdanne seg til sivilingeniører, noe han hevder de har valgt helt av seg selv.

Nye måter å jobbe på

Hvordan er det å stå midt oppi jernbanereformen og alle utfordringene med omstilling?

– Det å være i konkurranse er en ny situasjon. Vi har brukt mye tid på å forberede oss på omstillingen. Vi har fått gjort veldig mye, spesielt på kostnadseffektivisering og å trimme organisasjonen både for konkurranse og å justere fordi togmateriell, togvedlikehold, eiendomsvirksomheten og billettsystem er tatt ut av NSB.

Vi må lære oss å jobbe med nye organisasjoner og måter å gjøre ting på, og venne oss til at vi ikke lenger har ansvar for hele jernbanen, pluss sørge for god utvikling av organisasjonen vår og å kunne møte de krav og forventninger som møter oss i anbudsrundene. Det er en omstilling som treffer oss i hele organisasjonen fra topp til tå. Det er en krevende utfordring å ha med hele organisasjonen og en utfordring å velge de riktige stegene og den rette takten frem.

Men vi er godt i gang, de første resultatene var allerede kommet da jeg begynte i denne rollen. Nå gjelder det å gjennomføre.

Alle har vel ikke vært like glade for omleggingen?

– Mange likte det som var før. Mange hos oss synes det er vemodig, det har vært et spekter av reaksjoner. Når man får forklart at vi eier ikke togene, det er ikke vi som eier skinnegangen, ikke vi som har ansvar for billettsalget eller stasjonene, så blir det noe som er veldig annerledes.

Det var nesten ingen hos oss som ønsket Jernbanereformen i den forstand. Det vi kjenner er godt og bra og det som noen andre kommer opp med, det er vi skeptisk til. Det har vært en del politikk: er togkjøring en statsoppgave eller kan det privatiseres? Og de største fagforeningene har vært tydelig på at den reformen vil vi ikke ha.

Mye spenning 

– Når det først er bestemt i Stortinget at det skal være sånn, så er vår oppgave som ledere å forberede på beste måte og klare å tilpasse oss de nye rammene for vår virksomhet, sier Fosen, noe som også innebærer å bruke tid på å forklare situasjonen internt.

– Så er det mye krevende og nytt her som vi alltid prøver å ha diskusjoner om hvordan vi skal håndtere på beste måte. Vi har kommet dit at vi leverer gode tilbud i de konkurransene vi har vært med i, sier han, selv om de ikke alltid ender opp som nummer én.

– Men vi kjemper videre for å bygge en virksomhet som har livets rett også framover. Det blir spennende å se hva vi vinner og hva vi må overlate til andre selskaper. 2019 er full av spenning fra tidlig til sent, sier han.

Til høsten får de vite om Vy vinner konkurransen om Bergensbanen. Men det er nok trygt å si at det blir mer utfordringer å takle fremover etter at Vy tapte anbudskonkurransen om Transportpakke 2 Nord.

Navneskiftet har ikke vært uten kontrovers?

– Parallelt med dette og som reaksjon på jernbanereformen har vi byttet navn. Vi ønsket å finne en felles merkevare for de 11 000 som jobber i Vy-konsernet nå. Vi ville forsøke å synliggjøre og presentere et samlet tilbud til den norske og etter hvert svenske befolkning.

Foto: Erik Burås / STUDIO B13

Nettbuss var Norges største busselskap, og nå skulle alle samles til én familie. Vi ville gjerne «join forces». Det å gjøre det under NSB ble feil for bussfolket, sier Fosen, som synes det er spennende å se den energien og det engasjementet som oppstår i samarbeid og felleskap mellom buss- og togfolk.

– Jeg er litt positivt spent på hvordan vi kan slå sammen dette. Det er klart at lederstrukturen fortsatt er delt – tog og buss. Men vi har en felles agenda, å få Vy til å bli sterk, sier han.

Fra monopol til fremoverlent aktør

Hvilke lederegenskaper har det krevd å håndtere omstillingene?

– Oppi dette handler det om å kommunisere og snakke med folk. Det handler om å ta valg for å tilpasse oss de nye rammevilkårene for virksomheten, sier han.

Man må lytte og la det være diskusjoner men også innse at man ikke finner alle løsningene i første runde. Samtidig mener han man må være klar på de nye rammene. Det er også viktig å bruke de ressursene som faktisk bor i organisasjonen.

– Vi er jo det miljøet i Norge som best kan kjøre tog. Det må vi jo få brukt og presentere på en sånn måte at vi vinner konkurranser. Det er det vi bruker tid på nå utover daglig drift. Vi skal jo holde hjulene i gang, bokstavelig talt. Det ligger en stolthet i jernbanen som gir utslag i hvordan vi gjør jobben vår.

Hva har vært mest krevende?

– Det er strategisk vanskelig å gå fra monopol til å bli en fremoverlent aktør som vinner konkurranser. Det er den store utfordringen vår gjennom hele året, egentlig.

Det mest krevende er de gangene du må ta beslutning om at folk må finne seg andre arbeidsplasser. Det hender jo i omstilling at man skal si adjø til folk. Jeg har veldig stor respekt for den situasjonen og ser at det er vanskelig for enkeltmennesket.

Er det noe som holder deg våken om natten?

– Jeg er heldigvis forsynt med et ganske godt sovehjerte. Det går heldigvis ikke ut over nattesøvnen. Jeg er en relativt rolig type sånn sett, forteller han.

Ikke første omstilling

Du har fått folk med deg på omstilling med gode resultater før?

– Da jeg begynte i CargoNet for en del år siden så ble jeg sjef der i en ganske rask prosess, det var et bytte som skjedde nesten over natta. Jeg valgte en tilnærming der jeg sa at alle får mulighet til å være med i det vi skal bygge opp nå, men du må forholde deg til de reglene vi har nå.

Vi byttet ikke en eneste spiller. Det ga ganske godt engasjement og samhold i den gruppa og stor stolthet over å få det til.

Men man trenger en god plan. Et lag uten en plan, uten en målsetning, gir slette resultater selv om spillerne er gode nok. Man kan sløse gode lederressurser eller man kan utvikle hver enkelt så man får et godt lag til å fungere.

Hva har vært noen viktige momenter i din karriere?

– Jeg jobbet som konsulent til å begynne med. Jeg jobbet i et miljø der jeg var yngst, de fleste folkene var 10 – 15 år eldre enn meg. Jeg opplevde det som veldig lærerikt. Jeg har fått tillit, jeg har blitt gitt rom til å utvikle meg som har vært bra. Jeg var vel 32 da jeg begynte i NSB og fikk jo ansvar for en ganske stor del av organisasjonen allerede den gangen. Det er jo litt risikofylt. Jeg er glad for at jeg har klart å håndtere det. Jeg tror det er et poeng å slippe folk til når det er mulighet for å gjøre det.

Tog fra kontoret til hytta

Hvordan er det med fritid?

– Jeg skal faktisk på hytta nå i kveld, hytta på fjellet. Jeg prøver å komme opp dit hele året. Jeg er glad i å være på fjellet både vinter og sommer.

Foto: Erik Burås / STUDIO B13

Jeg har brukt mange timer på smørebenken og langs løypene. Jeg liker å være på tur. Vi reiser litt i helger og ferier. Jeg er egentlig som folk flest, fortsetter han.

– I sommerferien kombinerer vi innland og utland pluss så prioriterer jeg Norge på vinterstid når det snør og er flotte forhold her. Hytta på Ustaoset, der går det jo tog, sier Fosen, som setter pris på å kunne dra rett fra kontoret, og sette seg på toget som får ham nesten helt frem til hytta.

Blir det noe tid til å lese?

– Jeg prøver jo å ha en bok som jeg leser hele tiden. Det går jo i rykk og napp alt etter trykket på jobben.

Fosen er glad i å følge med på hva som skjer både hjemme og ute, og aviser har han lest siden han var liten.

– Jeg er generelt samfunnsinteressert. Jeg har jo en jobb der politikk spiller en rolle, selv om jeg ikke er partipolitisk engasjert, prøver jeg å følge med. Det som treffer samferdsel er spesielt interessant.

Pluss så prøver jeg å få med litt teater, film og kultur. Vi er ute med venner og prøver å ha et liv i helgene som er mest mulig frikoblet fra jobb. Jeg begynner å tenke jobb ved Dagsrevyen søndag kveld. Det er vel den vanlige rytmen.

En real fyr 

Hva inspirerer og motiverer deg?

– Når jeg møter folk som har et engasjement for den jobben de skal gjøre, enten de jobber på tog, kontor eller verksted – når jeg ser på dem at de gløder for den jobben de gjør, da blir jeg både motivert og inspirert. Pluss så synes jeg det er gøy å få til ting sammen med folk.

Hvordan får du dine beste idéer og løsninger?

– I dialog med andre. I samarbeid med andre kommer de beste ideene.

Hvordan tror du de du jobber med vil beskrive deg?

– Jeg håper de synes jeg er en hyggelig og real fyr. Enig eller uenig, så forsøker jeg å håndtere folk på en respektfull måte. Jeg opplever at jeg kommer godt overens med veldig mange. Jeg er ikke en sånn fyr som blir sinna eller oppfarende. Jeg tror kan telle på en hånd at jeg har opplevd å bli sinna i jobbsammenheng. Men når jeg først blir sint, så blir det tatt på alvor. Jeg tror folk synes jeg er en OK fyr å jobbe med – det håper jeg, avslutter han.

Les Også

One stop shopping for jernbanetillatelser

– One stop shop for tillatelser betyr en langt enklere måte å søke tillatelser på for dem som ønsker å være aktive innenfor jernbanesektoren i flere europeiske land. Saksbehandlingen foregår dessuten elektronisk, og gjør hele prosessen enklere.

Les Også

InterCity-utbygginga på Vestfoldbanen i rute

Regjeringa legg no fram forslag for Stortinget om kostnadsrammer for InterCity-prosjekta Drammen–Kobbervikdalen og Nykirke–Barkåker på Vestfoldbanen. Når Stortinget har fastsett kostnadsrammene, kan dei store byggjearbeida starte opp. Dei to InterCity-prosjekta skal etter planen stå ferdige på midten av 2020-talet.

På Forsiden Nå

Nye Veier skal bygge ny E39 for over 50 milliarder

Nye Veier har ansvar for utbygging av E39 mellom Vige i Kristiansand og Ålgård i Rogaland. Strekningen er omtrent 208 kilometer lang, og skal erstattes av med ny firefelts motorvei med fartsgrense 110 km/t. Budsjettet er på mellom 50 og 60 milliarder kroner og skal gi vesentlig kortere reisetid og knytte Agder og Rogaland tettere sammen som region.

På Forsiden Nå

Suksess for klimavennlig asfalt

Årets asfaltsesong er over og forsøket med fokus på klima i Statens vegvesen, Region midt fungerte.

På Forsiden Nå

Merkedag 4. desember: Santa Barbara

4. desember er en merkedag verden over for de som jobber med tunneler og gruvedrift, men også militære og andre som jobber med eksplosiver og tungt skyts. Helgenen Helgenen Santa Barbara er deres skytshelgen, bokstavelig talt, og dagen markeres gjerne med messer og fest.

På Forsiden Nå

Ny veistrekning i Fredrikstad er åpnet

For kort tid siden åpnet den nye veistrekningen rv. 110 Simo-Ørebekk inn mot Fredrikstad. Multiconsult har bidratt med prosjektering og oppfølging i byggefasen.

På Forsiden Nå

Hamar 2074 – scenarioer for byutvikling

Asplan Viak la sist uke frem rapporten «Hamar 2074: Scenarioer for byutvikling», for et fullsatt kommunestyre på Hamar. Debatten rundt dobbeltspor for jernbanen gjennom Hamar og hvor den nye stasjonen skal ligge har høy temperatur, og saken engasjerer og splitter byen.