Publisert: 30.08.2017 

Grønt nettverk for anleggssektoren

SINTEF Byggforsk er i disse dager i sluttforhandlinger med Norges Forskningsråd om finansiering av et initiativ rundt et nettverk for...

SINTEF Byggforsk er i disse dager i sluttforhandlinger med Norges Forskningsråd om finansiering av et initiativ rundt et nettverk for Grønn Anleggssektor. Med fokus på en mer grønn anleggssektor, har de allerede flere bedrifter som ønsker å være med inn i nettverket, samtidig som de jobber aktivt med å finne ytterlige bedrifter med ambisiøse og ledende aktører innen anleggssektoren.

Kunnskapsoverføring og grønn vekst

Nettverket skal være en arena for kunnskapsoverføring, definering av kunnskapsmål, utvikling av samarbeidsprosjekter og formidling av sektorens potensial for grønn vekst, forteller senior prosjektleder Torun Rise fra SINTEF Byggforsk, Berg- og geoteknikk.

Det skal være et nettverk for miljøvennlig, fossilfri og en konkurransedyktig anleggssektor, forteller hun videre.

Samarbeidsprosjektet skal ivareta teknologiutvikling i tillegg til å kjøre pilotprosjekter og teste ulike forretningsmodeller.

I første omgang er det gjort avgrensninger til anleggsfasen i anleggssektoren.

Ikke et enkelt regnskap

Ved tunnelbygging er det flere ulike faktorer som bidrar til ulike nivåer av CO2 utslipp. Statens vegvesen har gjennomført et klimaregnskap for en del av anleggsdriften på E 18 mellom Sky og Langangen . Her kommer det frem at det er anleggsdiesel som bidrar mest i forhold til utslipp. Av en total på 57 000 tonn CO2 stod anleggsdiesel for 31% prosent av utslippet, tilsvarende 19 000 tonn CO2 (av 6 500 m3 diesel).

Betong, stål og asfalt følger deretter sammen med andre elementer.

Eivind Grøv, Sjefforsker i SINTEF Byggforsk og Professor II ved NTNU, peker i tillegg til nevnte dieselutslipp ved transport, på betongen i seg selv som forurensende.

All transport av sprengte masser krever jo innsats fra biler som normalt drives av dieselmotorer. Transportbånd drevet på elkraft er mye brukt i utlandet, men passer best for TBM-masser. Det blir et betydelig antall lass som skal kjøres ut fra en tunnel når den bygges. En del skal inn igjen også. Dersom man skal ha gjennomgående betongstøp som innvendig kledning så skal det kjøres inn betydelig mengder med betong, betong som er en miljøversting i seg selv, forteller Grøv.

Tilsvarende har Nye Veier AS gjort en foreløpig beregning for en annen strekning på E18. Her fremkommer det at det er selve sprengingen som bidrar til det største utslippet.

Det er derfor ikke nødvendigvis enkelt å si hva som forurenser mest ved tunnelbygging. Dette varierer mye av prosjektet og mengdene, men det vi vel kan si er at massetransport er en av de store utfordringene. Dette er også en av bakgrunnene for nettverket Grønn Anleggssektor, nemlig det å finne en helhetlig håndtering av utfordringene, forteller Torun Rise videre.

Vi sitter på unik kunnskap om bygging av tunneler og bergrom

Samarbeidsprosjekter vil ivareta teknologiutvikling, pilotprosjekter og testing av forretningsmodeller.
Tematikken (Grønn anleggssektor) er avgrenset til å omfatte anleggsfasen i anleggssektoren.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur